ذوب‌آهن در رویای صعود

ذوب‌آهن امشب در ورزشگاه ثانی بن جاسم دوحه بازی بسیار دشواری را مقابل حریفی قطری پیش رو خواهد داشت. سبزپوشان اصفهانی در حالی مقابل الغرافه به میدان خواهند رفت که به‌زحمت توانستند از سد الکویت عبور کنند و خودشان را به مرحله بعد پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا برسانند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: ذوب‌آهن امشب در ورزشگاه ثانی بن جاسم دوحه بازی بسیار دشواری را مقابل حریفی قطری پیش رو خواهد داشت. سبزپوشان اصفهانی در حالی مقابل الغرافه به میدان خواهند رفت که به‌زحمت توانستند از سد الکویت عبور کنند و خودشان را به مرحله بعد پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا برسانند.

حریف آن‌ها هم‌تیمی است که اگرچه در حال حاضر رتبه بهتر از هشتم لیگ ستارگان قطر را در اختیار ندارد اما ازجمله باشگاه‌های سرشناس و متمول این کشور به شمار می‌آید. باشگاهی که 40 سال پیش بانام الاتحاد شکل گرفت اما سال 2004 به الغرافه تغییر نام داد. آن‌ها هفت بار فاتح لیگ ستارگان قطر شده‌اند و یک‌بار نیز جام برندگان جام عرب را به چنگ آورده‌اند. البته الغرافه سال‌هاست که دیگر در فوتبال قطر درخشش گذشته را ندارد و به تیمی معمولی تبدیل‌شده است. آن‌ها در دو فصل اخیر با جذب ستاره‌های همچون وسلی اشنایدر هلندی و مهدی طارمی از ایران سعی کردند تا جایگاه پیشین خودشان را پس بگیرند اما سرمایه‌گذاری سنگین آن‌ها تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. بنا بر اعلام باشگاه الغرافه قطر، لوکاس مندز مدافع برزیلی، دیگو آمادو مدافع پرتغالی، ولادیمیر ویس هافبک اهل اسلواکی و مهدی طارمی مهاجم ایرانی، چهار بازیکن خارجی این تیم قطری برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هستند و نام اسنایدر هلندی در این جمع دیده نمی‌شود. بر این اساس رقیب امشب ذوب‌آهن، تیمی درجه‌یک در فوتبال قطر محسوب نمی‌شود و تنها به لطف جایگاه چهارمی در لیگ فصل گذشته توانست جواز حضور در مرحله پلی اف لیگ ستارگان قطر را به دست آورد. البته آن‌ها امیدوارند امشب با شکست ذوب‌آهن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کنند و با کسب نتایج قابل‌قبول، نتایج ضعیفشان در لیگ ستارگان قطر را جبران کنند.

آمار معمولی ذوب‌آهن مقابل تیم‌های قطری

ذوب‌آهن تاکنون هفت بار در لیگ قهرمانان حاضر بوده است و مهم‌ترین موفقیت این تیم هم به سال 2010 و حضور در فینال این رقابت‌ها بازمی‌گردد. آن‌ها هشت بار مقابل تیم‌های قطری بازی کرده‌اند که حاصل این رویارویی ثبت سه پیروزی به نام نماینده اصفهان بوده است. ذوبی‌ها دو پیروزی مقابل الریان به دست آوردند و یک‌بار و یک‌بار هم لخویا را شکست دادند. نتایج این تیم مقابل القطر نیز دو تساوی بوده است؛ اما تازه‌ترین نبرد سبزپوشان اصفهانی با تیم‌های قطری به لیگ قهرمانان فصل گذشته بازی می‌گردد. جایی که آن‌ها دو بار با الدحیل قطر روبرو شدند و در هر دو دیدار هم شکست خوردند. ذوبی‌ها در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا که حضورداشته‌اند موفق شده‌اند 63 گل به ثمر برسانند، شصت و چهارمین گل ذوب‌آهن در آسیا را نیز بازیکن نیجریه‌ای این تیم در دیدار با الکویت به ثمر رساند.

فصل پرفرازونشیب ذوب‌آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن در فصل جاری لیگ برتر در حال سپری کردن یکی از بدترین فصل‌های تاریخ خود است. آن‌ها در حال حاضر رتبه‌ای بهتر از چهاردهمی جدول را در اختیار ندارند و نیم‌فصل را هم با همین رده جدولی به پایان رساندند. تغییر سرمربی هم برای ذوبی‌ها تا پایان هفته هفدهم چاره‌ساز نشد تا هفته‌های باقی‌مانده لیگ برای تیم اصفهانی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز باشد. تنها اتفاق قابل‌توجه برای ذوبی‌ها برتری آن‌ها مقابل الکویت در مرحله نخست پلی اف لیگ قهرمانان آسیا بود. آن‌ها در هفته پنجم لیگ موفق به شکست ماشین‌سازی در تبریز شدند و دومین پیروزی فصلشان را جشن گرفتند. پس‌ازاین بازی ذوبی‌ها دیگر رنگ برد را ندیدند تا این‌که به لیگ قهرمانان رسیدند. برتری مقابل حریف کویتی در حقیقت نخستین پیروزی ذوبی‌ها پس از 12 هفته تلخ‌کامی بود. همین موضوع هم موجب شد تا بازیکنان و کادر فنی تیم اصفهانی به آینده خوش‌بین شوند چراکه آن‌ها اعتقاد داشتند مشکل ذوب‌آهن در هفته‌های گذشته ناکامی آن‌ها در به دست آوردن یک پیروزی بوده است. البته شاگردان منصوریان در دیدار با الکویت تیمی برتر نبودند و تنها به لطف یک ضربه سر حریف را شکست دادند. این در حالی بود که تصور می‌شد حریف کویتی مانعی چندان جدی را راه ذوب‌آهن نباشد. آبی پوشان الکویت از نخستین ثانیه شروع بازی با تمام قدرت به مصاف شاگردان علیرضا منصوریان آمدند و تا پایان 90 دقیقه لحظه پا پس نکشیدند. تیم کویتی چند بار هم این شانس را پیدا کرد که دروازه ذوب‌آهن را باز کند اما درخشش رشید مظاهری و محمد نژادی مهدی اجازه گلزنی به الکویت را نداد. در خط حمله هم اوسانوگا مهاجم تازه‌وارد نیجریه‌ای ذوبی بازیکن تأثیرگذار نشان داد که با استفاده از قدرت بدنی خود می‌تواند فشار مضاعفی را به مدافعان تیم مقابل وارد کند. همچنین ارسلان مطهری هم به‌عنوان هافبک نفوذی هرچند هنوز به فرم ایده آل نزدیک نشده اما با دوندگی بی‌امان مهره‌ای کارآمد نشان داد. با این شرایط به نظر می‌رسد منصوریان تیمش را با بهترین ترکیب به مصاف الغرافه خواهد فرستاد بلکه با شکست حریف ذوبی‌ها را به مهره گروهی لیگ قهرمانان آسیا هدایت کند که البته مأموریتی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار