تکذیب شایعه سرو گوشت الاغ در یک رستوران اصفهان

اخبار دست به دست می‌شود و خبر پلمپ یک رستوران مشهور و مجلل به سرعت داغ می‌شود. اما ماجرا به یک شوخی فضای مجازی یا رقابت‌های کاری مرتبط است و یا با یک تخلف بهداشتی روبرو هستیم؟ رئیس اتاق اصناف مرکز اصفهان و مدیربهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان به این سوال پاسخ می‌دهند.

پس از آنکه در خبرهای فضای مجازی شایعه پلمپ یک رستوران مشهور و مجلل غرب اصفهان دست به دست شد، شهروندان بسیاری به دنیال کشف واقعیت و اطمینان از سلامت فعالیت سایر رستوران‌ها بودند. در این زمینه رسول جهانگیری؛ رئيس اتاق اصناف مرکز اصفهان به فارس می‌گوید: خبر پلمب يكي از رستوران‌های مطرح اصفهان به دليل سرو گوشت الاغ در شبكه‌های مجازی از اساس كذب است و خبر پلمب اين رستوران توسط بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان صحت ندارد.
او ادامه می‌دهد: این خبر از اساس کذب است و خبر پلمب این رستوران توسط بازرسی اتاق اصناف استان اصفهان صحت ندارد.مسؤولان این رستوران نیز به دنبال پیگیری حقوقی این شایعه تا زمان مشخص شدن عواملی که در نشر این شایعه نقش داشتند، هستند. رئیس اتاق اصناف مرکز اصفهان تأکید می‌کند: مردم به اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی اکتفا نکنند و مبنای تصمیم‌گیری خود را منابع رسمی خبری قرار دهند.جهانگیری در پایان می‌افزاید: در شرایط فعلی برخی از شبکه‌های مجازی اخبار کذبی را اعلام می‌کنند که این‌گونه اخبار از مراجع ذیصلاح مربوط به خود منتشر گردد.

موردی از گوشت الاغ در رستوران های اصفهان نداشتیم
اما حسین صفاری، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان نیز پیرامون این موضوع به ایرنا می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون هیچ مورد استفاده از گوشت الاغ در رستوران‌ها و طباخی‌های استان، گزارش و محرز نشده و خبر انتشار یافته در شبکه های اجتماعی کذب است.
بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان بطور مستمر از واحدهای رستورانی، فست فودها و طباخی‌ها در کلانشهر اصفهان و شهرستان‌ها بازدید دارند و تا کنون هیچ موردی از استفاده از گوشت الاغ مشاهده نشده است.
او با اشاره به باندی که 2 ماه گذشته بدلیل ذبح الاغ در یکی از شهرستان های استان شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند، می‌افزاید: از آن به بعد بازرسی های بهداشت محیط تشدید شد. در ماه های گذشته با اخبار کذب بسیاری درباره استفاده از گوشت الاغ در رستوران ها مواجه بودیم اما هیچیک از آنها محرز و تایید نشد.در یک مورد ذبح الاغ که ماه های قبل شناسایی شد، بررسی ها نشان داد که گوشت این الاغ‌ها بعنوان غذای سگ استفاده می شد.
او در ادامه می‌افزاید: هرگونه استفاده از گوشت الاغ در طبخ غذا حتی اگر گوشت چرخ کرده و مخلوط با سایر گوشت ها و افزدونی ها باشد بوسیله نمونه برداری و آزمایش، قابل تشخیص است.
صفاری با بیان اینکه گوشت الاغ از نظر شرعی مکروه است، تصریح می‌کند: طبق قانون، عرضه این نوع گوشت در واحدهای قصابی و فروشگاهی، تخلف بشمار می آید از طرفی ساختار نظام مند و بهداشتی برای ذبح آنها وجود ندارد و همچنین از نظر عرفی خوردن گوشت آن باب نیست.
مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان که مناطق غرب و جنوب زاینده رود شهرستان اصفهان را زیر پوشش خود دارد،می‌گوید: رستورانی که در اخبار شبکه های اجتماعی به آن اشاره شد به تازگی مورد بازدید قرار گرفت و مشکلی نداشته است.
هوشنگ طاهری با بیان اینکه با نزدیک شدن به پایان سال، بازرسی ها و کنترل رستوران ها و طباخی ها افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: اگر پیش از این هر ماه یک بار بازدید می شد اکنون هر 15 روز یک بار این کار انجام می شود.در استان اصفهان بازرسی های سخت گیرانه ای از رستوران ها و واحدهای طباخی و فست فودها صورت می گیرد و امکان چنین تخلف هایی وجود ندارد.
طاهری در پایان می‌افزاید: بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان به دستگاه های جدید برای انجام آزمایش های گوناگون بر روی مواد غذایی مختلف مانند گوشت و روغن مجهز شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار