تنها 35 درصد اراضی کشاورزی زیر کشت می رود

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بدلیل کمبود منابع آبی در زمان حاضر از 546 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان فقط حدود 35 درصد معادل 197 هزار هکتار زیر کشت زراعی می رود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بدلیل کمبود منابع آبی در زمان حاضر از 546 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان فقط حدود 35 درصد معادل 197 هزار هکتار زیر کشت زراعی می رود.
مهرداد مرادمند روز دوشنبه در آیین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی استان اصفهان در سالن اجتماعات موزه ترویج جهاد کشاورزی افزود: از اراضی که زیر کشت زراعی می رود 177 هزار هکتار زراعت آبی و 20 هزار هکتار دیم است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار اراضی دارد، خاطرنشان کرد: حدود پنج درصد آن یعنی 546 هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است.
مرادمند با تاکید بر اینکه اصفهان با وجود کاهش اراضی زیر کشت و منابع آبی ظرفیت خوبی در این بخش و تولید سالانه 3.2 میلیون تُن محصولات زراعی دارد، گفت: این استان در تولید محصول های زیادی از جمله رتبه نخست در سیب زمینی مینی تیوبر و پیاز، رتبه دوم در گلرنگ و سوم در سیب زمینی صاحب رتبه های برتر کشوری است.
وی سطح باغ های استان را 75 هزار و 500 هکتار با تولید 474 هزار تُن در سال اعلام و اضافه کرد: در محصولات باغی مانند به، سیب درختی و گل محمدی نیز رتبه های برتر کشور را داریم.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه سطح باغ های مقاوم به خشکسالی در استان رو به افزایش است، تصریح کرد: یکی دیگر از راه های مقابله با کم آبی، گسترش گلخانه هاست که در زمینه تولیدات آن از جمله قارچ خوراکی نیز دارای رتبه های برتر هستیم.
وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات دام و طیور رتبه های برتر از جمله مقام نخست در گوشت مرغ و شیر، دوم در تخم مرغ و پنجم در گوشت قرمز را داریم، افزود: تعداد زیادی از استان های همجوار برای این محصولات وابسته به اصفهان هستند.
مرادمند به موضوع آب مَجازی نیز اشاره و تاکید کرد: ضرورتی ندارد که همه مواد اولیه مورد نیاز برخی بخش ها را خودمان تولید کنیم بلکه واردات آنها به صرفه تر است.
آب مجازی عبارت است از میزان آبی که برای تولید یک محصول در صنعت یا کشاورزی مصرف می‌شود.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: این استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی رتبه سوم کشور را دارد و هرچه از ضایعات کشاورزی کم شود، ارزش افزوده محصولات آن بیشتر خواهد شد.
وی به رتبه نخست اصفهان در تکثیر ماهیان زینتی نیز اشاره و اضافه کرد: 28 درصد از سهم این ماهیان در کشور متعلق به استان اصفهان است و با آب کم حتی در مناطق خشک و کم آب می توان طرح های تولید آن را با ارزش افزوده بالا اجرا کرد.
در این آیین از حدود 60 نفر از برترین های بخش کشاورزی استان اصفهان در زمینه های زراعت، باغداری، گلخانه ای، شیلات، دام و طیور، نظام صنفی، کارآفرینی و تسهیلگران تجلیل شد.
همچنین تعدادی از افراد برتر در بخش کشاورزی استان در این آیین به بیان تجربه ها، مسائل و مشکلات خود پرداختند که وام های بانکی و تسهیل در امور از جمله آنها بود.
اصفهان در تولید گل شب بو، پیاز، سیب زمینی مینی تیوبر، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ، ماهیان زینتی و گرمابی و جوجه بومی، گاوداری صنعتی و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.
این استان در تولید تخم مرغ، بِه، گل محمدی و گلرنگ، رتبه دوم و در تولید قارچ، گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی، سیب درختی، سیب زمینی و خربزه رتبه سوم کشوری را دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار