افزایش چشمگیر عضویت تشکل‌های اقتصادی در اتاق اصفهان

رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در اتاق بازرگانی اصفهان طی این چهار سال شکل گرفت، این بود که همه درهای این ساختمان به روی تمام فعالین اقتصادی باز شد و از توانمندی‌های اعضای اتاق بازرگانی به نحو احسن استفاده شد. ورود تمامی اعضا و آشنا شدن همه اقشار جامعه با این بخش باعث شد تا تمامی مردم به یک شناخت نسبی از اتاق بازرگانی و وظایف آن برسند که شاید این اتفاق تا پنج سال گذشته رخ نداده بود.

احمدرضا منزه: اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور با جای دادنصنایع بزرگ و مادر در دل خود، فرصت اشتغال تعداد بسیاری را فراهم آورده و هر سالهبا صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی این استان درآمد ارزی مناسبی عاید کشور می‌شود.

اما این روزها شرایط اقتصاد کشور با گذشته متفاوت است، به‌طورقطعنمی‌توان شخصی را یافت که از نوسانات و بی‌نظمی‌های اقتصادی چند ماه اخیر گلایه‌مندنباشد؛ اما در این میان فعالان اقتصادی به دلیل ماهیت فعالیتشان با گوشت و پوستخود این شرایط دشوار را درک کرده‌اند.

این در حالی است که بخش خصوصی به‌عنوان مهم‌ترین قسمتاقتصاد کشور همواره راه‌هایی برای رهایی از این شرایط ارائه کرده و می‌توان گفتامید دولت نیز این روزها بیش‌ازپیش به «بخش خصوصی» است تا بتواند راه سخت موجود راباز کند و تا حدودی بر فشارهای اقتصادی فائق آید.

این در شرایطی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی به‌عنوان تریبون و پایگاه اصلی فعالان بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در رشد وتعالی اقتصادی دارد و اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌تریناتاق‌های بازرگانی کشور می‌تواند در این میان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در شرایط کنونی می‌توانداقتصاد استان و کشور را تحت تأثیر قرار دهد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار استتوسعه روابط سازنده بین تشکل‌ها و انجمن‌های اقتصادی است، مبحثی که در چهار سالاخیر به‌خوبی توسط اتاق بازرگانی پیگیری شد و نقش محسن پورسینا به‌عنوان رئیسکمیسیون تشکل‌ها اتاقبازرگانی اصفهان در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است .

پورسینا از فعالان اقتصادی خوش‌نامو با تجربه اصفهان است که برای بسیاری از فعالان اقتصادی استان و کشور شناخته شدهاست، به‌طورقطع خدمات ارزنده او در چهار سال اخیر با هدف توسعه اقتصادی اصفهان برکسی پوشیده نیست. این فعال اقتصادی با برنامه‌ریزی توانست امروز به یکی از فعالاناقتصادی صاحب‌نام تبدیل شود.

اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته اقدامات بسیارارزشمندی در مورد گسترش نقش بخش خصوصی در ارکان مختلف اقتصادی و رفع مسائل ومشکلات فعالان اقتصادی انجام داده که پورسینا به‌عنوان رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان وعضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان در دوره هشتم در گفتگو با اصفهان امروز به تشریح برخی از این اقداماتپرداخت.

محسن پور سینا در ارتباط با نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی برای برطرف شدن مشکلات در حوزه اقتصاد گفت: مشکلاتی که در حال حاضر برایبخش اقتصاد کشور پیش آمده است، موجب شده تا دولت نقطه امیدبخش خود را برای رهایی ازمشکلات ایجاد شده بخش خصوصی و بویژه اتاق بازرگانی بداند، در همین ارتباط مطمئناًاتاق بازرگانی طی چهار سال آینده نقش بسیار مهم و فعال‌تری نسبت به قبل در حوزهاقتصاد خواهد داشت.
او در خصوص برنامه‌های پیش بینی شده خود جهت حضور در دوره هیئت نمایندگان اتاقبازرگانی اصفهان بیان کرد: اگر بنده در انتخابات اتاق بازرگانی مورد تائید و اطمینانصاحبان کسب‌وکار و فعالان اقتصادی قرار بگیرم، در دوره بعد تمام تلاش خود را درجهت افزایش تشکل‌ها و تقویت انسجام بین آن‌ها خواهم گذاشت و مصوبات تشکل‌ها را دربخش شورای گفتگو پیگیری خواهم کرد.
پور سینا در ارتباط با برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان اذعان کرد: درباره انتخاباتباید گفت کسانی منتخب واقعی هستند که اخلاق را کاملاً رعایت کنند و در این مسیر بههیچ‌کسی به‌صورت ناجوانمردانه تهمت یا دروغ نبندند.
او در ارتباط با اقدامات انجام شده اتاق بازرگانی در دوره هشتم تصریح کرد: مهم‌تریناتفاقی که در اتاق بازرگانی اصفهان طی این چهار سال شکل گرفت، این بود که همهدرهای این ساختمان به روی تمام فعالین اقتصادی باز شد و از توانمندی‌های اعضایاتاق بازرگانی به نحو احسن استفاده شد. ورود تمامی اعضا و آشنا شدن همه اقشارجامعه با این بخش باعث شد تا تمامی مردم به یک شناخت نسبی از اتاق بازرگانی ووظایف آن برسند که شاید این اتفاق تا پنج سال گذشته رخ نداده بود. همین امر باعثشده تا مسئولیت منتخبین این دوره بسیار فراتر رود؛ زیرا به جهت شناختی که مردم ازمسئولان اتاق و نحوه فعالیت این مرکز دارند انتظارات از اتاق بازرگانی اصفهان برایپیگیری و برطرف شدن مشکلات اقتصادی بسیار بالا رفته است.
پورسینا ابراز کرد: با توجه به سابقه طولانی که استان اصفهان از نظر انجام فعالیت‌هایتشکلی داشته است سعی کردیم از همان ابتدای چهار سال، تعداد تشکل‌ها را به‌منظورپیگیری مشکلات افزایش دهیم.
از ابتدای دوره قبل ثبت تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان در اتاق ایران انجام نشدهبود و بعضا شاهد این بودیم که استان‌هایی همچون آذربایجان و خوزستان هرکدام دارایتعداد تشکل‌های بالای ثبت شده در این مرکز بودند به‌طوری‌که از استان اصفهان تنهاسه تشکل ثبت شده در اتاق ایران وجود داشت، به همین خاطر بنده این اتفاق را شایسته شأنفعالیت‌های تشکلی اصفهان نمی‌دیدم و به همین جهت برای نخستین بار در دوره هشتمکمیسیون تشکل‌ها را تاسیس کردیم که این آخرین کمیسیون تشکیل شده در این دوره بود. درحال حاضر بیش از سه سال از فعالیت این کمیسیون گذشته و فعالیت‌های این کمیسیونباعث شده تا به امروز ۱۹ تشکل ثبت شده در اتاق ایران داشته باشیم. هم‌چنین دو تشکلدیگر موافقت اصولی خود را اتاق ایران دریافت کرده‌اند و 9 تشکل دیگر نیز در منتظر ثبتشدن خود هستند؛ و این امر نشان می‌دهد که در دوره چهارساله گذشته تاکنون میزان تشکل‌هایثبت شده در اتاق بازرگانی ایران چند برابر شده است.
هم‌زمان با افزایش تعداد تشکل‌های ثبت شده در اتاق ایران به این نتیجه رسیدیم که بایدروی تعمیق مفهوم تشکل‌ها نیز کار شود، بدین منظور یک ارزیابی از تشکل‌ها انجامخواهد شد که در این ارزیابی تعداد زیادی از پارامترها تعریف شده تا تشکل‌ها بتوانندنقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی بشناسند. باید گفت دوره هشتم هیئت نمایندگان اتاق بازرگانیاصفهان دوره بلوغ تشکل‌ها بوده است. تشکل‌ها باید حد وسط را بین منافع صنفی خود ومقررات دولت در نظر بگیرند و با ارائه پیشنهاداتی راه گشا درصدد رفع مشکلات باشند.

او تأکید کرد: فضای امروز اقتصاد کشور به دلیل تحریم ظالمانه که علیه ایران شکلگرفته است و نقطه اصلی هجوم تحریم‌ها به‌سوی سازمان‌های دولتی است؛ اما در حالحاضر شامل بخش خصوصی نبوده و این بخش به کار خودش ادامه می‌دهد و باید از فرصت شکلگرفته نهایت استفاده را کرد.
پورسینا خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا، بر اساس تحقیقاتی که انجام می‌شود، تعهدهرکس به کار مشخص می‌شود و افراد متخصص در حرفه خود به‌کارگیری می‌شوند اما درایران این‌گونه نیست و معمولاً افراد متخصص در حرفه اصلی خود کار نمی‌کنند؛ بههمین دلیل برطرف شدن برخی از مشکلات بسیار طولانی و سخت شده است.

این کاندیدای دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان افزود: یک مشکل دیگر درکشور این است در ادارات به طبقه‌بندی سازمانی اهمیت زیادی داده می‌شود به‌طوری‌کهدر اکثر کشورهای دنیا با آموزش‌ها کاربردی صمیمیت بین کارمندان افزایش داده وفاصله طبقاتی رئیس با کارمندان بسیار اندک است.
در اکثر کشورها به مقوله کار تیمی بسیار اهمیت داده می‌شود به همین جهت یکی ازکارهایی که می‌توان برای توانمند کردن تشکل‌ها انجام داد افزایش روحیه انجام کارتیمی در تشکل‌ها است. تشکل‌ها باید در کار تیمی از مجموعه‌های خود بهترین عملکردرا بگیرند که متأسفانه این کار در کشور بسیار نادر اتفاق می‌افتد.

او افزود: همه مردم بر این باورند که مرکز پیشرفت و توسعه تهران است وهر کس برای کسب موفقیت‌های بزرگ باید به تهران سفر کند تا با فرصت‌های شغلی وامکانات بسیار خوبی که در آن مرکز وجود دارد در مسیر زندگی خود رشد کند.
اما این روش در دنیا منسوخ شده و با توجه به تکنولوژی‌هایی که اکثر کشورهای دنیا وجوددارد، حداقل استانداردهای زندگی در یک روستای چهار تا پنج هزار نفری برای هر فرد موجوداست و مردم شهر و روستا از نظر کیفیت، استفاده از امکانات و بهره‌مندی از تکنولوژی‌هاهیچ کمبودی ندارند. امکانات در همه مناطق این کشورها به یکسان تقسیم شده و مربوطبه یک شهر یا یک منطقه خاص نمی‌شود به همین دلیل ساکنان شهرها و مناطق کشورها از عدالتاجتماعی برخوردارند اما در تهران مردم از امکانات بیشتر و امتیازهای بیشتری نبستبه بقیه شهرها برخوردارند.
مشکل بعدی که در کشور وجود دارد این است که دولت در همه امور کشور دخالت کرده استو هرجایی که بخش خصوصی برای فعالیت وارد می‌شود دولت از قبل به آن ورود پیدا کردهاست.
اگر دولت کوچک‌سازی را از خود شروع کند؛ آن موقع توانسته است برنامه توسعه اقتصادیرا عملی کند زیرا با کنار کشیدن دولت از اقتصاد بخش خصوصی بیشتر وارد صحنه می‌شودو توسعه اقتصادی به‌خوبی اتفاق می‌افتد.
او در ارتباط با ویژگی‌های منتخبین دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: به‌طورکلیکسی که خواهان انجام کار در جامعه باشد باید هنردوست داشتن مردم را با اعتقاد قلبیدر خود باور داشته باشد. انسان‌های موفق کسانی هستند که مردم را از صمیم دل دوستدارند و هیچ‌گاه آن‌ها را وسیله‌ای برای پیشرفت و ترقی خود قرار نمی‌دهند وصادقانه برای خدمت‌رسانی کار می‌کنند.

پورسینا تصریح کرد: امروز به کسانی در اتاق بازرگانی نیاز است که صاحبانکسب‌وکار و فعالین اقتصادی با اعتقاد قلبی دوست داشته و عاشق آن‌ها باشند.

او تصریح کرد: به‌طورکلی اتاق بازرگانی در قانون بهبود کسب‌وکار یکصندلی را در بخش شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت به خود اختصاص داده است. اتاقبازرگانی اصفهان در بخش شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی تاکنون بسیار خوب عمل کردهاست و تعداد زیادی از مشکلات را که در سطح کشور مطرح بوده مانند حوزه‌های مالیاتی،بانک و تأمین اجتماعی این قانون‌ها را مصوب کرده و با رفتن این مصوبات به شورای گفتگویکشوری و تصویب آن در بسیاری از مشکلات مرتفع شده است.
همین‌که دولت اجازه داده بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولت مقامی داشته باشد اقدامبسیار خوبی است. استان اصفهان چند سالی است در این بخش رتبه اول را کسب کرده کهاین امر بسیار خوشایندی است و امیدواریم این اتفاق برای دوره بعد این محقق شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار