کی‌روش برنده بازی بزرگان

مارچلو لیپی مغموم‌ترین فرد بازی ایران و چین بود. مربی پرآوازه ایتالیایی که قهرمانی با تیم ملی کشورش در جام‌جهانی 2006 بزرگ‌ترین افتخار کارنامه مربیگری‌اش محسوب می‌شود.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز : مارچلو لیپی مغموم‌ترین فرد بازی ایران و چین بود. مربی پرآوازه ایتالیایی که قهرمانی با تیم ملی کشورش در جام‌جهانی 2006 بزرگ‌ترین افتخار کارنامه مربیگری‌اش محسوب می‌شود.
اما کارلوس کی روش پیرمردپخته و کاربلد پرتغالی به‌آسانی دست لپیی را خواباند تا مقابل تئوریسین بزرگ دنیایفوتبال دوباره عرض‌اندام کند. لیپی پیش از رویایی شاگردانش با ایران به قدرت تیمملی اشاره‌کرده بود و به‌خوبی از قدرت واقعی حریف پیش رو در تمام خطوط سه‌گانهآگاه بود. بر این اساس تمام داشته‌های مربیگری‌اش را به کار گرفت بلکه بازیکنانشرا از دشوارترین بازی جام به‌سلامت عبور دهد. تاکتیک لیپی همانند بازی با تایلند استراحتدادن به دو بازیکن کهنه‌کار چین بود تا در نیمه دوم و زمانی که بازیکنان ایرانخسته شدند سلاح‌های مخفی‌اش را به زمین بفرستد.
ژانگ ژی و ژائو ژی بازیکنانیبودندکه لپیی برای نیمه دوم آن‌ها را نگه‌داشته بود تا با تحلیل رفتن قوای دفاعیبازیکنان ایرانی، آن‌ها را به زمین بفرستند. دو بازیکنی که در نیمه دوم دیدارمقابل تایلند و هنگامی‌که اژدهای زرد از حریف عقب افتاد به زمین‌بازی وارد شدندورق را به سود لیپی برگرداندند. در بازی با ایران هم همین شیوه از سوی سرمربی چینبه کار گرفته شد. در آن‌سوی صفحه شطرنج مربیان پرتغالی و ایتالیایی، کی روش قرارداشت که برای تاکتیک مربیان بزرگ و کوچک دنیا بدلی دارد. کی روش زمانی که غیبت دوبازیکن تأثیرگذار چینی را دید دستور حمله همه‌جانبه را به شاگردانش صادر کرد تا آن‌هادر همان نیمه نخست کار حریف را تمام کنند. فشار همه‌جانبه یوزهای ایرانی چناناژدهای زرد را دچار سرگیجه کرده بود که آن‌ها فرصت نفس کشیدن هم پیدا نمی‌کردند.
مثلت ویرانگر آزمون، جهانبخش و طارمی کابوس ترسناک برای مدافعان چینی شده بودند کههمچون صاعقه بر سر بازیکنان حریف فرود می‌آمدند. گل مهدی طارمی در هجدهمین دقیقهبازی لیپی را مجبور کرد تا یکی از تعویض‌هایش را همان دقیقه انجام دهد. تعویضی کهلیپی از سر ناچاری انجام داد و سعی کرد پیش از نابودی تیمش ژائو ژوری یکی از آن سلاح‌هایمخفی‌اش را به زمین بفرستد. سه دقیقه بعد لیپی ژائو ژی را هم راهی میدان کرد به امیداین‌که دو بازیکن تازه‌وارد اندکی از فشار ایران کم کنند و شوک زودهنگامی به بازیکنانوارد شود. اما سربازان ازجان‌گذشته کی روش با گلزنی آزمون در دقیقه 31 ضربه دوم رابه پیکره تیم چین وارد کردند. ضربه‌ای که شاگردان لیپی تا پایان بازی نیزنتوانستند از زیر سایه آن خارج شوند. تا این زمان بازی کی روش تمام اندیشه‌هایتاکتیکی سرمربی ایتالیایی چین را نقش بر آب کرده و به او کیش داده بود. شاگردان لیپیحتی پس از حضور دو بازیکن باتجربه در جمعشان همچنان سردرگم بازی می‌کرد و ضریب اشتباهاتشانپایین نمی‌آمد. در نقطه مقابل ملی پوشان ایرانی بی‌کم‌وکاست خواسته‌های سرمربی‌شانرا در زمین به اجرا می‌گذاشتند تا با دو گل نیمه نخست به سود ایران پایان یابد. درنیمه دوم همه نگاه‌ها به بازی شطرنج گونه دو تئوریسین بزرگ دنیای فوتبال دوخته‌شدهبود تا برنده این نبرد بزرگ و فراموش‌نشدنی مشخص شود. جدالی که لیپی در یک‌قدمیمات شدن از سوی کی روش قرارگرفته بود و تنها یک 45 دقیقه زمان داشت تا خودش و تیمشرا از این مخمصه خلاص کند. در نیمه دوم کی روش کمی تیمش را به عقبت تر برد و منتظرواکنش چینی‌ها باقی ماند. به‌طور طبیعی شاگردان لیپی در 20 دقیقه نیمه دوم کمی از زیرفشار خردکننده ایران خارج شدند هرچند هنوز توان لازم برای گل زدن و کم کردن اختلافرا نداشتند. آن‌ها دریکی دو موقعیتی هم که به دست آوردند چنان در زدن ضربه‌های نهاییدستپاچه و غیرحرفه‌ای عمل کردند که همان زمان لیپی فهمید باید دست‌ها را به علامتتسلیم مقبل کی‌روش بال ببرد و مات شدنش را بپذیرد. سرمربی ایران با استفاده ازروزبه چشمی کمربند خط میانی تیمش را هم محکم‌تر کرد و عملا چینی‌ها را در پشت یک‌سومدفاعی تیم ایران به دام انداخت. او وقتی چینی را خسته دید دو بازیکن تازه‌نفس وهجومی را به میدان روانه کرد تا آخرین ضربه را به حریف وارد کرده و کار را تمامکند. سامان قدوس و کریم انصاری‌فرد، جایگزین طارمی و آزمون شدند و ازقضا همین دوبازیکن در گل سوم ایران نقش اساسی را باز کردند.
بدین ترتیب برای دومین بار موفق شد لیپی را در یک بازی تاکتیکی شکست دهد تا پیرمرد ایتالیایی با اندوهی فراوان ازدنیای مربیگری خداحافظی کند. این پیروزی دست آوردی بزرگ برای ایران به شمار می‌رودچراکه شاگردان کی روش پنج بازی را بدون گل خورده در جام ملت‌ها پشت سر گذاشتند تاهمراه باکره جنوبی تنها تیم‌هایی باشند که موفق به انجام چنین کار مهمی شده‌اند. کره‌ای‌هادر جام ملت‌های دوره قبل که با حضور 16 تیم برگزار شد تا بازی نهایی گلی دریافتنکردند و تنها در بازی فینال دو بار دروازه‌شان باز شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار