ماه رمضان انرژی معنوی را در جامعه منتشر می کند

ماه مبارک رمضان افراد را به سمت کنترل درونی نزدیک کرده و انرژی معنوی را در جامعه منتشر می کند تا بر مبنای همین انرژی معنوی، بخش زیادی از این نگرش افراد به سمت خود افراد متمرکز می شود و نگاه ها درونی تر می شود.

گروه جامعه خبرگزاری ایمنا ، برکات و آثار معنویت در کاهش جرم و آسیب اجتماعی بسیارند و چه در سطح فردی و یا اجتماعی تاثیرگذار بوده و به برکت معنویت، بسیاری از آلودگی‌ها و شرارت‌ها در جامعه کاسته شده و انگیزه‌های مجرمانه نیز از بین می‌رود و زمینه اصلاح جامعه فراهم می‌شود.

شاید بتوان گفت که تغییر رفتارها و مراسمات مذهبی که در سطح شهرها و روستاها برگزار می شود، جوی در جامعه ایجاد می کند که سدی در برابر وقوع جرایم شده و میزان وقوع جرم را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

روزه عبادتی مشترک بین تمامی ادیان است و روزه دار باید علاوه بر خودداری از خوردن و نوشیدن ازانجام محرمات وگناهان نیز پرهیز کند، ماه مبارک رمضان علاوه بر پاکسازی نفس و روح و کمک به سلامت جسمانی افراد ثمرات نیکویی نیز درجامعه بر جای گذاشته و خود مایه برکت و خیرافزون می شود.

ماه رمضان انرژی معنوی را در جامعه منتشر می کند

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار " ایمنا " اظهار می کند: ماه مبارک رمضان افراد را به سمت کنترل درونی نزدیک کرده و انرژی معنوی را در جامعه منتشر می کند تا بر مبنای همین انرژی معنوی بخش زیادی از این نگرش افراد به سمت خود افراد متمرکز می شود و نگاه ها درونی تر می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آسیب های اجتماعی در جامعه ناشی از آن است که اشخاص با فاصله گرفتن از خود درونی و رفتن به سمت خود غیر واقعی به سمت ناهنجاری و بزه می روند، می گوید: اما در ماه مبارک رمضان کنترل درونی اخاص فعال می شود و همین امر موجب خواهد شد که بخش زیادی از نگرش های منفی و گرایش ها به سمت بزهکاری در جامعه کاهش پیدا کند. کنترل درونی بخش زیادی از جامعه در این ماه فعال می شود و این ویژگی اصلی ماه رمضان در رابطه بخش وابسته به آسیب های اجتماعی است.

کورش محمدی معتقد است از سوی دیگر در ماه رمضان بخشی از جامعه متوجه همیاری، همفکری و همدلی با دیگران می شود و با دیدن ضعیفان و فقیران و دادن اطعام و افطاری ها با بخش های ضعیف و فقیر جامعه ارتباط گرفته می شود و همین امر موجب افزایش بار مثبت معنوی به فضای جامعه می شود.


پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی در پاسخ به سوال " ایمنا " مبنی بر اینکه انرژی مثبت و قوی این فضای معنوی بر روی افراد بزهکار هم موثر است، بیان می کند: فضای معنوی ماه رمضان موجب کاهش جرم و بزهکاری اشخاص بزهکار در این ماه می شود، به نوعی که بسیاری از افراد بزهکار در این ماه دچار ترس وجودی شده و از انجام گناه، پ بزهکاری و سرقت خودداری می کنند که این امر ناشی ا ز فضای معنوی و از برکات ماه رمضان است.

پیامدهای فردی و اجتماعی روزه برای اشخاص جامعه

ماه مبارک رمضان، آغازگر عرصه‌ای است که طی آن انسان‌ها بتوانند با استفاده از شرایط و خصوصیات آن ماه به تمرین صیانت از نفس و تزکیه و تهذیب بپردازند، در ماه مبارک رمضان روح عفو، گذشت، تواضع و فروتنی در مردم بیشتر می ‌ شود و برکت این ماه کاهش آسیب ‌ های اجتماعی را به همراه دارد.

محمدی با تاکید به پیامدهای فردی ماه پرفضیلت خدا بر روی اشخاص اذعان کرد: این ماه پربرکت پیامدهای فردی و نقش تقویت کننده را برای اشخاص دارد و اشخاص با به خود آمدن و توبه به سمت خدا می روند که این اتفاق خوشایند نقش تقویت کننده برای مثبت نگاه کردن اشخاص به زندگی اجتماعی شان دارد و بسیاری از افراد این آثار را ماندگار کرده و برای مدت طولانی نگه می دارند.

این مدرس کشوری مبانی حقوق شهروندی و مهارت های زندگی ادامه می دهد: علاوه بر این از آثار مثبت دیگر موجب افزایش حس مسوولیت پذیری افراد نسبت به جامعه و مسائل جمعی آنها می شود، این ماه پر برکت با القای ویژگی های حساس به افراد آنها را آگاه می کند که در این ماه بیشتر مراقب حرکات، رفتار، گفتار و عملکردهایشان بوده و مسولیت پذیرتر شوند.

اشخاص جامعه مجاب می شوند که با نزدیک شدن به خودشان و افزایش حس مسولیت پذیری، آن احساس گناهی را که از گذشته داشته اند در جلسات توبه و تضرع به ویژه در شب های پرفیض قدر به نوعی تلطیف کرده و بعد از اتمام این ماه پربرکت سبک تر شده و احساس میکنند که توانسته اند با خود و خدا خلوت کنند و به اعمال خودشان واقف شوند.

در حوزه فردی هم با فاصله گرفتن گناه، حس مسوولیت پذیری فردی و اجتماعی شان بیشتر می شود.


نقش خانواده ها در ماه رمضان در کاهش جرم و بزهکاری

تقویت مداخله نهاد خانواده یکی از راهکارها و فاکتورهای اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است، خانواده از منظر اسلام، از جایگاهی بسیار مهم و والا برخوردار بوده و سنگ اول بنای حیات جامعه را تشکیل می دهد.

محیط خانواده مرکز پایه گذاری شخصیت و شکل گیری عادات، رفتارها، معلومات و تجارب زندگی است بر همین اساس همانگونه که می باید ریشه خوشبختی و هدایت انسان را در محیط خانواده جستجو کرد، منشا هرگونه انحراف، نگون بختی، تمایل افراد به انجام جرایم گوناگون را نیز می توان در آن محیط یافت.

انسان سازی بر عهده نهادهای مختلف می باشد اما خانواده به عنوان نهاد فرزندآوری و فرزند پروری مهم ترین، بیشترین و حساس ترین نقش را ایفا می کند.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در پاسخ به سوال " ایمنا " در زمینه نقش پر اهمیت خانواده در کاهش جرم و بزهکاری جوانان در این ماه عنوان می کند: در فضای خانواده ماه رمضان از طریق الگو سازی و الگو دهی به فرزندان پبهتر می تواند نقش های معنوی و کارکردی خود را ایفا کند، بدان معنا که خانواده های مقید به مباحث روزه داری و آداب مترتب در ماه رمضان رفتارهایشان هم تغییر خواهد داشت.

در این ماه به ویژه والدین در فضای خانواده بسیاری از رفتارهای تبعیض آمیز هامنند: رفتارهای شکننده، طرد کننده و تحقیر کننده را کمتر می کنند و از بروز خشم و عصبانیت خوداری می کنند و همین امر در روزه گرفتن افراد خانواد تاثیر گذار است.

محمدی بیان می کند: در خانواده هایی که آداب روزه را به درستی رعایت کرده و اخلاق را پیشه می کنند، این خانواده ها در این ماه پرفضیلت الگوهای مثبت را به فرزندانشان منتقل می کنند که همین امر موجب خروجی فرزندان سالم و آرام و ایمن از دل این خانواده ها در آینده خواهد شد.

فرزندانی که در آینده مقید به آداب ماه رمضان، دین، نماز و روزه می شوند و این بازخورد فضای جمعی که در آن بوده اند و مبنا و ریشه این اتفاق خوشایند از خانواده است.

مدرس کشوری مبانی حقوق شهروندی معتقد است چنانچه فضای جامعه کوچک که همان خانواده است یک فضای معنوی را در محیط خانواده ایجاد کند که این فضای معنوی در فضای جامعه و محیط بیرونی هم وجود دارد، می تواند فرزندان و اعضای خانواده را به سمت تقویت باورها، الگو پذیری سالم از ماه رمضان و ایجاد ویژگی های اخلاقی مثبت هدایت کند.

آسیب شناس اجتماعی با اشاره به کاهش میزان ناهنجاریها و میزان طلاق در ماه پرفضیلت خداوند، خاطر نشان کرد: آمارهایی که در چند دهه اخیر از سوی مراجع قضایی و انتظامی اعلام می شود حاکی از آن است میزان ناهنجاریها، جرایم و میزان طلاق در این ماه کاهش محسوسی پیدا می کند، به نوعی افراد با تحمل، بردباری و کنترل درونی بهتر در زندگی رفتار می کنند که همه آمارها در همه سالها حکایت از کاهش آمار جرایم و بزهکاری ها و ناهنجاریها در ماه رمضان نسبت به ماه های قبل دارد.

لزوم جدی گرفتن آداب پرفضیلت رمضان برای فرزندان

آنچه موجب بقاء و تداوم ارزش ها و هنجارهای اجتماعی می شود، نوع تربیت، فرهنگ و باوری است که در افراد آن جامعه به وجود می آید تا در بهترین شرایط، زمینه رشد آنان فراهم شود.

زمان ها و مناسبت های مذهبی تأثیر شگرفی در نحوه برخوردهای اجتماعی افراد دارد و حتی کسانی که غیر مذهبی به شمار می آیند در زمان های مشخصی چون ماه رمضان از رفتار متعادل تری نسبت به ماه های دیگر برخوردار بوده اند.


پژوهشگر مسائل اجتماعی در توصیه به خانواده ها اظهار می کند: توصیه می شودکه خانواده ها ماه پرفضیلت رمضان، تقید، توکل بخدا و گرایش به سمت آداب ماه مبارک رمضان و عمل به آن را بسیار جدی بگیرند تا فرزندان هم از آموزشهای لازم بهرمند شوند.

حضور در مساجد موجب تقویت فضای جمعی می شود و کاهش نگرش های منفی فردی را را دارد و علاوه بر ارمغان گرایش اشخاص به سمت جمع گرایی را خواهد داشت، تاکید می شود که نظام های آموزشی، نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ماه ارتباطات بیشتری برای گروه مخاطبین و گروه هدف خود تالیف کنند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی با یادآوری این نکته که دعوت دانش آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه ها به سفره های افطاری موجب به رسمیت شناخته شدن شخصیت دانش آموز و دانشجوی روزه دار خواهد شد، بیان می کند: این برنامه ها می تواند بسیاری از سنت های حسنه اسلامی دینی همانند: صله رحم، توجه در حق دیگران، مددرسانی به محرومان و دستگیری از ضعیفان را در جامعه تقویت کند.

به گفته محمدی، برقراری ارتباط صمیمانه در نهاد خانواده و سپس در جامعه از طریق رسانه ملی و رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و رسانه های مجازی موجب تقویت و گسترش این فرهنگ نیکو در جامعه می شود.

آسیب شناس اجتماعی در خاتمه تاکید می کند: در ماه پرفضیلت رمضان فضا برای برقراری ارتباط و ارایه آموزشها مهیا است و باید ارایه برنامه ها در خانواده و جامعه و در بین دستگاه ها با توجه به نیاز سنجی ها روانی و فرهنگی جامعه صورت بگیرد تا زمینه ارتباط ها با مخاطبین برقرار شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار