هزار و ۲۸۴ مورد کودک آزاری در اصفهان گزارش شد

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: طی ۱۱ ماه امسال حدود هزار و ۲۸۴ مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی استان اصفهان اعلام شده است که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: طی ۱۱ ماه امسال حدود هزار و ۲۸۴ مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی استان اصفهان اعلام شده است که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان اصفهان وجود دارد که تا پایان امسال تعداد این مراکز به ۱۸ مرکز می‌رسد.

وی ادامه داد: سال آینده نیز اورژانس اجتماعی فولادشهر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: هدف از ارائه خدمات اورژانس اجتماعی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله کودک آزاری، فرار از منزل، سالمند آزاری، همسر آزاری خودکشی و مشکلات خانوادگی است. شماره تلفن ۱۲۳ برای دسترسی آسان و اطلاع از ارائه خدمات بیشتر در اختیار مردم قرار دارد.

وی با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری حدود سه هزار و ۳۶ مورد با اورژانس اجتماعی در ارتباط بودند که از این تعداد بیشترین گزارشات در خصوص کودک آزاری بوده است، ادامه داد: امسال هزار و ۲۸۴ مورد اعلام شده است که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است و این به دلیل آگاهی بیش از پیش مردم نسبت به حقوق کودکان در خانواده و اجتماع است.

ناجی اضافه کرد: آگاه سازی و اطلاع‌رسانی انجام شده در جامعه سبب شده که مردم نسبت به حقوق کودکان در جامعه حساس باشند و در صورت بروز هر مشکلی برای کودکان به سرعت با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و از طرفی ناآگاهی خانواده نسبت به حقوق آنها سبب شده که نسبت به نیازهای معیشتی، سلامتی وروانی کودکان کاملاً مستبدانه برخورد کنند و بی تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی برخورد فیزیکی با کودکان را از روش تربیتی قلمداد می‌کنند و کودک آزاری تلقی نمی‌کنند، افزود: ۲۶ درصد کودک آزاری گزارش شده برخورد فیزیکی بوده است که از نظر جسمی کودک را تهدید کرده است که با مداخلات به موقع مشاوران کلینیک با والدین کودک مشکل حل و فصل شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه غفلت خانواده از تامین نیازهای اساسی کودک نیز کودک آزاری محسوب می‌شود، ادامه داد: ۳۵ درصد کودک آزاری به دلیل عدم توجه به نیازهای معیشتی، درمانی و سلامت کوک بوده است و ۱۴ درصد کودک آزاری نیز صدمات روحی و روانی بوده و در بقیه موارد دلایل مشخصی برای کودک آزاری ذکر نشده است.

ناجی با بیان اینکه اگر کودک آزاری که سلامت جسمی و روانی کودک را تهدید می‌کند، برطرف نشد با ارسال نامه به قوه قضایی حکم جداسازی کودک از خانواده را مطرح می‌کنیم و آنها را در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌کنیم، افزود: البته ۵۰ درصد کودکان که مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند به دلیل کودک آزاری بوده است. بقیه موارد نیز کودکان بی سرپرست، بد سرپرست، مجهول الهویه و زندانیان هستند که با حکم قضایی از خانواده جدا شده اند. در حال حاضر ۴۳۰ کودک زیر سن ۱۸ سال در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

وی گفت: معتقد هستیم که باید کودکان در خانواده‌های خود زندگی کنند مگر اینکه این هدف محقق نشود در حال حاضر حدود ۴۵۰ کودک نیز نزد خانواده‌های درجه دو خود زندگی می کنند که از سمت بهزیستی کمک‌های مادی دریافت می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه هر گونه فعل و ترک فعلی که سلامتی روانی و جسمی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد را کودک آزاری می‌گویند، تصریح کرد: کودک آزاری در اصفهان افزایش نداشته است بلکه مردم نسبت به این موضوعات آگاه تر شده اند که موارد کودک آزاری را گزارش دهند و رسانه‌ها نیز تاثیر بسزایی در این موضوع داشته اند.

ناجی با بیان اینکه فرایند خودکشی با یک تفکر آغاز می‌شود که بر اساس خشونت‌های موجود است که افراد فکر خودکشی یا اقدام به خودکشی دارند، ادامه داد: در شش ماهه اول سال جاری حدود ۲۳۴ مورد اقدام به خودکشی گزارش شده است که با مداخلات به موقع روانپزشک، مددکاری و روانشناسی این اتفاق رخ نداده است که خشونت‌ها نسبت به سال گذشته نیز رشد داشته است

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول ساری جاری حدود ۵۰۰ مورد همسرآزاری ثبت شده است، اضافه کرد: همسر آزاری ها تنها فیزیکی نبوده بلکه عدم تامین نیازهای معیشتی نیز همسر آزاری تلقی می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: در شش ماه سال جاری ۴۳۶ مورد مشکلات خانوادگی و طلاق به ثبت رسیده است که از این تعداد ۲۰ درصد با مداخلات روانشناسی و مددکاری به سازش رسیده و از طلاق منصرف شده اند.

ناجی خاطرنشان کرد: در شش ماهه امسال ۵ مورد سالمند آزاری و ۱۴ مورد نیز مرد آزاری نیز گزارش شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار