بیرانوند کابوس فراموش نشدنی عمانی‌ها

یک واکنش استثنایی از علیرضا بیرانوند در دومین دقیقه بازی مقابل عمان کلید راه‌یابی تیم ملی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها شد.بیرانوند که در جام‌جهانی پنالتی فوق ستاره پرتغالی دنیای فوتبال یعنی رونالدو را گرفته بود این بار همان بلا را سر احمد مبارک کاپیتان عمان آورد تا او چند بار، با کوبیدن دست‌هایش بر زمین به بخت بد خود لعنت بفرستد.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: یک واکنش استثنایی از علیرضا بیرانوند در دومین دقیقه بازی مقابل عمان کلید راه‌یابی تیم ملی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها شد.بیرانوند که در جام‌جهانی پنالتی فوق ستاره پرتغالی دنیای فوتبال یعنی رونالدو را گرفته بود این بار همان بلا را سر احمد مبارک کاپیتان عمان آورد تا او چند بار، با کوبیدن دست‌هایش بر زمین به بخت بد خود لعنت بفرستد.

بازی یکشنبه‌شب تیم‌های ایران و عمان نبردی جانانه و پربرخورد از آب درآمد چراکه حریف تیم ملی آخرین شانس‌هایش برای ماندن در جام ملت‌ها را جستجو می‌کرد و چه‌بسا اگر ضربه مبارک به تور دروازه ایران می‌رسید کار برای شاگردان کی روش گره می‌خورد.

اما یک دروازه‌بان چالاک که در اوج دوران پختگی‌اش قرار دارد همه رشته‌های پیم وربیک مربی هلندی تیم عمان را پنبه کرد.وربیک که می‌دانست شاگردانش توان برابری با ستاره‌های ایران را ندارند بر انگیزه‌ای شخصی آن‌ها تکیه کرد و با تحریک روانی آن‌ها تیمی را به مصاف ایران فرستاد که سرشار از حس جنگندگی بودند.عمانی‌ها از زمان حضور وربیک که با مسائل انگیزشی بازیکنان هم آشناست، به تیم دیگر تبدیل شدند و این دگردیسی دربازی‌های جام خلیج‌فارس که دی‌ماه سال گذشته در کشور کویت برگزار شد به‌خوبی نمود پیدا کرد. جایی که عمانی‌ها به فینال رقابت‌ها راه پیدا کردند و در بازی نهایی هم امارات را با فوق ستاره‌ای چون عمر عبدالرحمن از پیش رو برداشتند تا برای دومین بار قهرمان این رقابت‌ها شوند.

در آن دیدار عبدالرحمن در دقیقه 91 ضربه پنالتی به‌دست‌آمده را از دست داد تا کار به‌وقت های اضافه و ضربات مرگبار پنالتی بکشد. عبدالرحمن در این مقطع از بازی هم عملا تیر خلاص را به‌سوی تیمش شلیک کرد و با هدر دادن ضربه پنالتی پنجم امارات سند قهرمانی شاگردان پیم وربیک را امضا کرد.این قهرمانی شرایط روحی بازیکنان عمان را به حداکثر ممکن رساند و سرمربی هلندی این تیم هم با بهره گرفتن از خود باروی ایجادشده، در یک سال گذشته تیمی سرسخت و جنگنده ساخت که آماده نبرد با هر حریف آسیایی بودند.آن‌ها در نخست مقابل ازبکستان هم تا آخرین لحظه حریف را آزار دادند و تنها حرفه‌ای گری بیشتر شاگردان هکتور کوپر عامل شکست عمانی‌ها شد. در بازی دوم مقابل ژاپن هم عمانی‌ها تا سرحد مرگ جنگیدند و نزدیک بود ترمز بهترین تیم آسیا در جام‌جهانی را بکشند اما یک ضربه پنالتی مشکوک آن‌ها را از رسیدن به این مهم بازداشت.تنها امید عمانی‌ها به بازی سوم مقابل ترکمنستان بود تا بلکه با شکست این تیم به‌عنوان سهمیه سوم گروه راهی مرحله حذفی شوند. برتری سه بر یک مقابل ترکمن‌ها همان چیزی بود که شاگردان وربیک به دنبالش بودند.حالا رویای عمانی‌ها به واقعیت پیوسته بود اما همچنان ادامه داشت.

شکست ایران که مدت‌هاست عنوان تیم نخست رنکینگ فیفا در آسیا را دارد هدف بزرگ اما دست‌یافتنی عمانی‌ها به شمار می‌رفت.بازیکنان این تیم هم پیش از رویایی با تیم ملی بر این موضوع تأکید داشتند که بدون ترس از نام ایران به میدان خواهند آماد. از اتفاق ثانیه 58 بازی و پنالتی به‌دست‌آمده نشان از بی‌باکی عمانی‌ها می‌داد.تیمی که برای حذف زودهنگام و خداحافظی از جام ملت‌ها به میدان نیامده است.اما بیرانوند با یک واکنش بی‌نقص در دقیقه دوم بازی تمام عطش بازیکنان حریف برای شگفتی سازی را در نطفه خفه کند.پس از مهار این ضربه عملا عمانی‌ها دیگر فرصتی برای خودنمایی پیدا نکردند هرچند بیرانوند در نیمه دوم یک‌بار دیگر هم توپ را از زیر طاق دروازه بیرون کشید تا به بازیکنان حریف ثابت کند هرگز تسلیم آن‌ها نخواهد شد.بیرانوند در یک صحنه هم تصمیم گرفت تا با دریبل بازیکن عمان بازیکنان حریف را بیشتر به چالش بکشد. ریسکی خطرناک که جواب داد و بازیکن عمانی در مقابل بیرانوند حذف شد.اما بازیکنان تیم ملی هم برای این‌که پاداش درخشش بیرانوند را بدهند دروازه عمانی‌ها را به توپ بستند.دژاگه به‌عنوان معمار اصلی خط میانی با حرکت عرضی و طولی وظیفه داشت تا مهاجمان تیم را تغذیه کند. درکناره ها هم میلاد محمدی و وحید امیری در سمت چپ ورامین رضاییان و علیرضا جهانبخش در سمت راست باید فشار مضاعفی را به دو جناح عمانی‌ها وارد می‌کردند.البته در تاکتیک کی روش سمت چپ حریف هدف اصلی بازیکنان تیم ملی بود و کی روش به رضاییان و جهانبخش مأموریت داده بود تا بانفوذهای پی‌درپی، خط دفاعی حریف را به‌اشتباه بیندازند. این تاکتیک سرانجام در دقیقه 32 ثمربخش شد و اشتباه مدافع عمانی در دفاع توپ این فرصت را به جهانبخش داد تا دروازه فائز رسیدی را باز کند.هشت دقیقه بعد طارمی یک ضربه پنالتی از مدافعان خسته عمان گرفت و اشکان دژاگه کار عمانی‌ها را تمام کرد. در نیمه دوم اداره‌بازی و استفاده از ضد حملات در دستور کار شاگردان کی روش قرار داشت و اگر زوج طارمی و آزمون قدر موقعیت‌ها را می‌دانستند چه‌بسا تیم ملی با پیروزی پرگل‌تری این بازی را به پایان می‌رساند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار