مرکز رشد صادرات اصفهان آماده بهره‌برداری است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره هشتم سه پیشنهاد در حوزه‌های آب و زاینده‌رود، قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و فرودگاه بین‌المللی ارائه کرد اما متأسفانه دولت در هر سه مورد کوتاهی کرد درحالی‌که بخش خصوصی در این راستا پیگیری‌های خوبی انجام داد.

احمدرضا منزه: رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره هشتم سه پیشنهاد در حوزه‌های آب و زاینده‌رود، قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و فرودگاه بین‌المللی ارائه کرد اما متأسفانه دولت در هر سه مورد کوتاهی کرد درحالی‌که بخش خصوصی در این راستا پیگیری‌های خوبی انجام داد.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در نشستی خبری با موضوع «تبیین و تشریح عملکرد دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان» با تسلیت حادثه تروریستی زاهدان اظهار کرد: بی‌شک این حادثه شوم به دلیل خشم دشمن از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه اتفاق افتاد.

او با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تصریح کرد: این کمیسیون در خصوص آب زاینده‌رود پیشنهادات خوبی برای مسئولان استان مطرح کرده است.

سهل‌آبادی با اشاره به شرایط اقتصادی موجود در کشور گفت: اگر مسئولان به این نتیجه رسیدند که نجات اقتصاد به دست بخش خصوصی محقق می‌شود و با تجربه‌ها باید ورود پیدا کنند، مشکلات زیادی رفع خواهد شد. قطعاً آبی گرم نخواهد شد اگر بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه ندهد.

سهل‌آبادی در پاسخ به سؤالی در مورد آغاز به کار مرکز بین‌المللی رشد صادرات اصفهان و عملکرد آن با وجود تحریم‌های بانکی، تصریح کرد: تحریم‌های اعمال شده مربوط به حال حاضر نیست و ما سال‌ها به‌رغم داشتن این شرایط موفق به انجام فعالیت‌های مختلف بوده‌ایم و بی‌شک این تحریم‌ها نمی‌تواند مانع فعالیت مرکز بین‌المللی رشد صادرات باشد.

او افزود: در خیابان کمال اسماعیل ساختمانی را برای فعالیت مرکز بین‌المللی رشد صادرات بازسازی شد و تصمیم داشتیم این مرکز به دست وزیر افتتاح شود که با توجه به تغییرات وزرا درصدد هستیم با حضور یکی از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان این ساختمان افتتاح شده و به بهره‌برداری برسد. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد که تا پایان دوره هشتم اتاق بازرگانی، این مرکز فعالیت خود را به‌صورت رسمی شروع کند، خوشبختانه در کمیسیون پایش اتاق ریل‌گذاری خوبی در این راستا انجام شده است. همچنین روند تکمیل کارگو ترمینال نیز به پایان رسید و آماده استفاده است.

سهل‌آبادی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان 21 برنامه در مسیر موفقیت برای جوانان شهر اجرا کرده است، اظهار کرد: این برنامه‌ها مورد استقبال بسیاری از جوانان فعال که حتی عضو اتاق بازرگانی نبودند، قرار گرفت. ضمن اینکه همواره 70 درصد تفکر اتاق اصفهان به سمت جوانان بوده است.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اظهارنظرهای متعدد رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در مباحث اقتصادی تا چه اندازه تأثیرگذار بوده است، گفت: در کجای دنیا اتاق‌هایی را می‌شناسید که سهم 34 درصدی از نمایشگاه‌ها داشته باشد و یا بر موضوع برند شهری کار کند، اتاق بازرگانی اصفهان یک میلیارد و 200 میلیون تومان در خصوص برند شهری هزینه کرده است.

او ادامه داد: در حال حاضر دفاتر تأمین اجتماعی طلب خود را از دولت نمی‌گیرند، اما اگر یک کارفرما فقط اندکی بدهی به تأمین اجتماعی داشته باشد بلافاصله اقدامات قانونی صورت می‌گیرد و این موضوع جای تأمل دارد.

*توجه ویژه به مزیت‌های معدنی در اصفهان

او با اشاره به گذشت چهار سال از عمر کاری دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در این دوره کمیسیون اجتماعی و شورای عالی بانوان برای نخستین بار افتتاح شد و اقدامات خوبی انجام داد. کمیسیون معدن نیز برای نخستین بار در دوره هشتم اتاق ایجاد شد زیرا اصفهان یک استان معدنی است و می‌تواند در این راستا فعالیت‌های خوبی داشته باشد.

سهل‌آبادی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان موفق شد با هماهنگی هیئت نمایندگان و روسای تشکل‌ها به پیشرفت اهداف اتاق کمک شایانی داشته باشد، افزود: در دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد تشکیل شورای توسعه پایدار را مطرح و این شورا تشکیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: با توجه به نقش مهم مسائل اقتصادی به‌ویژه در زمان حال حاضر که کشور درگیر جنگ اقتصادی است، کمیسیون تجارت اتاق اصفهان با پیگیری صادرات تولیدات این استان به اقصی نقاط دنیا فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

او با بیان اینکه کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی در دوره هشتم چندین انجمن و تشکل را به عضویت اتاق بازرگانی درآورد، افزود: کمیسیون تشکل‌ها توانست در طول چهار سال گذشته ۱۷ تشکل را به‌عنوان عضو اصلی اتاق همراه سازد.

سهل‌آبادی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کمیسیون آموزش اتاق در چهار سال متوالی رتبه اول آموزش را در بین اتاق‌های کشور به خود اختصاص داده و تعداد نفر-ساعت آموزش داده شده آن نسبت به سایر اتاق‌های کشور بسیار متفاوت بوده است به‌طوری‌که توانستیم به مجامع بین‌المللی راه پیدا کنیم.

او با بیان اینکه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان با تشکیل کمیته‌های مختلف مباحث سرمایه‌گذاری را به‌خوبی دنبال کرده است، گفت: امیدوارم بتوانیم آینده خوبی را برای مردم و جوانان رقم بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در یک دولت شاهد تغییر سه استاندار در اصفهان بودیم اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره هشتم سه پیشنهاد در حوزه‌های آب زاینده‌رود، قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و فرودگاه بین‌المللی ارائه کرد اما متأسفانه دولت در هر سه مورد کوتاهی کرد درحالی‌که بخش خصوصی در این راستا پیگیری‌های خوبی انجام داد.

او تصریح کرد: اتاق اصفهان سه هزار و ۱۰۰ عضو دارد که بعد از اتاق تهران بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین اتاق کشور به شمار می‌رود.

*توجه اتاق بازرگانی به اعضا

در ادامه نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در دوره‌های گذشته، در هر کمیسیون پنج تا ده نفر مشغول فعالیت بودند اما در این دوره در هر کمیسیون تعداد زیادی از فعالان اقتصادی در جهت رفع مشکلات تخصصی هر کمیسیون مشغول به فعالیت هستند و استقبال بخش خصوصی از حضور در اتاق بازرگانی به شدت افزایش یافت. تاکنون ۸۰۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، عضو کمیسیون‌های تخصصی شده‌اند و این نشان از آن دارد که اتاق به شعار خود در چهار سال گذشته عمل کرده است.

او افزود: اعضای کمیته‌ها و کمیسیون‌های مختلف با یکدیگر همفکری می‌کنند و خلاصه این همفکری‌ها به هیئت‌رئیسه و رئیس اتاق منتقل می‌شود تا پیگیری‌های لازم از طرف اتاق بازرگانی اصفهان برای رفع مشکلات اقتصادی در سطح مسئولان استان و اتاق بازرگانی ایران انجام شود.

مصطفی رناسی گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته در مورد مباحث مالیاتی پیگیری‌های بسیار خوبی به عمل آورده است، به‌طوری‌که در اتاق بازرگانی توانمندی‌های بسیار خوبی در زمینه هیئت‌های مالیاتی وجود دارد. تمامی اعضای هیئت‌های مالیاتی اتاق بازرگانی اصفهان از افراد تحصیل‌کرده و دارای فعالیت‌های اقتصادی برتر انتخاب شده‌اند. اتاق بازرگانی اصفهان برای اینکه بتواند توان نمایندگان را در هیئت‌های مالیاتی افزایش دهد تاکنون دوره‌های آموزشی متعدد، همایش‌ها و سمینارهای مختلف برگزار کرده است.

او اظهار کرد: مسئله بعدی که اتاق بازرگانی به آن توجه ویژه داشته است مبحث آموزش است. یکی از وظایف اصلی تمام اتاق‌های بازرگانی دنیا، آموزش و تقویت روابط بین‌المللی است. اتاق بازرگانی اصفهان نیز روی مبحث آموزش اقدامات بسیار خوبی انجام داده که می‌توان به‌عنوان نمونه از برگزاری دوره بازرگانان کوچک و برگزاری رویدادهای «در مسیر موفقیت» نام برد.

*اتاق بازرگانی اصفهان در جایگاه برتر کشور

رئیس کمیسیون آموزش و رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به تاکید این دوره اتاق بازرگانی بر بحث آموزش، اظهار کرد: در حالیکه برخی نسبت به دوره‌های آموزشی اتاق اصفهان انتقاد دارند، اما با بررسی اتاق‌های دنیا در حال حاضر 70 درصد بودجه اتاق پاریس در حوزه آموزش صرف می‌شود.

امیر کشانی با بیان اینکه بیش از 100 دوره آموزشی طی یک سال گذشته در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده است، گفت: این میزان در مقایسه با اتاق‌های دیگر کشورها بسیار ناچیز است، زیرا امروز اتاق وین بیش از 20 هزار دوره آموزشی در یک سال برگزار می‌کند. پس باید به سمت ارائه آموزش‌های بیشتر حرکت کنیم.

او تصریح کرد: موضوع آموزش در اتاق‌های دنیا امری تخصصی است، در حالیکه آموزش‌های ما هنوز اندک است و نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری هستیم.

کشانی افزود: بااین‌حال اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه آموزش رتبه نخست در میان اتاق‌های بازرگانی کشور را دارد و در چهار سال گذشته به‌عنوان سرآمد و پیشتاز در این زمینه مطرح بوده است.

امروز 37 درصد اعضای اتاق بازرگانی اصفهان را جوانان شکل می‌دهند، خوشبختانه در چهار سال اخیر حمایت‌های بسیار خوبی برای حضور و گسترش فعالیت جوانان در اتاق بازرگانی شکل گرفت و نتیجه آن حضور پرشور جوانان در اتاق بازرگانی است.

*نگاه ویژه به موضوع زاینده‌رود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: باید ریل‌گذاری در مجلس بخش خصوصی انجام شود تا آیندگان روی این ریل که مبتنی بر دانش، تخصص و بررسی اولویت‌ها و ضرورت‌ها است، حرکت کنند.

او تأکید کرد: چرا در رتبه‌بندی شاخص‌های سرمایه‌گذاری اصفهان جزو استان‌های آخر قرار دارد و چرا اگر اعلام می‌شود شرایط خوبی در استان داریم، شادمانی اصفهان در جایگاه، آخر است، چرا به موضوع فرونشست زمین و غول خفته تالاب نمی‌پردازیم درحالی‌که درباره این موضوعات باید با تک‌تک فعالان اقتصادی و مسئولان مذاکراتی انجام شود.

حمیدرضا قلمکاری تصریح کرد: اگر تالاب گاوخونی فقط کمی سربلند کند، فلزات سنگین آن می‌تواند تمام ایران را در برگیرد؛ باید به مسائل زیست‌محیطی اساسی توجه ویژه شود. باید درصدد تحقق شاخص‌ها باشیم تا اصفهان خودمان را به‌عنوان نصف جهان حفظ کنیم.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی توسعه پایدار که به‌نوعی کلید نجات است، باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: هرگونه بارگذاری اضافه در حال حاضر سمی بر پیکره اصفهان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با نامه‌نگاری‌های متعدد و دستور معاون اول رئیس‌جمهور مصوبات ستاد زاینده‌رود از سراب تا پایاب دریافت شد.

او با اشاره به تشکیل ستاد زاینده‌رود از سراب تا پایاب خاطرنشان کرد: ستاد نجات دریاچه ارومیه الگوی مناسبی برای ما بود، ازاین‌رو با هم‌افزایی مدیران، تصمیم گیران و ارتباط خوب با خانه کشاورز، ستاد نجات زاینده‌رود را به‌عنوان مطالبه عمومی مطرح کردیم زیرا مصوبات ۹ ماده‌ای زاینده‌رود تأثیر چندانی نداشت.

قلمکاری افزود: پس از نامه‌نگاری‌های فراوان، جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به سه وزیر دستور این ستاد را صادر کرد و مصوبات مربوطه دریافت شد.

*معرفی چهره زن مسلمان ایرانی به دنیا

رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این جلسه، گفت: شناسایی و جذب ظرفیت‌های دختران نخبه جوان استان و ورود آن‌ها به مباحث اتاق بازرگانی در دوره هشتم این اتاق انجام شد.

او با بیان اینکه در چهار سال گذشته با بررسی اسناد بالادستی فعالیت‌های خوبی در شورای عالی بانوان اتاق انجام شد، تأکید کرد: در این شورا برای اشتغال زنان برنامه‌ریزی‌های گسترده صورت گرفت و برای حضور آن‌ها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها طبق سند بالادستی اقدامات خوبی انجام شد.

زهرا اخوان نسب، برگزاری استارت‌آپ و نشست‌های تخصصی را از دیگر اقدامات شورای عالی بانوان اتاق اصفهان برشمرد و افزود: شناسایی و جذب ظرفیت‌های دختران نخبه جوان استان و ورود آن‌ها به مباحث اتاق همچنین برگزاری دو دوره، دختران فیروزه‌ای شهر از دیگر اقدامات شورای عالی بانوان اتاق بوده است.

او ضمن بیان اینکه معرفی چهره الگوی زن مسلمان ایرانی که در سطح جهان مطرح باشد، از دیگر مباحث موردتوجه شورای عالی بانوان اتاق است، گفت: سعی کردیم با ارتباط با هیئت‌ها و گروه‌های مختلف زنان در کشورهای خارجی، به‌درستی چهره زنان فعال مسلمان در سطح دنیا را معرفی کنیم.

*ایجاد مثلث طلایی گردشگری ایران

همچنین رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، گفت: آمار کلی صادرات استان در سال جاری 40 درصد رشد داشته که دلیل عمده آن تقویت و افزایش نرخ ارز است.

مسعود گلشیرازی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در توسعه صادرات، گفت: خوشبختانه با تلاش کمیسیون نخستین برند ملی صادرات در اتاق اصفهان آغاز به کار کرد و روز گذشته با حضور وزیر صنعت رونمایی شد که این دستاورد اتاق اصفهان می‌تواند در جهت بهبود فضای کسب‌وکار مؤثر باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان هم گفت: چالش مهم اصفهان این است که برنامه جامع و نقشه راهی در مباحث گردشگری ندارد درحالی‌که تنها راهکار توسعه اقتصادی استان موضوع گردشگری است.

علی کرباسی زاده اظهار کرد: متأسفانه داده و اطلاعات ساماندهی شده‌ای در حوزه گردشگری وجود ندارد و این یک چالش است.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کمیسیون گردشگری اتاق دو طرح مطالعاتی در این راستا مطرح کرده است تا برنامه جامع گردشگری را تعریف کند، خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌ها ارزیابی و شناسایی وضعیت موجود زیرساخت‌های گردشگری استان و ضرورت‌ها و نیازها برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

کرباسی زاده افزود: این هدف‌گذاری بسیار خوب انجام شده تا به رونق اقتصادی دست پیدا کنیم البته واقعیت این است که از نظر رشد پلکانی هنوز تا رسیدن به اهداف فاصله زیادی داریم.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از خمیرمایه‌های برنامه جامع گردشگری، طرح مطالعات چالش‌های گردشگری اصفهان است، اظهار کرد: در این راستا از ۴۰۰ گردشگر نظرسنجی انجام شده تا چالش‌ها به‌خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

او اعلام کرد: طبق آمار اعلام شده؛ در سال گذشته تعداد گردشگران ۳۰۰ هزار نفر بوده است، درحالی‌که بر اساس برنامه ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون جذب گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری داشته باشیم و البته سهم اصفهان نیز پنج میلیون نفر گردشگر است. تعطیلات برای اقتصاد گردشگری بسیار مؤثر و مفید است و در ایجاد نشاط اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با اعلام اینکه مثلث طلایی گردشگری بین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود، افزود: این مثلث در محور گردشگری طبیعی فعالیت خواهد کرد. همچنین برای تقویم گردشگری ایران به‌ویژه اصفهان نیز اقداماتی انجام شده است.

او با بیان اینکه اصفهان شهر مهم گردشگری کشور است، تأکید کرد: مزیت‌های گردشگری اصفهان در بخش‌های فرهنگی و تاریخی، طبیعی، گردشگری سلامت است و اتاق اصفهان مثلث طلایی گردشگری ایران را بین استان‌های اصفهان، فارس و یزد ایجاد کرده است زیرا این سه استان محورهای مهم گردشگری کشور هستند.

کرباسی زاده با تاکید بر آموزش زبان خارجی به تاکسیرانان فرودگاه اصفهان، اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ نفر از رانندگان تاکسی فعال در فرودگاه اصفهان مسلط به زبان خارجی هستند.

*بررسی و پیگیری مشکلات صنایع اصفهان

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: بررسی مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف از جمله بررسی وضعیت شهرک طلا در کمیسیون صنایع انجام شده است.

او اظهار کرد: در دوره هشتم فعالیت اتاق اصفهان، کمیسیون صنایع با ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب به دبیرخانه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی برای بررسی مسائل و موانع موجود در مراحل فرایند تولید و تجارت قانونی فلزات گران‌بها، سنگ‌های قیمتی و مصنوعات مرتبط همچنین ارائه راهکارهای علمی، عملی و اجرایی مرتبط با کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان اقدام کرده است.

مجتبی ملااحمدی افزود: تهیه گزارش و ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادها در خصوص آیین‌نامه اصلاحی پیشنهادی اتحادیه طلا و جواهر به دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان دیگر موضوعی بود که موردتوجه کمیسیون صنایع اتاق اصفهان قرار گرفت.

او با بیان اینکه در خصوص بررسی وضعیت نامساعد و تعطیلی گسترده واحدهای صنعتی از جمله نساجی و پوشاک گزارش‌های تخصصی توسط کمیسیون صنایع تهیه شده است، ادامه داد: در این راستا پیشنهادهایی به مراجع ذی‌صلاح معاونت استان‌های اتاق بازرگانی ایران ارائه شده است.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: به‌منظور بررسی و پیگیری ثبت درخواست انجمن بازیافت فلزی استان اصفهان، موانع و مشکلات قوانین صنایع بازیافت کشور موردبررسی قرار گرفت و راه‌حل‌هایی به دبیرخانه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی توسط این کمیسیون ارائه شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار