پاسورهای سپاهان؛ عصای جادویی قلعه‌نویی

در جدول برترین پاسورهای لیگ تا پایان هفته هفدهم چهار بازیکن سپاهان نقش پررنگی دارند. محمد کریمی با پنج پاس گل تاکنون بهترین پاسور طلایی پوشان اصفهانی محسوب می‌شود و پس از او محمد ایران پوریان، سعید آقایی و مهرداد محمدی با چهار پاس قرار دارند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: در جدول برترین پاسورهای لیگ تا پایان هفته هفدهم چهار بازیکن سپاهان نقش پررنگی دارند. محمد کریمی با پنج پاس گل تاکنون بهترین پاسور طلایی پوشان اصفهانی محسوب می‌شود و پس از او محمد ایران پوریان، سعید آقایی و مهرداد محمدی با چهار پاس قرار دارند.

این بازیکنان در هفده‌هفته‌ای که از لیگ سپری‌شده است نقش اساسی در موفقیت‌های تیمشان بازی کرده‌اند و از تأثیرگذارترین بازیکنان سپاهان بوده‌اند. زردپوشان اصفهانی تاکنون در لیگ برتر 31 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شده‌اند که چهار بازیکن مورداشاره در بیشتر این گل‌ها نقشی تأثیرگذار ایفا کرده‌اند. بازیکنانی که خودشان هم گاهی در نقش گلزن ظاهرشده‌اند تا قلعه‌نویی با خیال آسوده‌تر بازی‌های تیمش را تعقیب کند. در جدول بهترین پاسورهای لیگ محمدقاسمی نژاد، امید عالیشاه و محمد کریمی هر یک با پنج پاس گل در صدر جدول قرار دارند و نکته جالب این‌که هر سه بازیکن هم پیراهن تیم‌های نخست تا سوم جدول را بر تن می‌کنند. سپاهانی‌ها در فصل جاری با تکیه‌بر هنر فردی بازیکنانی که قابلیت‌های ارسال‌های هدفمند رادارند، در خط حمله مشکل چندانی احساس نمی‌کند بویژه آن‌که مهاجم بلندقامت و چهارچوب شناسی چون استنلی کی روش را در اختیار دارد که از کمترین فرصت بیشترین بهره را می‌برد. چنین ویژگی‌هایی همان چیزی است که امیر قلعه‌نویی می‌خواهد. بازیکنانی که قدر تک موقعیت‌ها را بدانند و فشار همه‌جانبه‌ای را به مدافعان تیم مقابل وارد کنند. قلعه‌نویی نیم‌فصل لیگ گذشته هم همین تاکتیک را در ذوب‌آهن دنبال کرد و توانست دیگر نماینده اصفهان را به‌عنوان قهرمان نیم‌فصل دوم معرفی کند. در ذوب‌آهن فصل پیش بازیکنانی همچون میلاد فخرالدینی، محمدرضا حسینی، حمید بوحمدان و محمد ستاری وظیفه داشتند تا شرایط را برای گلزنی کی‌روش فراهم کنند. البته قابلیت‌های آن بازیکنان با ستاره‌های فعلی سپاهان هم‌تراز نیست. وینگرهای و هافبک‌های کنونی سپاهان تخصص ویژه‌ای در ارسال هدفمند و مواج دارند و هر زمان فضای کافی در اختیار داشته باشند بانفوذ با فضای خالی پشت مدافعان تیم حرف با دقت پاس‌هایشان را به نقاط کور ارسال می‌کنند. کاری که بازیکنان فصل پیش ذوب‌آهن در سطحی پایین‌تر اجرا می‌کردند. اما در فصل جاری هافبک‌های سپاهان به شکل کامل‌تر تفکرات قلعه‌نویی را در زمین پیاده می‌کنند. محمد ایرانپوریان به‌عنوان یک وینگر نفوذی بیش از آن‌که به کار دفاعی مشغول باشد در حملات تیمش حاضر است. ایرانیوریان یک مدافع کلاسیک راست‌پا به شمار می‌رود بانفوذهای همیشگی به کابوسی برای مدافعان کناری تیم‌های رقیب سپاهان تبدیل‌شده است. در همین بازی عصر یکشنبه مقابل سپیدرود رشت ایرانپوریان به‌گونه‌ای فعالانه در حمله‌ها حاضر می‌شد مدافعان تیم سرخ‌پوش رشت را عاجز کرده بود.

این نفوذها سرانجام با یک ارسال دفاع شکن همراه شد تا اشتباه هولناک دروازه‌بان سپیدرود هم مزید بر علت شده و گل نخست سپاهان به ثمر رسد. در این بازی سعید آقایی هم در سمت چپ همین نقش را بر عهده داشت و بیش از آن‌که در زمین خودی دیده شود در نیمه حریف هنرنمایی می‌کرد. آقایی هم سعی می‌کرد با ارسال‌های هدفمند از جناح چپ مدافعان میهمان را به‌اشتباه انداخته و فرصت گلزنی برای دیگر حمله‌وران طلایی پوش فراهم کند. در مورد مهرداد محمدی هم باید به‌سرعت و قدرت ضربه زنی این بازیکن اشاره کرد.

محمدی که این فصل گاهی در نقش وینگر و گاهی مهاجم کاذب به میدان می‌رود علاوه بر این‌که بازی‌ساز قهار به شمار می‌رود از توان شوت‌زنی بالایی هم برخوردار است. محمدی در بازی مقابل سپیدرود یک‌نیمه نیمکت نشین شد تا این‌که در نیمه دوم امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت او را به زمین بفرستد. محمدی هم تنها 12 دقیقه پس از ورود گل دوم تیمش را به ثمر رساند. او در ادامه بازی هم فعالانه در حملات تیمش حضور داشت و شکل بازی سپاهان با ورود او به‌طور اساسی دگرگون شد.

سپاهان با داشتن چنین بازیکنانی که قابلیت فراوانی دارند هم‌اکنون بدون شکست بر صدر جدول ایستاده و تنها 13 هفته با رسیدن به ششمین عنوان قهرمانی در لیگ برتر فاصله دارد. ستاره‌هایی که اگر در هفته‌های آینده هم همچنان در اوج باشند آن زمان کار دیگر مدعیان همچون پرسپولیس و پدیده بسیار دشوار خواهند کرد. مدعیانی که هرچند آن‌ها هم از بازیکنان گلزنی سود می‌برند اما مانند سپاهان چند بازیکن گل ساز ندارند تا در صورت گره خوردن بازی بتوانند تأثیرگذار ظاهر شوند. البته پرسپولیسی‌ها در نیم‌فصل دوم از مهدی ترابی، مهدی شریفی و سروش رفیعی استفاده خواهند کرد. بازیکنانی که اگر در فرم مطلوب بدنی آن‌ها در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشد هم راه گلزنی را خوب می‌دانند و هم پاسورهای قابل‌اعتمادی به شمار می‌آیند. سروش رفیعی و مهدی ترابی در دو بازیکن نیم‌فصل دوم برای تیم سرخ‌پوش پایتخت به میدان رفته‌اند اما مهدی ترابی هنوز فرصت خودنمایی پیدا نکرده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار