مقدمات تشکیل کارگروه احیای زاینده رود در حال انجام است

وزیر نیرو گفت: چندی پیش نیز با تاکید ریاست جمهور، دولت تصمیم گرفت تا شورای عالی آب را موظف کند یک کارگروهی برای احیای زاینده رود تشکیل شود که هم اکنون اقدامات این کار در حال فراهم شدن است و گزارش آن به زودی تقدیم شورای عالی آب خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: چندی پیش نیز با تاکید ریاست جمهور، دولت تصمیم گرفت تا شورای عالی آب را موظف کند یک کارگروهی برای احیای زاینده رود تشکیل شود که هم اکنون اقدامات این کار در حال فراهم شدن است و گزارش آن به زودی تقدیم شورای عالی آب خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص حل مشکل آب استان‌های اصفهان و یزد، اظهار: مسئله آب در کشور ما به قدری مهم است که نه در سطح مسئولیت سنگین وزارت نیرو بلکه در سایر سطوح مدیریتی و کارشناسی به هیج عنوان محدودیت‌های تقسیمات کشوری نمی‌تواند معنای داشته باشد.
وی با بیان اینکه آب مرزها و حریم طبیعی خود را دارد که به نام حوضه آبریز رودخانه شناخته می‌شود و در محلی ممکن است حوضه آبریز رودخانه با تقسیمات کشوری تطبیق پیدا کند که معمولا هم این گونه نیست، افزود: در حال حاضر حوضه‌های آبریز اصلی در کشور 6 حوضه آبریز بزرگ است که چندین استان را در برمی‌گیرد و برای اینکه آب به درستی مدیریت شود باید الزامات حوضه در آن لحاظ شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: در خصوص استان‌های یزد و اصفهان و تمامی کسانی که از حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود بهره‌مند هستند طبیعتا برای مصارف مختلف شرب، بهداشت، کشاورزی، صنعت و در شرایط مناسب برای مصارف زیست محیطی نیز مسئله به همین گونه است.
وی ادامه داد: در عین حالی که تقسیمات کشوری وجود دارد ولی تخصیص‌های داده شود و برنامه ریزی‌های صورت گرفته محترم است و در عین حال شرایط اقلیمی هم نقش و اثر خود را دارد چرا که تمامی این تقسیم بندی‌ها برای شرایط سال‌های نرمال و طبیعی است و زمانی که ما با محدویت منابع مواجه هستیم این بخش‌ها نیز به نوعی متاثر خواهند شد.
اردکانیان اضافه کرد: هر سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد نیازمند این آب هستند و مصارف قابل ملاحظه‌ای هم دارند. در سال‌های خشک ما طبیعا با محدویت منابع مواجه هستیم، اما در عین حال تقسیم بندی‌های لازم نیز صورت گرفته است و اولویت در تمام استان‌ها و از جمله این سه استان بحث تامین آب شرب است و سپس به سایر مصارف پرداخته خواهد شد.
وی یادآور شد: چندی پیش نیز با تاکید ریاست جمهور، دولت تصمیم گرفت تا شورای عالی آب را موظف کند یک کارگروهی برای احیای زاینده رود تشکیل شود که هم اکنون اقدامات این کار در حال فراهم شدن است و گزارش آن به زودی تقدیم شورای عالی آب خواهد شد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در گام نخست درصددیم تا در ذیل این کارگروه و با همکاری سازمان محیط، وزارت‌خانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی، کشور، نیرو و سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای شورای عالی آب در وهله نخست تابلوی منابع و مصارف این حوضه را مشخص کنیم و بر مبنای آن یک توافقی ایجاد شود که چه میزان آب موجود است تا اعداد و ارقام مورد توافق طرفین قرار بگیرد. امیدواریم این مسئله به سمتی برود که سطح تنازع بر سر آب کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار