روز جمعه درباره تعطیلی مدارس اصفهان تصمیم گیری می شود

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت : با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش آلایندگی های هوا تا اوائل هفته آینده، روز جمعه (پنجم بهمن) درباره تعطیلی مدارس شهرهای بزرگ این استان تصمیم گیری می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:
آخرین اخبار تعطیلی مدارس اصفهان

مدارس اصفهان یکشنبه7 بهمن تعطیل شد
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت : با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش آلایندگی های هوا تا اوائل هفته آینده، روز جمعه (پنجم بهمن) درباره تعطیلی مدارس شهرهای بزرگ این استان تصمیم گیری می شود.
به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد که به سبب تشکیل لایه وارونگی دما و پایداری جو، شرایط افزایش غلظت آلاینده‌های شهری تا اوایل هفته آینده در کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی در مناطق مرکزی استان پیش‌بینی می‌ شود؛ بیشترین شدت افزایش غلظت آلاینده‌ها از پنجشنبه چهارم بهمن تا یکشنبه هفتم بهمن خواهد بود.

برای دریافت فوری اخبار تعطیلی مدارس اصفهان روی تصویر زیر کلیک کنید:
حسین صفاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : امروز جلسه کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان تشکیل شد اما با توجه به تعطیلی مدرسه ها در روز پنجشنبه و تعطیلی روز جمعه، مقرر شد این کارگروه روز جمعه مجدد تشکیل و در صورت پیش بینی تداوم آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای بزرگ استان در روزهای شنبه و یکشنبه برای تعطیلی مدارس در این 2 روز تصمیم گیری شود.
وی ادامه داد: ابتدای امروز هوای کلانشهر اصفهان در شاخص های ناسالم برای افراد حساس قرار داشت اما به مرور زمان این شاخص ها، پایین آمد.
صفاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احتمال دارد فردا آلاینده های جوی در اصفهان افزایش یابد به مدارسی که کلاس های اضافه برگزار می کنند اعلام می شود که نسبت به تعطیلی آنها اقدام کنند.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان درباره روند اعلام تعطیلی برای مدارس، توضیح داد: بر اساس تبصره سوم ماده سه قانون هوای پاک، زمانیکه اداره کل هواشناسی و حفاظت محیط زیست اعلام کنند که شرایط پایداری جوی و افزایش آلاینده ها وجود دارد و تداوم آن تا 48 ساعت است، مرکز بهداشت نسبت به برگزاری جلسه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا اقدام می کند.
صفاری اضافه کرد: اگر بر اساس پیش بینی ها، احتمال افزایش شاخص آلایندگی هوا بالای 150 (AQI) و تداوم آن تا 48 ساعت باشد، مرکز بهداشت استان برای تعطیل مدرسه ها، پیشنهاد می دهد.
** فشارها برای اعلام تعطیلی مدارس، زیاد است
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه فشارها روی این مرکز برای اعلام تعطیلی یا عدم تعطیلی مدرسه ها در روزهای آلوده زیاد است، گفت: عده ای خواهان این تعطیلی و برخی، مخالف آن هستند.
وی با بیان اینکه هرگونه تعطیلی، ضرر و زیان هایی را متوجه دولت می کند، افزود: ما اطلاع رسانی و توصیه های بهداشتی لازم را در روزهایی که هوا آلوده است به مردم و دستگاه های اجرایی می کنیم.
صفاری در پاسخ به این سئوال که روزهای گذشته بسیاری از خانواده ها از تعطیل نشدن مهدکودک ها و مدرسه ها با وجود آلوده بودن هوای اصفهان، ناراضی و شاکی بودند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد وقتی مدرسه ها و مهدکودک ها را تعطیل اعلام می کنیم بسیاری از خانواده ها تماس می گیرند و شکایت می کنند.
به گفته وی این خانواده از این موضوع شاکی هستند که بدلیل تعطیل نشدن اداره ها، برای نگهداری فرزندان خود دچار مشکل می شوند.
وی در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد، توضیح داد: همه این مسائل به خود دستگاه های اجرایی برمی گردد و آنها می توانند بعنوان مثال شرایط را برای کارکنان زن در چنین روزهایی تسهیل کنند.
صفاری تاکید کرد: ما پذیرای انتقاد مسوولان و مردم هستیم اما بسیاری از آنها نابجا و بی رحمانه است زیرا مرکز بهداشت اصفهان، وقت بسیاری را برای بررسی موضوع آلودگی هوای اصفهان و سایر شهرهای بزرگ و صنعتی استان می گذارد و نسبت به این موضوع، بی تفاوت نیست.
** تعطیل نشدن مدارس در روزهای آلوده به دلیل پیش بینی هواشناسی بود
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان درباره اینکه چرا روز یکشنبه 23 دی سال جاری با وجود بالا بودن شاخص آلایندگی اصفهان (158 AQI) و قرار داشتن کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای عموم ، مدرسه ها و مهدکودک ها تعطیل اعلام نشد، خاطرنشان کرد: پیش بینی هواشناسی برای آن روز درست از آب در نیامد.
به گفته وی، هواشناسی اصفهان برای آن روز وضعیت هوای ناسالم برای عموم را پیش بینی نکرده بود اما روز یکشنبه مشاهده کردیم که شاخص های آلایندگی به بالای 150 (AQI) رسید.
صفاری ادامه داد: چنین چیزی خارج از تصور نیست زیرا کار هواشناسی غیب گویی نیست بلکه وضعیت هوا را پیش بینی می کند.
منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز پیش از این، در پاسخ به این سئوال که چرا روز یکشنبه 11 آذر که هوا در شرایط ناسالم برای عموم قرار گرفت مدارس تعطیل نشد، گفت: بر اساس گزارش هواشناسی، وزش باد و کاهش آلاینده ها برای اصفهان در این تاریخ پیش بینی شده بود.
به گزارش ایرنا، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان از هشتم تا یازدهم آذر امسال با شاخص کیفی 151، 157، 150 و 155 (AQI) در شرایط ناسالم برای عموم قرار داشت؛ در دی ماه امسال نیز کیفیت هوای اصفهان در سه روز ( 6، 12 و 23 دی ) با شاخص کیفی 156، 155 و 158 (AQI) در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشت.
این در حالی است که در این 2 ماه، فقط روز دهم آذر، مهدکودک ها و پیش دبستانی های اصفهان و 11 شهر دیگر تعطیل شدند.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
** احتمال وزش باد کم است
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان نیز درباره وضعیت هوا در سه روز آینده به ایرنا گفت: پیش بینی می شود از فردا پنجشنبه، شرایط افزایش غلظت آلاینده های جوی در مناطق پر جمعیت و صنعتی وجود داشته باشد.
ابراهیم هنرمند با بیان اینکه آسمان در بیشتر مناطق صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد، پیش بینی می شود، افزود: جو هوا به نسبت پایدار است و احتمال وزش بادی که بتواند آلایندگی را کاهش دهد، کم است.
وی با اشاره به تعطیلی روز جمعه و کم بودن تردد خودروها در این روز که یکی از عوامل اصلی افزایش آلاینده ها هستند، تصریح کرد: به این دلیل ممکن است شرایط به گونه ای نباشد که تداوم آلودگی هوا را داشته باشیم اما شرایط روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده باید روز جمعه بررسی شود.
این کارشناس با بیان اینکه فردا کمینه دمای اصفهان یک درجه سانتی گراد زیر صفر است، اضافه کرد: کمینه دما برای روز جمعه نیز همین میزان پیش بینی شده است.
هنرمند درباره اینکه چرا در 2 ماه گذشته با وجود ناسالم بودن هوای اصفهان برای عموم، مدرسه ها تعطیل نشدند، توضیح داد: قواعد و قوانین خاصی برای این موضوع وجود دارد که یکی از آنها تداوم شرایط آلودگی تا 48 ساعت می باشد و ممکن است در آن روزها، چنین تداومی، پیش بینی نشده بود.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار