66 درصد از اصفهانی ها چاق هستند

66 درصد از مردم استان اصفهان که در طرح غربالگری سلامت ایرانیان شرکت کردند، از چاقی رنج می برند.

66 درصد از مردم استان اصفهان که در طرح غربالگری سلامت ایرانیان شرکت کردند، از چاقی رنج می برند.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح ملی آزمایشی غربالگری سلامت ایرانیان بالای 30 سال از 22 تا 26 دی امسال همزمان با سراسر کشور در این استان نیز در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه و چند بیمارستان خصوصی و تامین اجتماعی اجرا شد.
غلامرضا جمالی با اشاره به شرکت 11 هزار و 309 نفر از مردم استان اصفهان در این طرح گفت: فشارخون، وزن، قد و شاخص توده بدنی آنها اندازه گیری و مشخص شد که 66 درصد از آنها دارای چاقی هستند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت به متخصصان داخلی و تغذیه معرفی شدند.
برای محاسبه چاقی و اضافه‌ وزن باید وزن (به کیلوگرم) را تقسیم بر مجذور قد (به متر) کرد. اگر عدد به ‌دست‌ آمده بالای 25 بود، فرد دچار اضافه ‌وزن و اگر بالای 30 بود، فرد چاق است؛ به عبارت دیگر اضافه‌ وزن خفیف ‌تر از چاقی است.
بر اساس آمار مسوولان مرکز بهداشت اصفهان، 61 درصد از افراد بالای 30 سال در استان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند در حالی که میانگین این آمار در کشور 59 درصد است.
جمالی افزود: از بین افراد شرکت کننده در طرح غربالگری سلامت ایرانیان، حدود 11 درصد مصرف دخانیات داشتند و بیش از یکهزار و 800 نفر به دلیل ابتلا به فشار خون به متخصصان ارجاع شدند.
به گفته وی حدود 50 درصد از افرادی که دارای فشار خون بودند از این موضوع آگاهی نداشتند.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به همکاری 266 پرستار در بیمارستان های این استان برای اجرای طرح غربالگری سلامت ایرانیان، خاطرنشان کرد: اصفهان، بالاترین نرخ مشارکت مردم را در اجرای این طرح داشت و پس از آن استان های گیلان و خراسان رضوی قرار گرفتند.
جمالی هدف از اجرای این طرح را تعیین وضعیت بزرگسالان ایرانی از لحاظ فشارخون، وزن، قد و شاخص توده بدنی و استفاده از مشارکت پرستاران در پیشگیری سطح اولیه در جامعه عنوان و اضافه کرد: فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی، عوامل خطر بسیاری از بیماری های غیرواگیر مانند قلبی عروقی، کلیوی و سکته مغزی، هستند بنابراین شناسایی به موقع آنها در پیشگیری از این بیماری ها موثر است.
وی میزان مشارکت زنان اصفهانی در طرح غربالگری سلامت ایرانیان را 54 و مردان را 46 درصد اعلام کرد.
حدود 130 هزار نفر در طرح ملی غربالگری سلامت ایرانیان شرکت کردند و فشار خون، وزن و قد آنها اندازه گیری شد؛ این طرح توسط سه هزار و 513 نفر از گروه های پرستاری در قالب 833 تیم و بصورت رایگان در کشور انجام شد.
سه هدف اصلی این طرح، غربالگری موارد پرفشاری خون و اضافه وزن، ارجاع موارد پرخطر به مراکز مربوطه و آموزش عمومی مردم بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار