حسینی: اکران فیلم‌های جشنواره فجر باید در سیتی سنتر اصفهان حتما انجام شود

در آستانه برگزاری جشنواره فجر در اصفهان، شاهد نارضایتی‌های مردم از تخصیص تنها یک مجموعه سینمایی آن هم در نقطه‌ای دور از مرکز شهر برای اکران فیلم‌ها هستیم ومسئولان نیز پاسخی ندارند.

در آستانه برگزاری جشنواره فجر در اصفهان، شاهد نارضایتی‌های مردم از تخصیص تنها یک مجموعه سینمایی آن هم در نقطه‌ای دور از مرکز شهر برای اکران فیلم‌ها هستیم ومسئولان نیز پاسخی ندارند.

دهه فجر که از راه می‌رسد، شادی حاصل از برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز حال و هوای دیگری را در تک تک استان‌های کشور ایجاد می‌کند، به شکلی که بسیاری از اقشار مردم حتی افرادی که در طی سال زیاد به سینما و دیدن آثار روی پرده رغبتی نشان نمی‌دهند، تمایل دارند نظاره‌گر حداقل یکی دو نمونه از آثار ارائه شده در جشنواره باشند چراکه خوب می‌دانند بهترین و فاخرترین آثار سینمایی یک سال آینده کشور را می‌توانند در این روزهای پرشور و نشاط بهمن‌ماه روی پرده سینماها به تماشا بنشینند.

از سویی امکان دست‌یابی و حضور راحت و بی‌دغدغه همه مردم به یک جشنواره در هر کشوری و توسط هر نهاد برگزارکننده‌ای از توانمندی‌های خاص آن جشنواره به حساب می‌آید که این اتفاق برای جشنواره فیلم فجر در دوره‌های گذشته به خوبی رخ داده است تا امروز همه اهالی فرهنگ و هنر کشور این جشنواره را مهم‌ترین اتفاق هنری صنعت سینما پس از انقلاب اسلامی بنامند اما آنچه این روزها سبب آشفتگی و نگرانی دوستداران هنر سینما در استان اصفهان شده تصمیم عجیب و دور از ذهنی است که در ارتباط با محل برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهر اصفهان، اتخاذ شده است.

این تصمیم به رغم مخالفت‌های بسیاری از دوستداران هنر سینما و البته برخی از مسئولین استانی این حوزه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محل برگزاری این جشنواره گرفته شده است؛ بر اساس این تصمیم جشنواره فیلم فجر، امسال تنها در یک مجموعه سینمایی خاص که در خارج از شهر اصفهان قرار دارد برگزار خواهد شد و این بدان معنا است که نه تنها شور و هیجان حاصل از برگزاری جشنواره را در شهر اصفهان نخواهیم داشت بلکه به واسطه فاصله زیاد مجموعه با شهر اصفهان ریزش زیاد مخاطبین این جشنواره را شاهد خواهیم بود.

مسئولان باید برای هنردوستان اصفهان حق انتخاب قائل شوند

در این ارتباط مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ رقابتی با مجموعه کنونی محل جشنواره نداریم و می‌بایست این مجموعه نیز در حوزه اکران فیلم‌های جشنواره فجر فعال باشد، اظهار داشت: جشنواره فجر یک جشنواره مردمی است، به همین واسطه نباید حق انتخاب از مردم گرفته شود و باید به آنها اجازه دهیم خودشان انتخاب کنند که تمایل دارند فیلم‌های جشنواره را در کدام سینما ببینند.

محمود کاظمی افزود: افزود: همه مردم امکان طی کردن مسافت طولانی شهر اصفهان تا این مکان را برای تماشای فیلم‌های جشنواره فجر ندارند و باید حتما سینماهایی در مرکز شهر برای اکران فیلم‌های جشنواره در نظر گرفته شود. ‍‍

وی با تأکید بر اینکه شور و هیجان جشنواره فجر باید در داخل شهر اصفهان نیز جریان داشته باشد، افزود: درسایر شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد و شیراز سینماهای مختلفی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است و باید در اصفهان نیز این موضوع اجرایی شود تا به واقع شاهد یک جشنواره فجر مردمی باشیم و در این راستا مسئولان استان باید پای کار بیایند.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری در ارتباط با امکان تعامل و گفت‌وگوی دوجانبه با مسئولان اصفهان برای اختصاص سینمایی در مرکز شهر به منظور اکران فیلم‌های جشنواره فجر اظهار داشت: با وجودی که برای برگزاری جشنواره فجر در سینماهای بهمن سبز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، هنوز هیچ صحبت یا توافقی با ما در این ارتباط انجام‌ نشده است، لازم است در این ارتباط مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به همراه استانداری و شهرداری تصمیمی درست اتخاذ کرده و برای برپایی باشکوه‌تر جشنواره فجر در اصفهان تلاش کنند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها از سوی مسئولان این مسئله را عنوان کردند که پردیس سینمایی ساحل به واقع مدرن نیست و شرایط مطلوب برای برگزاری جشنواره را ندارد، ابراز داشت: ما مجوز سینمای مدرن را در اختیار داریم، مجوز مدرن بودن یک سینما از سوی چه کسی صادر می‌شود، آیا غیر از این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه‌های آن این مجوز را صادر می‌کنند.

حواشی برگزاری جشنواره فیلم فجر بیش از حد تصور است

در سالهای گذشته شاهد شور و نشاطی در گذرگاه فرهنگی چهارباغ و در زمان برگزاری جشنواره فجر اصفهان بودیم، هشت دوره از جشنواره جوانانی را در گذرگاه چهارباغ مشاهده می کردیم که از سینمای سپاهان خارج می شدند تا به منظور تماشای فیلمی دیگر به سینما فلسطین، چهارباغ یا ساحل بروند، اگر پاتوق‌های گرم و دوستانه‌ای که در هوای سرد زمستان در کنار سینماها شکل می گرفت و به محفلی برای نقد فیلمهای جشنواره تبدیل می‌شد را فراموش کنیم چگونه از شور و نشاطی که در سرتاسر خیابان‌های محدود به سینماهای اصفهان به چشم می‌خورد، چشم پوشی کنیم اما امسال با محدود شدن سینماهای اصفهان به یک سینما در خارج از شهر، یا به عبارت بهتر با اختلافاتی میان مسئولان برگزار کننده جشنواره فجر و مدیریت امور سینمایی اصفهان، به یقین شور و نشاط جشنواره بسیار کمتر خواهد بود و این موضوع در صحبتهای مردم نیز به خوبی آشکار است به نوعی که با چرخشی در شهر اغلب آنها از برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس سیتی سنتر ابراز ناخرسندی می‌کنند.

دوری راه نخستین موضوعی است که شهروندان اصفهان به آن اشاره دارند. فائزه اسلامی یکی از علاقه مندان سینماست که به تماشای فیلم مارموز آمده است، وی در ارتباط با اینکه برای جشنواره فجر امسال چه برنامه‌ای دارد، ابراز اشت: امسال برنامه خاصی ندارم، منزل ما با سیتی سنتر اصفهان فاصله بسیار دارد و برای من امکان ندارد که به این مرکز بروم.

عدم امکان تماشای تمامی فیلمهای جشنواره برای مردم

وی با بیان اینکه در سال های گذشته اغلب فیلمهای جشنواره فجر از معروف تا غیرمعروف را مشاهده می کرده است، ادامه داد: با خانواده تصمیم گرفتیم امسال تنها یک یا دو فیلم را در جشنواره مشاهده کنیم، بنابراین منتظر می شویم تا فیلمی از یکی از کارگردانان مطرح سینما در جشنواره اکران شود، با توجه به اینکه بسیاری از از دوستانم نیز چنین قصدی دارند امیدوارم در این ازدحام تقاضا، بلیت فیلمهای موردعلاقه‌ام در جشنواره را بتوانم خریداری کنم.

بنا بر صحبت‌هایی مشابه از شهروندان اصفهانی به نظر می رسد روندی که مسئولان ارشاد اصفهان امسال در پیش گرفتند موجب خواهد شد تا فیلمهای کارگردان اولی و یا ساخت کارگردانان کمتر شناخته شده مورد استقبال کمتری قرار گیرد و این در حالی است که تجربه سالهای گذشته جشنواره فجر نشان می‌دهد در سالهای گذشته فیلم‌هایی که توسط کارگردان های جوان و ناشناخته ساخته شده است، در بسیاری مواقع بسیار دیدنی و یا ناب از کار در آمده است، بر این اساس این روند که مخاطب مجبور به انتخاب یک مکان برای تماشای فیلم های جشنواره فجر باشد و بر همین مبنا حتی مجبور به انتخاب یک یا دو فیلم از جشنواره فجر شود ضعف مهمی برای نهمین جشنوار فجر اصفهان به شمار می‌آید. م

اما در شرایطی که برخی مسئولان مدعی هستند مدیران موسسه بهمن سبز حوزه هنری شرایطی مانند اختصاص پارکینگ به مردم و خرید مجموعه دوم فیلم‌های جشنواره فجر را به دلیل نبود هزینه رد کرده‌اند، مدیر امور سینمایی موسسه بهمن سبز اصفهان این موضوع را رد کرده و در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما طبق سنوات گذشته خواهان برگزاری جشنواره فجر در اصفهان بودیم و در این ارتباط مکاتبات لازم با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان انجام شده است.

سید مصطفی حسینی افزود: در جلسه مشترکی که با مدیریت مجموعه ساحل و مدیریت مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد ۱۰ مورد توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که بسیاری از آنها در سال‌های گذشته مطرح نبوده است.

مدیر امور سینمایی موسسه بهمن سبز حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از گزینه‌های مطرح شده، اختصاص یک سانس کامل و ۲۰ درصد از بلیت‌های دو سانس دیگر به شکل رایگان به هنرمندان بوده است، ابراز داشت: ما این آیتم را نپذیرفتیم چراکه جشنواره فجر یک جشنواره مردمی است و اختصاصی هنرمندان نیست.

وی در پاسخ به این ادعا که مدیریت امور سینمایی حوزه هنری اصفهان پرداخت هزینه مجموعه دوم فیلم را نپذیرفته است، ابراز داشت: این مطلب را رد می‌کنیم، ما سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید مجموعه فیلم‌های بسته دوم هزینه کردیم و امسال نیز به منظور احترام به سلایق مردم و تامین نظر آنها تامین این هزینه را قبول کردیم.

حسینی در ارتباط با این مسئله که مدیریت امور سینمایی، تامین پارکینگ را نپذیرفته است، گفت: چنین مطلبی نیز صحت ندارد و گزینه تامین پارکینگ برای مردم نیز مورد قبول ما بوده است.

حسینی: اکران فیلم‌های جشنواره فجر باید در سیتی سنتر اصفهان حتما انجام شود

وی با اشاره به اینکه عقیده مجموعه امور سینمایی موسسه بهمن سبز حوزه هنری این است که اکران فیلم‌های جشنواره فجر باید در سیتی سنتر اصفهان به عنوان یک مجموعه خوب سینمایی حتما انجام شود، گفت: صحبت ما این است که به چه دلیل باید حق انتخاب را از مردم بگیریم و در شرایطی که اغلب سینماهای اصفهان در گذرگاه فرهنگی چهارباغ قرار دارد، تمامی مردم را به خروج از شهر برای تماشای فیلم‌های جشنواره‌ای که متعلق به خود آنهاست مجبور کنیم و هیچ یک از سینماهای موجود در سطح شهر فیلمی از جشنواره برای اکران نداشته باشد، گذاردن شرط برای برگزاری جشنواره صحیح نیست.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه پردیس سینمایی ساحل نیز یک مجموعه سینمایی مدرن است که می‌تواند در کنار مجموعه سینمایی سیتی سنتر به پرشورتر شدن جشنواره فجر کمک کند، گفت: هر ساله بسیاری از مردم تمایل به تماشای تمامی یا اغلب فیلم‌های جشنواره فجر دارند و شاهد حضور هر روزه برخی هنرمندان و مردم عادی در سینما بودیم، اما با روند فعلی امکان استفاده همه جانبه مردم عادی و اقشار متوسط به پایین جامعه از جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: لازم به توضیح می‌دانم که علاوه بر پردیس ساحل که یکی از مدرن‌ترین سینماهای استان است پردیس سینمایی چهارباغ نیز با درجه مدرن کماکان می‌توانست یکی از محل‌های پیشنهادی برای برگزاری جشنواره باشد، من قضاوت را برعهده مردم می‌گذارم و ناگفته‌ها بماند.

یک سوال ساده از مسئولین فرهنگی استان و واکنشی عجیب!

نکته جالب واکنش مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک سوال ساده است. دبیر اجرایی جشنواره فجر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که به چه دلیل اکران فیلم‌های جشنواره فجر اصفهان امسال به یک سینما آن هم در خارج از شهر اصفهان محدود شده است، گفت: ما مستندات خود در این زمینه را به زودی منتشر می‌کنیم.

رضا دهقانی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل در شرایطی که اغلب سینماهای اصفهان از جمله مجموعه ساحل زیرنظر امور سینمایی حوزه هنری است، مدیر این مجموعه در جلسه تصمیم‌گیری دعوت نشده است، جواب داد که تمایلی به مصاحبه ندارد و برای مصاحبه با روابط عمومی ارشاد هماهنگ شود.

وی پیش از شنیدن هر نوع پاسخ و یا واکنشی از سوی خبرنگار مهر، تلفن را قطع کرد و ادامه طرح پرسش‌های تکمیلی را عملا ناممکن ساخت که واکنش جالب این مقام مسئول شائبه‌های زیادی را در ذهن ایجاد و بسیاری از شبهه‌ها در ارتباط با انتخاب مکان برگزاری جشنواره فجر را به یقین نزدیک می‌کند.

جداکردن صف هنرمندان از مردم صحیح نیست

در کشور ما نیز همانند تمام دنیا مردم برای هنرمندان ارزش خاصی قائل هستند و در یک ارتبط دوسویه مهرآمیز، هنرمندان نیز همواره خود را از مردم می‌دانند، هنرمندان در تمام جهان سعی می کنند در جشنواره های معتبر کشور خود در کنار مردم قرار بگیرند تا نشان دهند که با مردم و از میان آنها هستند، بر این اساس اینکه مسئولان در جشنواره فجر اصفهان تصمیم گرفتند در دهه فجر که یادآور همراهی همیشگی مردم با انقلاب است و در یک جشنواره مردمی علاوه بر ۲۰ درصد صندلی های هر سانس، یک سانس از سه سانس اکران نیز تنها به هنرمندان تخصیص داده شود گرچه چندان پذیرفته شده نیست اما آنچه که بیش از این جای تعجب دارد این است که این موضوع یکی از شرایط اصلی پذیرش یک مجموعه سینمایی به عنوان مجموعه اکران کننده فیلمهای فجر باشد. این در حالی است که اگر چنین ادعایی صحیح بود اصولا نیاز به برگزاری جشنواره فجر در استانهای کشور به جز پایتخت و تصمیم گیری برای برگزاری جشنواره در روستاهای دورافتاده برخی شهرستانها نبود.

گفتنی است تماس‌های مکرر خبرنگار مهر با مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ارتباط با جشنواره فجر در اصفهان در روزهای گذشته بی‌پاسخ ماند و سبب شد نتیجه‌گیری از این گزارش تقریبا ناممکن شود، بر این اساس هر چند اعتقاد داریم که مردم ما از دیرباز مردم فهیم و نکته‌سنجی بوده‌اند و خود حدیث مفصل می‌خوانند از این مُجمَل اما خبرگزاری مهر فرصت پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده در این گزارش را برای مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان فراهم کرده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار