پایان دوران خوش اصفهانی‌ها با زاینده‌رود

در شرایطی که در ماه‌های گذشته وعده‌های بسیاری درباره احیای دوباره رودخانه زاینده‌رود و تداوم جریان این رودخانه از سوی مسئولان مختلف شنیده می‌شود، قرار است که آب زاینده‌رود از ۱۹ خرداد امسال دوباره کاهش پیدا کند.

پایان دوران خوش اصفهانی‌ها با زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، زاینده‌رود، کلیدواژه تبلیغات ماه‌های گذشته بود و مسئولان در ماه‌های اخیر بارها از جریان این شاهرگ حیاتی نصف‌جهان سخن به میان آورده بودند.

استاندار اصفهان هفته گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی می‌گویند باز شدن رودخانه زاینده‌رود اقدامی تبلیغاتی بوده و با توجه به قول‌های رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان مبنی بر دائمی‌بودن رودخانه، برنامه‌ها برای اجابت این مطالبه مردمی چیست؟ بیان کرد: باز شدن زاینده‌رود و ربط آن به تبلیغات ریاست‌جمهوری را 100 درصد تکذیب می‌کنیم و اصلاً چنین چیزی در فکر ما نبوده و نیست، ما یک تعهداتی نسبت به کشاورزان، تولید و اشتغال داریم که این مسائل برای ما مهم است و مابقی مسائل در فرع قرار دارد.

وی اضافه کرد: مگر در طول 3 سال گذشته ما در نیمه دوم سال آب زاینده‌رود را باز نکردیم؟ البته یک ماه عقب یا جلوتر، قبل از این دولت، یک سال رودخانه آب داشت و یک سال نداشت، به این معنی که یک سال کشاورزان استان، کشت می‌کردند و یک سال کشت نداشتند، در این دولت کشاورزان هر سال کشت می‌کنند و این آب حق‌آبه کشاورزان است.

زرگرپور با بیان اینکه امسال ما ریسک صددرصدی را قبول کردیم، گفت: خداوند لطف کرد و ما پیش‌بینی نمی‌کردیم که 1400 میلی‌متر بارش داشته باشیم اما به لطف خدا آغاز کردیم و کشت پاییز کار در شرق و بهار کار در غرب در حال انجام است و 500 هزار تن گندم و جو برداشت شد.

کاهش جریان زاینده‌رود از 19 خرداد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رها سازی آب از سد زاینده‌رود نوزدهم خرداد ماه کاهش می‌یابد.

علی بصیرپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به جلسه کمیته توزیع آب در هفتم خرداد ماه و تصمیم گرفته شده در این جلسه اظهار داشت: خروجی آب سد زاینده‌رود از ابتدای روز نوزدهم خرداد کاهش می‌یابد. خروجی سد زاینده‌رود برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و آبیاری باغات غرب از نهم فروردین ماه رها سازی شده بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: در نوبت اول، آب زاینده‌رود سوم بهمن ماه سال 95 رهاسازی شد.

نگاه مردم به رودخانه زاینده‌رود

در حالی که همه ساله مسافران بسیاری تنها برای تماشای رودخانه زاینده‌رود راهی اصفهان می‌شوند این رودخانه قرار است به زودی و در تاریح 19 خرداد به روی مردم و مسافران این شهر بسته شود.

به گفته مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان اصفهان آب رودخانه به طور کامل بسته نمی‌شود، رودخانه هیچ‌وقت به طور کامل بسته نمی‌شود چون نیروگاه ما باید کار کند، اما در مسیر خود به اصفهان دیگر نمی‌رسد.

شفاعی افزود: جریان آب آرام آرام کم می‌شود، شدت دما و برداشت‌های بین مسیر باعث می‌شود که آب به اصفهان نرسد.

وی گفت: همین امر باعث می‌شود که مسافران و مردم فکر کنند که در طول مسیر هم رودخانه خشک است اما وقتی آب رها شود تا به اصفهان برسد در میانه مسیر مصرف می‌شود و تا به اصفهان برسد خشک می‌شود اما در واقع ما کاهش خروجی آب داریم نه بسته شدن کامل جریان رودخانه.

تاریخ بسته شدن رودخانه تغییر نخواهد کرد

در جلسه‌ای که هفتم خرداد ماه با حضور کمیته 15 نفره آب و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد مقرر شد سد زاینده رود 19 خرداد بسته شود و استاندار اصفهان نیز با این تاریخ موافقت کرد چراکه نظر استاندار اصفهان در مورد تامین آب شرب است و نمی‌توان این تاریخ را تغییر داد.

درخواست تمدید تاریخ از سوی کشاورزان

با این حال، رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه کشت ما نیاز به آب دارد درصدد برگزاری جلسه‌ای هستیم تا اگر بتوانیم زمان بسته شدن رودخانه را به 25 خرداد موکول کنیم، چون کشت نیاز به آب دارد، اما هنوز مشخص نیست که این جلسه برگزار شود یا نه، اما امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم.

بازگشایی مجدد رودخانه زاینده رود

به گفته مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان اصفهان بازگشایی مجدد زاینده‌رود بستگی به کشت پاییزه سال آینده و همچنین شرایط بارندگی دارد، در مورد بازگشایی مجدد رودخانه در آینده تصمیم گیری خواهد شد.

قول رئیس جمهور!

در چنین شرایطی آخرین بار رئیس‌جمهور در روز 24 اردیبهشت امسال در سفر تبلیغاتی اخیر خود به اصفهان بار دیگر قول احیای زاینده‌رود را به مردم داد.

مردم در اواسط سخنرانی آقای روحانی نیز با شعار «رأی ما به شرط زاینده‌رود» پیام خود را به رئیس جمهور رساندند و وی نیز در پاسخ به شعارهای مردم گفت: پس از احیای دریاچه ارومیه، به سراغ تالاب هورالعظیم رفتیم و حالا نوبت زاینده‌رود است؛ اصفهان زنده بودنش به زاینده‌رود است و این قولی است که مردم اصفهان به آن دل بسته‌اند.

حال با توجه به قول رئیس جمهور، انتظارات مردم و اقدامات مسئولان چشم به راه نتیجه‌ای خواهیم بود که به حیات زنده‌رود بستگی دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار