دولت برای تحریک تقاضا چاره‌ای بیندیشد

یک عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان گفت: تحریک تقاضا برای فروش کالاهای دپو شده، تنفس در هزینه های آب، برق و گاز و اعطای یارانه حمل‌ونقل برای کالاهای صادراتی از جمله مورادی است که انتظار می‌رود از سوی دولت برای خروج صنایع از رکود و ایجاد رونق در صنایع پیگیری شود.

دولت برای تحریک تقاضا چاره‌ای بیندیشد

احمدرضا عمرانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، پیرامون انتظارات صنایع از دولت اظهار کرد: وام‌هایی که به صنایع اعطا می‌شود نمی‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد. در عوض باید برای عمده صنایعی که با مشکل مواجه هستند، تحریک تقاضا صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه وام برای تولید بی‌فایده است، افزود: به تولیدکننده وام اعطا می‌شود و تولیدکننده کالا را تولید می‌کند و در انبارهایش دپو می‌کند چراکه بازاری برای فروش ندارد.

مدیرعامل سیمان اردستان ادامه داد: اعطای وام و تسهیلات به شرطی می‌تواند گردش اقتصادی ایجاد کند که بازار مصرف وجود داشته باشد، دولت باید برای تحریک تقاضا چاره‌ای بیندیشد همانطور که برای بازار خودرو چنین کاری را انجام داد و با پرداخت وام به مصرف‌کننده، باعث رونق بازار خودرو و نجات خودروسازان شد.

عمرانی‌فر با بیان اینکه صنعت ساختمان بیشترین مشکل را در میان صنایع کشور دارد، خاطرنشان کرد: تنها بخشی که در میان صنایع کشور رشد منفی داشته، صنعت ساختمانی (پروژه‌های عمرانی) بوده است. حتی دولت به درستی رشد در بخش‌های دیگر صنایع را اعلام کرده، اما در بخش صنعت ساختمانی که عامه مردم با آن سروکار دارند، رشد منفی بوده است. دولت می‌تواند با وام‌های ارزان‌قیمت و مبلغ بالا، مشکل تحریک تقاضا را حل کند.

این عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان ادامه داد: ایران یک کشور وسیع است و مشاهده می‌شود که در بخش‌های جاده‌ای، پل، راه‌آهن کمبود بسیاری داریم و همه این‌ها داخلی است و چیزی نیست که بخواهیم از خارج از مرزها طلب کنیم.

مساله شرکت‌های سوری حل شود

عمرانی‌فر گفت: بهترین حالت این است که در شرایط رکود فعلی، دولت راه‌آهن‌سازی و جاده‌سازی را رونق دهد که موجب فعال‌تر شدن تعدادی از کارخانجات می‌شود و در کنار آن اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه با امکانات داخلی می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد، گفت: این موضوع بودجه دولتی را می‌طلبد و دولت می‌تواند با استفاده از مشوق‌هایی که برای بخش خصوصی در نظر می‌گیرد، شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد. زمانی که مشوق‌های دولتی بیشتر از بانک‌ها سودآوری داشته باشند، به طور قطع بخش خصوصی در پروژه‌های دولتی سرمایه‌گذاری انجام خواهد داد.

مدیرعامل سیمان اردستان با بیان اینکه دولت باید فشار از روی صنعت کم کند، اظهار کرد: مشکلات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده از معضلاتی است که صنعت با آن گرفتار است و این موارد به سنوات گذشته باز می‌گرد. به عنوان نمونه فروش توسط شرکت شما به شرکت دیگر بدون هیچ مشکل و با دریافت کد اقتصادی انجام می‌گیرد اما بعد از چند سال بیان می‌شود که آن شرکتی که شما با آن وارد تجارت شده‌اید، در لیست سیاه بوده است و جزو شرکت‌های سوری به حساب می‌آید در حالی که آن زمان که فروش به آن شرکت انجام می‌شد از لحاظ قانونی مشکلی نداشت اما این موضوع مورد تایید اداره مالیاتی نیست و بیان می‌شود که شما باید مالیات و جریمه آن را نیز پرداخت کنید و یا آن شرکتی که طرف قرارداد شما بوده است را پیدا کنید و به اصطلاح دستش را در دست ما بگذارید که امکان پذیر نیست.

عمرانی‌فر با بیان اینکه دولت می‌تواند در مورد هزینه‌هایی که به خودش مربوط است با صنعتگران مقداری مماشات کند تا از بحران خارج شوند، اضافه کرد: کار دیگری که دولت می‌تواند برای صنایع بزرگ انجام دهد، تنفس هزینه‌های آب و برق و گاز است؛ به عنوان نمونه هزینه آب، گاز و برق را پس از چند ماه به صورت قسطی و با سود معقولی از صنایع بزرگ طلب شود.

تنفس در هزینه آب، برق و گاز

وی افزود: اینکه با بازه زمانی 15 روزه قبض صادر شود و پول از صنایع طلب شود، فشار بر صنایع وارد خواهد آورد و این فشار صنعت‌گر را مجبور به دریافت وام از بانک‌ها می‌کند، برخی از صنایع نمی‌توانند همین وام را پرداخت کنند، دچار جریمه می‌شوند و در نهایت مجبور خواهند بود واحدی را به ازای بدهی بانکی تقدیم بانک کنند.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اظهار کرد: در سال 73-74 هزینه گاز کارخانه سالانه 14 میلیون تومان بود (یعنی ماهانه حدود یک میلیون و 200 هزار تومان) اما حالا هزینه گاز با همان میزان تولید، ماهانه یک میلیارد و 200 هزار تومان است.

برخی هزینه‌ها 1000 برابر شده

عمرانی‌فر ادامه داد: هزینه برق ماهانه حدود یک میلیون تومان بود اما حالا با همان ظرفیت تولید ماهانه حدود 750 میلیون تومان است. در حال حاضر هزینه برق و گار کارخانه ماهانه حدود دو میلیارد تومان است و اگر دولت مثلا شش ماه این هزینه را دریافت نکند، کارخانه می‌تواند تنفس کند و طلب‌هایش از مشتری‌ها را دریافت کند و هزینه برق و گاز را به دولت برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش نجومی هزینه برق و گاز در حالی است که، قیمت سیمان در طی این سال‌ها حدود 40 برابر شده است و این موضوع در تمام صنایع انرژی‌بر مشاهده می‌شود.

مدیرعامل سیمان اردستان گفت: در سال گذشته در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کارخانه سیمان اردستان، دو پروژه بهینه‌سازی را به سازمان بهینه‌سازی انرژی معرفی کردیم و برای اجرای آن تسهیلات دریافت کردیم، تاکنون یکی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است. در این پروژه با تغییراتی که در آسیاب‌ها انجام گرفته، کیفیت و ظرفیت تولید سیمان افزایش یافته و در عین حال میزان کیلووات مصرفی به ازای هر تن نیز کاهش پیدا کرده است.

عمرانی‌فر افزود: یکی دیگر از پروژه‌ها استفاده از الواتور (انتقال مواد مکانیکی) به جای ایرلیفت (انتقال مواد به وسیله هوای فشرده) است که در حال اجرا است. چند پروژه دیگری نیز در حال مطالعه است که در یکی از آن‌ها قصد داریم از حرارت تولید شده که از دودکش‌ها خارج می‌شود برق تولید کنیم. یک طرح زیست محیطی دیگر برای بازیافت زباله‌های شهر اصفهان با شهرداری اصفهان در حال بررسی و مطالعه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیمان ایران به بیش از 30 کشور دنیا صادر می شود، گفت: عمده صادرات صنعت سیمان به کشورهای هم‌جوار بوده است اما متاسفانه به دلیل اینکه عراق دچار مشکل شده، صادرات سیمان کاهش پیدا کرده است.

عمرانی‌فر با بیان اینکه که تبلیغات برای ورود به بازارهای جدید صادراتی باید انجام گیرد، اضافه کرد: در این مدت بازارهای جدیدی از جمله بنگلادش، کویت و کشورهای آفریقایی جایگزین شده است منتها به میزانی که در سال‌های قبل به عراق صادر می‌شد در حال حاضر صادرات انجام نمی‌شود.

به کالاهای صادراتی یارانه حمل داده شود

وی، کرایه حمل داخلی را مشکل دیگری دانست که گریبان‌گیر صنایع شده و تاکید کرد: وعده‌هایی را وزارت راه و آقای جهانگیری داده است تا مقداری به این موضوع کمک کند و مشابه بسیاری از کشورها، برای کالاهای صادراتی یارانه حمل داده شود و امیدواریم این موضوع در بخش کشتی‌رانی و حمل‌و‌نقل زمینی محقق شود و شاهد رونق در بازار صادراتی کالاهای تولیدی باشیم.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان گفت: حتی حمل‌و‌نقل ریلی (راه‌آهن) که معمولا باید ارزان قیمت‌تر از سایرین باشد، گران‌تر از آب در می‌آید در صورتی که اگر در موضوع حمل‌و‌نقل مقداری کمک از جانب دولت انجام گیرد، کارخانجات سیمان می‌توانند با ظرفیت کار کنند.

عمرانی‌فر با مثبت ارزیابی کردن مسایل گمرکی نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: به شرکتی مانند شرکت ما که همه چیز آن شفاف است، فشار بیشتری می‌آید تا جایی که هیچ دفتر و دستکی ندارد و شفافیت ندارد. در صورتی که باید به واحدهایی که شفافیت بیشتری دارند، راحت تر و با فشار کمتر برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارخانجات مربوط به کاشی و سرامیک تعطیل شده‌اند و یا تولیدات زیادی را دپو کرده‌اند، از طرفی میانگین تولید سیمان در کشور کمتر از 70 درصد ظرفیت بوده است. صنعت سیمان توانسته تا حدودی با همین میزان تولید، خودش را روی پا نگه دارد اما این موضوع نمی‌تواند تداوم زیادی داشته باشد مگر اینکه به سمت رونق و فروش بیشتر پیش رود.

مدیرعامل سیمان اردستان اظهار کرد: زمانی که پروژه‌های عمرانی وجود داشته باشد، بخش صنعت سیمان، کاشی و سرامیک، تاسیسات برقی، تیرآهن، کارگران ساختمانی، حمل و نقل و ... در کنار آن راه می‌افتد و رونق می‌گیرد.

قیر صادر و جاده‌ها بتنی شود

عمرانی‌فر ادامه داد: بحث دیگری را که از دولت خواستاریم در خصوص جاده‌ها است، بسیاری از جاده‌های کشور قابلیت استفاده از سیمان به جای آسفالت را دارند کما اینکه قرار است حدود 40 کیلومتر از اتوبان شرق اصفهان به صورت بتنی به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: به جای مصرف قیر با قیمت بسیار پایین در داخل کشور، می‌توان آن را با قیمت بالاتر صادر کرد و به جای آن از سیمان استفاده کرد. این موضوع در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی است و امیدواریم دولت جدید این قضیه را نیز پیگیری کند و شاهد فعال شدن جاده‌های بتنی در کشور باشیم.

بدهی ارزی 800 میلیون یورویی صنعت سیمان

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با بیان اینکه کارخانجات جدید صنعت سیمان بدهی ارزی زیادی دارند، اضافه کرد: زمانی که این کارخانجات شروع به فعالیت کردند، قیمت یورو 950 تومان بوده است اما حالا به حدود چهار هزار تومان رسیده است، چندین بخشنامه از طرف دولت و قانون از طرف مجلس وجود داشته، اما اکنون هر بانکی تفسیر خاصی از این دستورالعمل‌ها می‌کند که باعث بلاتکلیفی کارخانجات سیمان شده است.

عمرانی‌فر گفت: صنعت سیمان کشور بالغ بر 800 میلیون یورو، بدهی ارزی دارد و پرداخت این بدهی از طرف کارخانجات سیمان کمک دولتی را می‌طلبد.

برای حفظ نیرو مجبوریم قیمت سیمان را افزایش دهیم

وی خاطرنشان کرد: صنعت سیمان به دلیل هماهنگی‌هایی که در انجمن صنفی کارفرمایان سیمان انجام گرفت، ثبات نسبی داشت. به دلیل کاهش ظرفیت تولید، در هزینه ها دچار مشکل شده بودیم که این موضوع با افزایش نرخ جبران شد و این موضوع به دلیل اختیاراتی بود که از سوی دولت به انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اعطا شده بود.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیمان فله درب کارخانه 120 هزار تومان به علاوه 9 درصد ارزش افزوده است، تاکید کرد: امسال نیز اگر مجبور به کاهش تولید سیمان شویم، برای حفظ نیروی موجود مجبور خواهیم بود که نرخ را افزایش دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار