دلایل رشد 90 درصدی سود فولاد مبارکه

گزارش عملکرد 9 ماهه فولاد مبارکه نشان می‌دهد این شرکت توانسته با مدیریت هزینه‌ها و اصلاح ساختار مالی خود به رشد 90 درصدی سودآوری دست یابد.

گزارش عملکرد 9 ماهه فولاد مبارکه نشان می‌دهد این شرکت توانسته با مدیریت هزینه‌ها و اصلاح ساختار مالی خود به رشد 90 درصدی سودآوری دست یابد.

به گزارش فارس، با فرارسیدن روزهای پایانی دی ماه، ترافیک گزارش‌های عملکرد 9 ماهه شرکت‌های بورسی بر روی سامانه کدال افزایش یافت و اغلب شرکت‌ها تلاش کردند در مهلت تعیین شده، گزارش‌های خود را بر روی این سامانه بارگذاری کنند.

گزارش‌های این دوره به دلیل نهایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و جنگ روانی گسترده این کشور در خصوص به صفر رساندن صادرات نفتی و غیر نفتی و فلج‌کننده توصیف کردن آن از اهمیت خاصی برخوردار بود و بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران، این گزارش‌ها را فصل‌الخطابی در خصوص میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و حیات بنگاه‌ها قلمداد می‌کردند.

بر همین اساس، بررسی گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت‌های بزرگ بورسی نشان‌دهنده تداوم وضعیت سودآوری صنایع پتروشیمی، فولادی، پالایشی، سیمانی و سنگ‌آهن است و به جز خودروسازان، اغلب بنگاه‌های بزرگ کشور توانسته‌اند روند صعودی فروش خود در تابستان را به پاییز نیز تعمیم داده و سود قابل قبولی محقق کنند.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد، اغلب بنگاه‌های بزرگ کشور و خصوصاً شرکت‌های اصفهانی که عمدتاً در رده شرکت‌های مادر طبقه‌بندی می‌شوند با اتکا به تجارب قبلی خود در تحریم‌ها، توانسته‌اند با تنوع بخشی به مشتریان، استفاده از راه‌های کمتر شناخته شده مبادلات مالی و تغییر ترکیب فروش، موانع و چالش‌های تحریمی را تا حدی کنترل کنند و در کنار، تأمین مواد اولیه، تجهیزات و خدمات فنی مهندسی لازم برای ادامه حیات خود را به سمت داخل کشور و استفاده از توان داخلی متمایل سازند.

از این رو، گزارش‌های ارسالی شرکت‌های بورسی نشان داد که اثرگذاری تحریم‌ها در مدت مذکور، بر خلاف ادعای طرف‌های غربی، چندان قابل توجه نبوده و شرکت‌ها توانسته‌اند جریان صادراتی خود را و لو با اندکی کاهش، حفظ کنند.

در این بین، گزارش برخی شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه، با وجود همه تحریم‌های داخلی و خارجی و قید شدن نام این شرکت در بین شرکت‌های تحریم شده از سوی آمریکا فراتر از انتظارات بود و این شرکت توانست تا پایان آذر ماه، حدود 7 هزار میلیارد تومان سود خالص محقق کند.

عملکردی فراتر از انتظار

بر اساس گزارش منتشر شده از عملکرد فولاد مبارکه در دوره 9 ماهه امسال، این شرکت با فروش 5.15 میلیون تن محصولات فولادی، متشکل از 4.4 میلیون تن فروش داخلی و 747 هزار تن فروش صادراتی موفق به رسیدن به عدد 16 هزار و 151 میلیارد تومانی شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در این بین، با وجود رشد 48 درصدی بهای تمام شده تولید محصولات، سود ناخالص شرکت با 43 درصد همراه شده و به عدد 7 هزار و 534 میلیارد تومانی رسیده است. مضاف بر این، 6 برابر شدن سرفصل سایر درآمدهای عملیاتی شرکت موجب رشد 53 درصدی سود عملیاتی و رسیدن آن به عدد 7 هزار و 697 میلیارد تومانی شده است.

بهینه‌سازی جریان نقدینگی و مدیریت هزینه‌ها

نکته مهم و اساسی در صورت‌های فولاد مبارکه، کاهش 2 درصدی هزینه‌های مالی به رغم رشد 46 درصدی فروش و افزایش نیاز شرکت به سرمایه در گردش است؛ در حقیقت این شرکت توانسته با تنوع بخشی به ابزارهای تأمین مالی و استفاده از ظرفیت‌های خالی تأمین مالی، افزایش نیاز خود به نقدینگی را به خوبی مدیریت کرده و بدون افزایش هزینه مالی، فروش را افزایش دهد و مجموع این اتفاقات باعث شده تا سود خالص شرکت با رشد 90 درصدی به 6 هزار و 992 میلیارد تومان، معادل 93 تومان به ازای هر سهم برسد.

بررسی اقلام ترازنامه شرکت نشان می‌دهد، در پی مدیریت مناسب نقدینگی در شرکت، سرفصل موجودی نقد 185 درصد رشد را تجربه کرده و موجودی مواد و کالا نیز 51 درصد افزایش یافته است و برآیند رشد اقلام جاری شرکت باعث رشد 59 درصدی جمع دارایی‌های جاری شرکت شده است.

اصلاح ساختار مالی و کنترل هزینه تسهیلات

در طرف مقابل ترازنامه، اصلاح ساختار مالی و مدیریت بدهی‌ها به بهترین نحو قابل مشاهده است؛ از یک سو میزان تسهیلات جاری شرکت 8 درصد کاهش یافته و از دیگر سو، نیاز نقدینگی شرکت با تقویت سرفصل‌هایی همچون پرداختنی‌های تجاری و پیش دریافت‌های جاری تأمین شده است که نشان‌دهنده افزایش تعامل مثبت شرکت با مشتریان و استفاده از ظرفیت پیش‌فروش است. در سرفصل بدهی‌های غیرجاری نیز پرداختنی‌های بلند مدت شرکت که به معنای وام‌های بلند مدت اخذ شده است همچنان صفر باقی مانده و تغییری در این بخش مشاهده نمی‌شود؛ برآیند همه این اقدامات موجب شده تا هزینه‌های مالی شرکت 2 درصد کاهش یابد و سود شرکت از این محل با کاهش مواجه نشود.

پیش‌بینی تداوم سودآوری در زمستان

عملکرد مثبت فولاد مبارکه در حالی ثبت شده که این شرکت و سایر فولادسازان کشور در طی ماه‌های اخیر به دلیل سیاست‌های متناقض دولت در مداخله در قیمت‌گذاری فولاد، اعمال سهمیه فروش در بورس کالا و چالش دلار 4 هزار و 200 تومانی با مشکلات متعددی در فروش محصولات خود در بورس کالا مواجه بودند و اصرار دولت بر ادامه این سیاست‌ها باعث شد تا فرصت‌های متعدد سودآوری این شرکت‌ها در طی ماه‌های اخیر از دست برود و صادرات آن‌ها نیز به حداقل برسد.

با این حال، در هفته‌های اخیر، برخی از محدودیت‌های مذکور برداشته شده و فولادسازان می‌توانند محصولات خود را بدون محدودیت صادر کرده و از درآمد حاصل از آن بهره‌مند شوند و از این رو انتظار می‌رود عملکرد فولاد مبارکه در سه ماهه چهارم سال جاری، روندی مثبت‌تر از پاییز را طی کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار