یوزهای ایرانی در کمین سامورایی‌ها

نیمه‌نهایی داغ و هیجان‌انگیزی در انتظار فوتبال ایران است. بازی با ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا نبرد تاریخی و به‌یادماندنی خواهد شد. جدالی برای شکستن طلسم 43 ساله ناکامی فوتبال ایران ‌که از سال 1976 پابرجا مانده است.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: نیمه‌نهایی داغ و هیجان‌انگیزی در انتظار فوتبال ایران است. بازی با ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا نبرد تاریخی و به‌یادماندنی خواهد شد. جدالی برای شکستن طلسم 43 ساله ناکامی فوتبال ایران ‌که از سال 1976 پابرجا مانده است.

در آن سال تیم ملی با شکست کویت در بازی نهایی برای سومین بار فاتح آسیا شد. از آن زمان تاکنون فوتبال ایران هرگز دیگر نتوانست به بازی فینال جام ملت‌ها راه پیدا کند اما عصر امروز این فرصت فراهم‌شده تا یوزهای ایران با هدایت کی روش خودشان را به بازی نهایی برسانند و طلسم شکنی کنند. درست 15 سال پیش در جام ملت‌های 2004 تیم ملی با هدایت برانکو در همین نقطه‌ای ایستاده بود که کی روش و شاگردانش قرار دارند. آن‌ها باید چین میزبان را از پیش رو برمی‌داشتند تا به فینال راه پیدا کنند. ورزشگاه کارگران پکن در قرق 55 هزار چینی بود که بی‌امان بازیکنانش را تشویق می‌کردند. در آن بازی چینی‌ها خیلی زود از امتیاز میزبانی استفاده کردند و در دقیقه 18 به گل زودهنگامی دست یافتند. شاگردان برانکو پس‌ازاین گل سعی کردند خودشان را پیدا کنند و گل تساوی را به ثمر برسانند. اتفاقی که در دقیقه 38 روی داد و سید محمد علوی با یک بغل پای فنی کار را برابر کرد. این نتیجه تا پایان بازی برقرار ماند و کار به ضربان پنالتی کشید. در ضربات پنالتی هم شانس به شاگردان برانکو رو کرد و بازیکن چینی ضربه دوم تیمش را به تیر دروازه کوبید اما بازیکنان ایران ارزش این فرصت پدیده آماده را ندانستند. ایمان مبعلی و یحیی گل محمدی ضربه‌های چهار و پنجم را از دست دادند تا هواداران ایرانی حسرتی 15 ساله را تحمل کنند. آن بازی با برتری چینی‌ها به پایان رسید و دیگر تیم ملی ایران رنگ نیمه‌نهایی راندید. بازی امروز عصر تیم ملی با ژاپن بهتری زمان برای جبران مافات هرچند با تأخیر طولانی است. پیروزی برای سامورایی‌ها ایران را به بازی نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 خواهد برد و شکست در این دیدار غم بی‌پایانی بر دل هواداران کشورمان خواهد گذاشت. تیم دوست‌داشتنی کی روش در پنج بازی گذشته نشان داده بیش از ژاپنی‌ها استحقاق رسیدن به جام را دارد اما فوتبال هرگز قانون ثابتی نداشته و اتفاقات داخل زمین در آن تعیین‌کننده است. یوزهای ایرانی که به‌زعم بسیاری از کارشناسان بهترین تیم تاریخ فوتبال بعداز انقلاب محسوب می‌شوند برای بازی عصر امروز سرشار از انگیزه و شادابی هستند. تیمی که بدون گل خورده تا این مرحله پیش‌آمده و 12 بار هم دروازه حریفان را گشوده است.

ژاپن به‌سختی بالا آمد

تیم ملی فوتبال ژاپن در این دوره از جام ملت‌های چندان پرقدرت ظاهرنشده و با دشواری از گروه خود به‌عنوان تیم نخست بالا آمد. آن‌ها ترکمنستان را با اختلاف تنها یک گل از پیش رو برداشتند و مقابل عمان و ازبکستان هم به همین اختلاف گل پیروز شدند. مردان سرزمین آفتاب تابان هرچند با سه پیروزی و کسب 9 امتیاز راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند اما نمایش متزلزل آن‌ها انتقاد هواداران و کارشناسان کشورشان را به دنبال داشت. در یک‌هشتم نهایی ژاپنی‌ها مقابل عربستان قرار گرفتند و در حالی با یک گل حریف را از پیش رو برداشتند که مالکیت توپ آن‌ها تنها 24 درصد بود. حریف بعدی چشم‌بادامی‌ها تیم سخت‌کوش تایلند بود. تیمی که حسابی ژاپنی‌ها را به دردسر انداخت و اگر تجربه بالای شاگردان ‌هاجیمه موری‌یاسو نبود چه‌بسا آن‌ها دربند تایلندی‌ها گرفتار می‌شدند.

دشوارترین بازی در انتظار ایران و ژاپن

ژاپنی‌ها در دو دیداری که مقابل عربستان و تایلند تیمی بسیار مرموز و حرفه‌ای نشان دادند. چشم‌بادامی‌ها که با تیمی متحول شده به این مسابقات پای گذاشته‌اند، 10 بازیکنی که در جام‌جهانی به میدان رفتند را همراه ندارند. بااین‌وجود پتانسیل بالای فوتبال این کشور ازنظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این امکان را به مدیران مربیان تیم ملی ژاپن داده است تا شش ماه پس از جام‌جهانی بتوانند تیم پرقدرتی را برای جام ملت‌های آسیا تدارک ببینند. تیمی که خیلی اقتصادی حریفان را شکست می‌دهد و حتی دربازی‌های یک‌طرفه مانند دیدار مقابل عربستان هم پیروز می‌شود. با این شرایط باید نبرد امروز آن‌ها مقابل ایران را دشوارترین بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا توصیف کرد. بازی با تیمی که قابلیت‌های فراوانی دارد و از کمترین اشتباه‌های حریفان بیشترین بهره را می‌برد. ژاپنی‌ها از نظم تاکتیکی مناسبی برخوردارند و این توان رادارند که جریان بازی با به‌گونه‌ای مدیریت کنند که نتیجه دلخواه را کسب کنند. بااین‌حال همان‌گونه که این بازی برای تیم ملی کشورمان دشوارترین دیدار در جام ملت‌ها محسوب می‌شود برای سامورایی‌ها هم همین شرایط برقرار است. آن‌ها هم به‌خوبی باقابلیت‌های تیم کی روش آشنا بوده و می‌دانند یوزهای ایرانی در کمین آن‌ها نشسته‌اند تا آن‌ها را به دام بیندازند. به‌ویژه آن‌که مربی بزرگی و همه‌فن‌حریفی چون کی روش هم‌روی نیمکت ایران قرار دارد و مقابله با ترفندهای تاکتیکی او در داخل و خارج از زمین‌بازی انرژی مضاعفی را می‌طلبد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار