۹۰ درصد از کمر دردها بدون جراحی قابل بهبودی و درمان است

کمردرد یا (Low Back Pain ) مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند.

۹۰ درصد از کمر دردها بدون جراحی قابل بهبودی و درمان است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، آمارها نشان می‌دهد که ۸۵ درصد افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند.

اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران ازطریق شکایت بیمار، آزمون های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی است، ولی به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده کمردرد مشکل است .

در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون آنها، ربات ها، مفاصل بین مهره ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه‌های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه و یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند .

در این فرصت برای بررسی هر چه بیشتر مشکل کمر درد، گفتگویی را با «دکتر محمد حسین دهقانی - متخصص ارتوپدی» که سالهاست در تشخیص دردهای کمر تجربه دارند، انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

کمر درد چیست؟

پس از سرماخوردگی، دومین علت شایع مراجعه به پزشک کمردرد است به طوری که ۸۵ درصد افراد در طول عمر خود دچار کمردرد می شوند.

کمردرد یکی از شایعترین بیماری های انسان است که شیوع آن در زن و مرد یکسان است و گرچه در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر در سنین ۵۰-۳۰ سالگی دیده می شود.

کمردرد می تواند شدید یا خفیف، کوتاه مدت یا مزمن، دائم یا گاهگاهی باشد؛ با این حال در اکثر اوقات بطور خودبه خودی بعد از چند هفته خوب می شود. کمردرد از علل عمده مرخصی های درمانی و غیبت از کار است و بروز آن در قشر فعال جامعه هر ساله موجب آسیب ها فراوان اقتصادی می شود .

آمارها نشان می دهد ۲۵ درصد مرخصی ها از محل کار به علت کمردرد می باشد که هزینه بالایی برای جامعه ایجاد می کند، از سوی دیگر ۸۵ درصد موارد کمردردد علت خاصی ندارند اما اکثر آنها ظرف ۴ تا ۶ هفته بهبود می یابند.

نیمی از افرادی که دچار کمر درد می شوند چند ماه پس از بهبودی امکان بازگشت در آنها وجود دارد اما اهمیت روش های جلوگیری از دردهای کمر جدی است.

کمر درد به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

کمردرد علت های بسیار زیادی دارد. با این حال مهمترین علل کمردرد شامل: دیسک بین مهره ای طبیعی، دیسک پاره شده، دیسک برجسته شده، دیسک هرنی شده، نازک شدن دیسک و استئوآرتریت مهره می باشد.

وارد آوردن فشار زیاد به ستون مهره Over activity از علل شایع کمردرد است.

وقتی اسباب کشی می کنید، به مسافرت می روید، خانه تکانی شب عید می کنید، در یک صبح سرد زمستانی یک اتومبیل را که استارت نمی زند، هل می دهید و یا به خرید می روید و مقدار زیادی اسباب خرید را به خانه می کشید و ... عضلات و لیگامان های اطراف ستون مهره خود را تحت فشار زیاد و ناگهانی قرار داده اید.

کمر شما ممکن است آمادگی برای تحمل این فشارها را نداشته باشد و نتیجه آن کشیده شدن عضلات و لیگامان ها و بدنبال آن ایجاد پارگی های کوچک و میکروسکوپی است؛ بدنبال آن تورم و درد در این بافت ها ایجاد می شود و شما آن را بصورت کمردرد و خشکی کمر احساس می کنید.

احساس می کنید کمرتان خشک شده و نمی توانید آن را به راحتی خم و راست کنید، این محدودیت حرکت قدری به علت درد و قدری به علت انقباض عضلات ستون مهره ها است که خارج از اراده شما صورت می گیرد و به آن اسپاسم هم می گویند.

این نوع کمردرد معمولاً با چند روز استراحت خوب می شود .

با توجه به اینکه شما معتقدید ۹۰ درصد از دردهای کمر بدون جراحی قابل بهبودی و درمان است، آیا برای درمان درد در هر ناحیه کمر از یک شیوه درمانی استفاده می شود؟

ما سه دسته بیماری کمر داریم که ۹۰ درصد آن بدون دلیل اتفاق می افتد و بیشتر به نحوه زندگی، نشستن، راه رفتن و ایستادن بستگی دارد.

۶ تا ۷ درصد علت ها ناشی از دیسک کمر است و تنها ۳ درصد موارد به علت پاتولوژیک مهم مثل سرطان ها، عفونت ستون فقرات اتفاق می افتد.

در واقع برخی علایم مثل پرچم قرمزی هستند که باید تشخیص داده شوند.

۹۰ درصد از دردهای کمرکه بدون جراحی قابل بهبودی و درمان است، مکانیکال هستند یعنی وقتی فرد به خواب می رود، بعد از چند ساعت استراحت درد کمر او خوب می شود؛ اما اگر فردی شب هنگام از درد کمر بیدار می شود، می تواند ناشی از روماتیسم باشد.

اگر درد کمر به ریشه های نخاع مربوط شود ممکن است با بی حسی و گِز گِز در ناحیه پا همراه باشند که از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بیمارانی که سابقه بدخیمی داشته اند باید به درد کمر خود اهمیت دهند.

عادات بد زندگی مثل سیگار کشیدن دردهای کمر را طولانی می کند، سیگار از عوامل ایجاد کمردردهای مقاوم به شمار می رود.

از جمله توصیه های خانگی برای درمان کمردرد، استفاده از یک بسته نخودفرنگی یخ زده، استفاده از کیسه آب گرم یا تخته بستن به کمر است، آیا برای درمان کمردرد روش خانگی خوبی وجود دارد که مؤثر واقع شود؟

در دردهای حاد باید یکی از روش های تسکین دهنده درد استفاده کرد یعنی طی ۲۴ ساعت اول کمپرس سردیاشد، البته نخود فرنگی یخ زده خاصیتی ندراد فقط یخ بودن آن کمک می کند و بعد از آن کیسه آبگرم استفاده شود تا عواملی که سبب ایجاد درد شده اند را کنترل کنیم.

نظر شما درباره آب درمانی برای رفع درد کمر چیست؟

روش بسیار خوبی است، یکی از توصیه های پزشکان ارتوپد هفته ای ۳ روز استخر رفتن و هر بار یکساعت راه رفتن در قسمت کم عمق استخر است.

خاصیت آب طبق قانون ارشمیدس در این است که بدن در آب سبک می شود و در حالی که عضلات هنگام راه رفتن فعال هستند اما فشار بر روی مفاصل و مهره های کمر کاهش می یابد.

در رابطه با پیاده روی چه نظری دارید؟

یک بیمار کمر دردی نباید مدت طولانی در کوچه و خیابان پیاده روی کند، اما راه رفتن در آب چون فشاری به مفاصل وارد نمی شود، هیچ اشکالی ندارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار