افزایش چشمگیر اعضای اتاق بازرگانی اصفهان

اتاق بازرگانی اصفهان در چهارسال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در مورد گسترش نقش بخش خصوصی در ارکان مختلف اقتصادی و رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی انجام داده که مصطفی رناسی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز به بخشی از این فعالیت‌ها اشاره کرد.

احمدرضا منزه: اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور با جای دادن صنایع بزرگ و مادر در دل خود، فرصت اشتغال تعداد بسیاری را فراهم آورده و هر ساله با صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی این استان درآمد ارزی مناسبی عاید کشور می‌شود.
اما این روزها شرایط اقتصاد کشور با گذشته متفاوت است، به‌طورقطع نمی‌توان شخصی را یافت که از نوسانات و بی‌نظمی‌های اقتصادی چند ماه اخیر گلایه‌مند نباشد؛ اما در این میان فعالان اقتصادی به دلیل ماهیت فعالیتشان با گوشت و پوست خود این شرایط دشوار را درک کرده‌اند.
این در حالی است که بخش خصوصی به‌عنوان مهم‌ترین قسمت اقتصاد کشور همواره راه‌هایی برای رهایی از این شرایط ارائه کرده و می‌توان گفت امید دولت نیز این روزها بیش‌ازپیش به «بخش خصوصی» است تا بتواند راه سخت موجود را باز کند و تا حدودی بر فشارهای اقتصادی فائق آید.
این در شرایطی است که «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی» به‌عنوان تریبون و پایگاه اصلی فعالان بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی اقتصادی دارد و اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور می‌تواند در این میان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
اما اتاق بازرگانی اصفهان در چهارسال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در مورد گسترش نقش بخش خصوصی در ارکان مختلف اقتصادی و رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی انجام داده که مصطفی رناسی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز به بخشی از این فعالیت‌ها اشاره کرد.
رناسی با بیان اینکه شعار اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته «اتاق برای همه» بوده است، اظهار کرد: دعوت از تمامی اعضای اتاق بازرگانی اصفهان برای عضویت در کمیسیون‌ها و کمیته‌های اتاق از جمله اقدامات عملی برای به تحقق رسیدن این شعار بوده است.
او اضافه کرد: در دوره‌های گذشته، در هر کمیسیون پنج تا ده نفر مشغول فعالیت بودند اما در این دوره در هر کمیسیون تعداد زیادی از فعالان اقتصادی در جهت رفع مشکلات تخصصی هر کمیسیون مشغول به فعالیت هستند و استقبال بخش خصوصی از حضور در اتاق بازرگانی به شدت افزایش یافت. تاکنون ۸۰۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، عضو کمیسیون‌های تخصصی شده‌اند و این نشان از آن دارد که اتاق به شعار خود در چهار سال گذشته عمل کرده است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: اعضای کمیته‌ها و کمیسیون‌های مختلف با یکدیگر همفکری می‌کنند و خلاصه این همفکری‌ها به هیئت‌رئیسه و رئیس اتاق منتقل می‌شود تا پیگیری‌های لازم از طرف اتاق بازرگانی اصفهان برای رفع مشکلات اقتصادی در سطح مسئولان استان و اتاق بازرگانی ایران انجام شود.
او گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته در مورد مباحث مالیاتی پیگیری‌های بسیار خوبی به عمل آورده است، به‌طوری‌که در اتاق بازرگانی توانمندی‌های بسیار خوبی در زمینه هیئت‌های مالیاتی وجود دارد. تمامی اعضای هیئت‌های مالیاتی اتاق بازرگانی اصفهان از افراد تحصیل‌کرده و دارای فعالیت‌های اقتصادی برتر انتخاب شده‌اند. اتاق بازرگانی اصفهان برای اینکه بتواند توان نمایندگان را در هیئت‌های مالیاتی افزایش دهد تاکنون دوره‌های آموزشی متعدد، همایش‌ها و سمینارهای مختلف برگزار کرده است.
رناسی اظهار کرد: مسئله بعدی که اتاق بازرگانی به آن توجه ویژه داشته است مبحث آموزش است. یکی از وظایف اصلی تمام اتاق‌های بازرگانی دنیا، آموزش و تقویت روابط بین‌المللی است. اتاق بازرگانی اصفهان نیز روی مبحث آموزش اقدامات بسیار خوبی انجام داده که می‌توان به‌عنوان نمونه از برگزاری دوره بازرگانان کوچک و برگزاری رویدادهای «در مسیر موفقیت» نام برد.
او با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد این است که دانش فارغ‌التحصیلان، موردنیاز صنعت نیست و مشکلات صنعت را برطرف نمی‌کند، اضافه کرد: اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی سعی کرده تا با ایجاد مرکز آموزش‌های کاربردی، دوره‌های آموزشی مختلف را برای فارغ‌التحصیلان برگزار کند تا فارغ‌التحصیلان با آموزش در این دوره‌ها بتوانند در خدمت صنعت باشند و مشکلات صنعتگران را برطرف کنند.
رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات اتاق بازرگانی در این دوره، این بود که اتاق برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی ستاد تسهیل را راه‌اندازی کرده که در آنجا مشکلات فعالان اقتصادی پیگیری و برطرف می‌شود.
او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است، ادامه داد: به همین منظور تاکنون همایش‌های متعددی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده و از نظرات کارشناسان برجسته کشور و همچنین مشاوران و اقتصاددانان کره‌ای استفاده شده است. بنگاه‌های کوچک و متوسط موتور محرکه اقتصاد هستند و اگر فضای کسب‌وکار مناسب باشد این‌ واحدها می‌توانند با بهره‌وری بسیار بالا و کاهش قیمت تمام شده، کسب‌وکار خود را ادامه و توسعه دهند. یکی از مشکلاتی که این بنگاه‌ها دارند این است که از تکنولوژی‌های به روز استفاده نمی‌کنند و تکنولوژی‌ها و دانش فنی آنها باید به روز شود. به همین منظور ضروری است افرادی در اتاق بازرگانی مسئولیت داشته باشند که بتوانند از بنگاه‌های کوچک حمایت کافی به عمل آورند.
رناسی افزود: شرکت در مجامع مختلف اتاق ایران، پیگیری مسئله آب اصفهان با مشارکت نمایندگان مجلس، پیگیری مصوبات هیئت‌وزیران در زمینه حل مسئله آب، پیگیری راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان و توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از جمله مسائل مهم و کلیدی بوده که اتاق در ارتباط با آنها فعالیت‌های بسیار جدی انجام داده است و امیدواریم در دوره آینده با پیگیری‌های اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بتوان سه مسئله اصلی استان اصفهان که شامل آب، قطار شهری اصفهان- تهران و توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است، به سرانجام برسد زیرا این سه مسئله نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد گردشگری استان اصفهان دارند. باید به این موضوع هم اشاره کنم که کمیسیون گردشگری فعالیت‌های بسیار خوبی در چند سال گذشته انجام داده است به‌طوری‌که برند اصفهان از سوی اتاق بازرگانی به ثبت جهانی رسید.
او بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته، ایجاد یک مجله علمی پژوهشی بوده است. این مجله هر دو ماه یک‌بار منتشر شده و در آن به مسائل مربوط به توسعه پایدار که یکی از موضوعات اصلی کشور است پرداخته می‌شود. به‌طورکلی توسعه پایدار یک مسئله مهم کشور و به‌خصوص استان اصفهان است که برای توسعه استان بسیار لازم است و امیدواریم موردتوجه قرار گیرد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: افزایش اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره بسیار چشمگیر بوده است به‌طوری‌که اعضا از حدود یک هزار و 300 عضو به سه هزار عضو رسیده است و این آمار نسبت به تعداد اعضای اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها عدد بسیار بالایی را نشان می‌دهد و رشد چشمگیری دارد.
او گفت: در این دوره، شورای عالی جوانان و شورای عالی بانوان تشکیل شد. اتاق بازرگانی فرش قرمز را برای جوانان پهن کرده است و خوشبختانه در چهار سال گذشته جوانان در اتاق فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده‌اند.
رناسی در خصوص فعالیت‌های آینده اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره بعد باید روی سه مصوبه هیئت‌وزیران که به مسائل آب، قطار پرسرعت تهران- اصفهان و توسعه فرودگاه شهید بهشتی اختصاص دارد تکیه کنند و برای حل این مسائل اقدامات لازم را انجام دهند. یکی دیگر از مسائلی که باید در دوره بعد پیگیری شود حفظ بنگاه‌های موجود و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در پایان گفت: یکی از محوریت‌های اصلی اتاق بازرگانی در دوره بعد باید حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد. یکی دیگر از مسائلی هم که باید در دوره بعد پیگیری شود مبارزه با فساداست. متأسفانه فساد در کشور ما نهادینه شده و تا زمانی که فساد ادامه دارد با بنگاه‌های کوچک و متوسط ما رشد نمی‌کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار