دغدغه آزادی محکومان جرائم غیرعمد تنها به ماه رمضان خلاصه نشود

امام جمعه زرین شهر گفت:دغدغه آزادی محکومان جرائم غیرعمد تنها به ماه رمضان خلاصه نشود.

حجت الاسلام قاسم باقریان در دهمین جشن گلریزان زندانیان جرائم غیر عمد شهرستان لنجان کمک به نیازمندان را جلوه زیبایی از ماه رمضان دانست و اظهار کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای غفلت از مناجات با خدا است و به عبارتی کلاس جبران برای بندگان جهت انس و نزدیکی به حضرت باری تعالی به شمار می آید .

وی افزود: در این ماه، شیطان در غُل و زنجیر است و همچنین ملائک به صورت شبانه روزی برای روزه دار، طلب استغفار می کنند، همه به مهمانی خدا دعوت شده اند و عده ای لیاقت می یابند که خود را با روزه داری و بندگی خالص از آتش جهنم، نجات دهند و در این ماه می توان با انس، قرائت روزانه و تدبر در آیات و معانی قرآن در راستای تعمیق سبک زندگی اسلامی و اخلاقی در جامعه گام برداریم.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: یکی از ثمره های روزه داری، برانگیختن حس هم دردی با هم نوعان تهی دست است، و باید توجه داشت آنان که زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و تنگ دستی و طعم گرسنگی را نچشیده اند، همواره از حال مستمندان بی خبر می مانند و در این میان، به مدد روزه، این غفلت و سرخوشی تلخ از آنان دور می شود.

وی ادامه داد: پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم یکی از برنامه های سازنده ماه رمضان را صدقه و انفاق به مستمندان می داند و می فرمایند تَصَدَّقُوا عَلی فُقرائِکُمْ وُ مساکینِکُمْ؛ به فقیران و مسکینان خود در این ماه صدقه دهید و در روایتی از امام سجاد(علیه السلام) آمده که در هنگام صدقه دادن و قبل از به سائل رسیدن، دست خود را بوسه می زد چرا که اول، این دست به خدا و سپس به دست نیازمند می رسد .

باقریان اضافه کرد: لذا ماه مبارک رمضان که فرا می‌رسد با برگزاری جشن گلریزان که از سنت‌های باقی مانده از قدیم الایام است برای کمک به افراد نیازمند و بخصوص زندانیان جرایم غیر کمک های مالی و سایر مایحتاج جمع می‌شود و امسال در ماه مبارک رمضان ۴۵ نفر در زندان های شهرستان لنجان، امیدوارتر از همیشه در انتظار نگاه مهربان و دستان بخشنده مردم نیک اندیش هستند .

وی عنوان کرد: پایه گذار جشن های گلریزان شهید والامقام لاجوردی بود که امروز پس از سال ها هنوز این حرکت ارزشمند انقلابی و اسلامی در کشور جریان دارد که این مهم برگرفته از دین مبین اسلام است.

امام جمعه زرین شهر با اشاره به اینکه آیین سنتی گلریزان در اصل بر اساس نگاه قرآن به انفاق و کمک به نیازمندان شکل گرفته است، افخاطرنشان کرد: در قرآن ۴۲ بار از کلمه انفاق نام برده شده و ما به‌عنوان شیعه مسلمان، بزرگ مردانی همچون مولای متقیان علی(ع) را در مکتب خود داریم که در انجام کار خیر همیشه پیش‌قدم بوده‌اند و ما نیز باید تلاش کنیم در جهت رفع نیاز نیازمندان گام برداریم چرا که گلریزان تجلی اجرایی دستور دینی انفاق است .

وی بیان کرد: این مفهوم که تجلی اجرایی دستور دینی انفاق است، ساز و کار حمایتی متناسب با فضای اجتماعی و فرهنگی زندگی گذشته ایرانیان و نهادهای اجتماعی از گذشته تا کنون است لذا باید توجه داشت که کمک به اقشار ضعیف جامعه و حل مشکل زندانیان جرائم غیرعمد با حفظ حرمت و رعایت شان انسانی از سنت های حسنه و نیکو در ماه میهمانی خدا است .

باقریان خاطرنشان کرد: افرادی که نَه کلاهبردارند و نَه تبهکار اما شاید برخی از آن ها سال هاست دور از خانه، خانواده و فرزند در زندان به سر می برند و جرم آنها نا آگاهی و بی اطلاعی ازقانون، ناتوانی در پرداخت بدهی و بی احتیاطی است و می توان با جشن گلریزان امید را در دل انها زند کرد.

وی گلریزان را جشنی برای عرضه دل‌های مهربان خیرین دانست و اذعان کرد:باید توجه داشت که گلریزان به واقع ریختن گل زندگی و امید در چلّه سرمای رنج و سختی و گرفتاری همنوعان و همراهانمان است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود باغ بقا و بهار وصل را به خانواده‌های در رنج هدیه می‌کنند و زندانیان جرائم غیرعمدی را که از بد حادثه گرفتار شده‌اند، نجات می‌دهند .

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: همانند سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال نیز جزء نفرات اول در روشن کردن چراغ همیاری و کمک به زندانیان جرایم غیر عمد بودند، که این خود نشان از اهمیت انفاق و کمک در زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد است .

وی با اشاره به اینکه دغدغه آزادی محکومان غیرعمد نباید تنها به ماه رمضان خلاصه شود، یاداور شد: ماجرای جشن گلریزان اما؛ ماجرای همه ارادت ما ایرانیان به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسن مجتبی(ع) است که در بخشندگی جایگاه ویژه‌ای دارند و طی سه دوره متوالی تمام داریی خویش را در راه خدا انفاق کردند، گو این که این رسم دیرین را از پدر بزرگوارشان مولای متقیان علی (ع) به ارث بردند که در فتوت و جوانمردی هیچ فردی به پای ایشان نمی رسد از این رو باید این سنت حسنه همواره مورد توجه قرار گیرد.

باقریان اضافه کرد: باید کمک کنیم تا بتوانیم افرادی که به صورت غیرعمد در زندان به سر می‌برند به آغوش خانواده برگردند چراکه خانواده زندانیان نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی بسیاری قرار دارند و برگزاری مراسم گلریزان تاثیر بسیاری در کاهش جمعیت کیفری دارد .
وی متذکر شد: ماندن زندانیان جرائم غیر عمد اثرات تخریبی بسیاری دارد و به مرور زمان این افراد ممکن است در تعامل با سایر خلافکاران به تخلفات بزرگتر گرایش پیدا کنند لذا باید گفت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد کمک به سالم سازی فضای جامعه از تخلفات و کاهش جرائم است

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار