مخالفت صریح میراث فرهنگی اصفهان با ایجاد گذر آقا نوراله نجفی

بحث درباره موضوع گذر آقا نورالله نجفی اصفهان طی سالیان گذشته همواره مطرح بوده و این روزها بار دیگر در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود.

بحث درباره موضوع گذر آقا نورالله نجفی اصفهان طی سالیان گذشته همواره مطرح بوده و این روزها بار دیگر در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود.
به گزارش تسنیم، مدتی است که در حوزه میراث فرهنگی خبری مبنی بر ایجاد گذر آقانجفی در نزدیکی میدان تاریخی نقش جهان که به ثبت یونسکو نیز رسیده منتشر شده است. خبری که در بدو انتشار واکنش دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر عدم ایجاد این گذر را نشان داد و حتی کمپینی با عنوان " نه به گذر آقا نجفی" نیز در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد و حتی حواشی زیادی با خود به همراه داشت.
ایجاد این گذر فعلا متوقف شده تا اقدامات دیگری صورت گیرد، در هر صورت در این حواشی تمامی انتقادات به سوی میراث فرهنگی اصفهان نشانه رفته است تا جایی که چندی پیش گزارش کامل در این مورد ارائه داد.

در این میان علی کریمی کارشناس میراث فرهنگی در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه این گذر در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد و در این محدوده جدای از اینکه بخش زیادی از بافت قدیمی شهر قرار دارد آثار و بناهای فاخر دیگری نیز وجود دارد.

وی افزود: با توجه به این تفاسیر که در کل اینجا یک منطقه تاریخی و قدیمی است لزومی برای ایجاد گذر نیست و مشکلات ترافیکی را به گونه دیگر حل شود زیرا با احداث این گذر در هر صورت به بافت قدیمی اصفهان ضربه می‌زند.

کریمی بیان کرد: ایجاد گذر با نفس پیاده راه سازی نقش جهان در تناقض است مشخص نیست دلیل منطقی ایجاد این گذر چیست.

حمیدرضا امیرخانی، مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این باره گفت: تا زمان رفع مغایرت اساسی و اعلام از طرف معاون معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، از انجام فعالیت در"گذر آقا نورالله نجفی" خودداری می‌شود.

وی افزود: گذر آقا نورالله نجفی که طی سالیان گذشته همواره مورد مناقشه بوده، احداث آن به لحاظ تعیین تکلیف نشدن توسط شورای عالی معماری و شهرسازی ایران مورد توجه بوده و رصد شده است.

نامه به استاندار درباره جلوگیری از انجام فعالیت در گذر آقا نورالله نجفی

امیرخانی از مکاتبه با استاندار اصفهان در این باره خبر داد و تصریح کرد: با توجه به دستور معاون وزیر و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران مبنی بر مغایرت اساسی در این پروژه، نامه‌ای با عنوان استاندار اصفهان و رونوشت به شهردار کلان شهر اصفهان برای جلوگیری از انجام فعالیت در گذر آقا نور الله نجفی ارسال شده ضمن آنکه در کمیسیون ماده 5 مورخ 16/10/97 مصوب شد تا زمان رفع مغایرت اساسی و اعلام از طرف معاون معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، شهرداری اصفهان از اجرای عملیات خودداری نماید.

مخالفت صریح میراث فرهنگی اصفهان با ایجاد گذر آقا نوراله نجفی با وضعیت کنونی

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با وضعیت این گذر واکنش نشان داد و گفت: هرگونه فعالیت جهت ادامه عملیات ایجاد گذر آقا نوراله نجفی اصفهان با نظر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور صورت می‌گیرد و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با ادامه عملیات احداث این گذر با این وضعیت صراحتا مخالف است.

وی افزود: طرح ایجاد گذر کمکی آقا نوراله نجفی اصفهان به موازات محور جنوب به شمال مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) و همچنین به موازات خیابان شکرشکن اصفهان از دهه 80 مطرح بود و این در حالی است که گذرهای شبیه به این مانند: گذر "سنبلستان" حدفاصل خیابان عبدالرزاق به شهدا و همچنین خیابان "آیت اله بیدآبادی" حد فاصل خیابان مسجد سید به خیابان فروغی نیز در یک دهه به همین سبک ایجاد شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه بافت تاریخی اصفهان در مرکز شهر واقع شده و در این مناطق نیز به دلیل فعالیت‌های افتصادی همواره با ترافیک سنگین مواجه است از یکسو با نیازهای جدید شهری مواجه هستیم و از سوی دیگر قواعد و قوانین میراثی می‌طلبد تا هرگونه اقدام در این زمینه با صبر و بردباری و با در نظر گرفتن قواعد حاکم بر بافت تاریخی همراه باشد.

وی تصریح کرد: عملیات احداث گذر آقا نورالله نجفی حداقل از حدود 6 سال قبل آغاز شد و این در حالی است که در طرح اولیه آن این گذر با عرض 36 متر تعریف شده بود که در همان زمان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مخالفت صریح خود را اعلام نمود و این در حالی است که مسئولین وقت شهر، برای جلب رضایت مدیران وقت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، عرض این گذر را به 14 متر تقلیل داده و مقرر گردید این گذر صرفا به عنوان دسترسی محلی مطرح شده و هیچ گونه فروشگاهی در مسیر این گذر تعریف نشود.

اللهیاری خاطرنشان کرد: با عنایت به این طرح، نشست کمیسیون ماده (5) در استانداری اصفهان تشکیل و این طرح با عرض 14 متر به تصویب این کمیسیون رسید، با اینحال اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان هم‌چنان مخالفت خود را حتی با عرض 14 متر به دلیل نزدیکی به آثار تاریخی ابراز نمود.

میدان نقش جهان تهدید نمی‌شود

وی با اشاره به صحبت‌های بهمن نامور مطلق مبنی بر اینکه ممک است نقش جهان از ثبت یونسک خارج شود افزود: نامور مطلق گفته اگر به تعهداتی که کشورها در مقابل یونسکو برای آثارشان عمل نکنند این اتفاق می‌افتد اما در مورد نقش جهان هیچ اتفاقی که تهدید کننده ثبت جهانی میدان باشد اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بیان کرد: گذر طبق قانون اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 اتفاق افتاده تا الان نیز ما سعی کردیم با ابزارهای قانونی مدیریت و کنترل کنیم ازنظر قانونی همه چیز درحال کنترل است .

وی در پاسخ به اینکه چرا میراث با نقلیل چرا با تقیلی موافقت کرد تصریح کرد: مقاومت‌های میراث موجب شد که طراحان، این گذر را به 14متری تقلیل دهند منتها نقطه نظرات میراث کاملا مشخص است میراث 10 شرط در صورت جلسه کمیسیون لحاظ کرده که باید محقق شود بعد از آن نظرمعاونت میراث فرهنگی کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی اخذ شود وقتی ما در کمیسیون و شورا قرار می‌گیریم اسم کمیسیون و شورا یعنی نظر جمعی و میراث نیز مواضع خود را اعلام می‌کند اتفاقا تمام حرکت‌های مثبتی که صورت گرفته بر پایه مواضع میراث فرهنگی است.

اللهیاری اظهار داشت: زیرا مغایرت اعلام شد اگر نظر میراث موافق بود که این مغایرت اساسی مطرح نمی‌شد و کمیسیون ماده 5 در همین هفته با قید آان 10 شرط را اعلام نمی‌کرد، پس از اینکه طرحی متناسب با این 10 شرط با رویکرد عالی و حفظ یکپارچگی بافت تاریخ پیرامون نقش جهان داده پس از تائید میراث فرهنگی استان و کشور در شورای معاری و شهرسازی مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آخرین مصوبه کمیسیون ماد 5 در همین مصوبه مقرر شد که طرح این بافت و زیرگذر آماده شود با رویکرد یکپارچگی بافت اطراف میدان نقش جهان که به تائدی میراث برسد و سپس نزد مراجع ملی برود.

الهیاری افزود: گذر نیز متوقف شده باید سیر قانونی طی شود تصمیمی که در نهادهای ملی گرفته می‌شود بایستی عملیاتی شود 80 درصد تخریب‌ها با رویکرد 36متری در اواخر 80 و اوایل 90 چرا آن موقع کنترل و مدیریت نکردند عمده کنترل از سال 92 و 93 بعد بود. دوستدارن میراث فرهنگی از مواضع میراث حمایت کنند در این موضوع هر گونه جنجال به نفع میراث فرهنگی اصفهان نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار