برای صادرات در بلندمدت برنامه‌ای نداریم

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: وقتی از صادرات حرف می‌زنیم به معنای تولید برای سبد خانوار مصرف‌کننده بیرون از بازارهای داخل است که این مسیر باید قانونمند و استاندارد باشد و مسائلی چون کیفیت و حفظ آن، قیمت و بسته‌بندی لحاظ شود.

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: وقتی از صادرات حرف می‌زنیم به معنای تولید برای سبد خانوار مصرف‌کننده بیرون از بازارهای داخل است که این مسیر باید قانونمند و استاندارد باشد و مسائلی چون کیفیت و حفظ آن، قیمت و بسته‌بندی لحاظ شود.
حمیدرضا مومنی در گفت‌وگو با ایسنا- با اعتقاد بر اینکه متأسفانه در کشور نسبت به ادبیات صادرات آگاهی کامل نداریم، اظهار کرد: بیس صادرات از جایی شکل می‌گیرد که مدیریت کلان کشور بتواند بستر لازم را برای فعالان بخش صادرات فراهم کند.
وی با بیان اینکه بنابر شرایط کشور، صادرات را بعد از کاهش نرخ نفت آغاز کردیم، افزود: بعد از افزایش بهای نفت متأسفانه نسبت به صادرات بی‌توجه شدیم و در بلندمدت هیچ برنامه‌ای برای صادرات تدوین نکردیم تا شرکت‌های توانمند صادراتی را پای میز مذاکره بازارهای بین‌المللی هدایت کنیم.
رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در دنیا با وجود تقابل کشورها با یکدیگر، اما در حوزه اقتصادی به بازارهای یکدیگر سرویس و خدمات ارائه می‌دهند، افزود: به عنوان مثال درحالی‌که ترکیه و عراق در شرایطی با کردها درگیر بودند، اما همچنان حجم بالای صادرات را به عراق دارند که این نشان از نگرش مدیریت آن کشور برای تسهیل موضوع صادرات است.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در دید کلان برای صادرات اندیشه بالایی دارند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در شرایط ویژه امروز کشور، برای صادرات باید تصمیمات ویژه‌ای بگیریم ما برای این بخش به جای اینکه درست مدیریت و فضاسازی کنیم، با بی‌توجهی به بخش خصوصی، حمایت خود را از صادرکنندگان کم می‌کنیم.
مومنی با انتقاد بر اینکه دولتمردان هنوز بخش خصوصی را بازی نداده‌اند، افزود: دولت در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی‌های خود هنوز به معنای واقعی از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده چرا که تمام سیستم به سمت دولت بوده و به جای خصوصی‌سازی شرکت‌های خصولتی گسترش پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ تولید برای تولیدکنندگان کشور مهیا نشده است، اظهار کرد: متأسفانه اکنون تولیدکنندگان درگیر مشکلات حاشیه‌ای هستند و بسیاری از واحدهای تولیدی ناچار به تولید باکیفیت پایین هستند.
رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شرایط نامطلوب و غیراستاندارد تولید تا صادرات در کشور، تصریح کرد: وقتی از صادرات حرف می‌زنیم به معنای تولید برای سبد خانوار مصرف‌کننده بیرون از بازارهای داخل است که این مسیر باید قانونمند و استاندارد باشد و مسائلی چون کیفیت و حفظ آن، قیمت و بسته‌بندی لحاظ شود.
وی با اعتقاد بر اینکه تولیدکننده نباید وارد بازار صادراتی شود و این کار، امری تخصصی است، تاکید کرد: در صادرات بازگشت سرمایه بسیار مهم است و اگر پول به صادرکننده بازنگردد امکان صادرات دوباره وجود نخواهد داشت.
مومنی با تاکید بر ارتقاء زیرساخت‌های صادراتی در کشور و به خصوص اصفهان، افزود: بدون شک هر پارامتر قابل برنامه‌ریزی موجب افزایش ظرفیت صادرات و در نهایت رشد فعالیت اقتصادی می‌شود که یکی از این طرح‌ها در استان پروژه بندر خشک و کارگوترمینال اصفهان است که اتاق بازرگانی برای به سرانجام رسیدن آن باید تلاش کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار