سقوط ذوب‌آهن از عرش به فرش

ماه‌عسل ذوبی‌ها در فوتبال ایران خیلی کوتاه بود و زود تمام شد. دو پیروزی آسیایی مقابل حریفان کویتی و قطری بیداری دیرهنگام شاگردان منصوریان تلقی شد اما شکست سنگین مقابل استقلال همه را ناامید کرد.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: ماه‌عسل ذوبی‌ها در فوتبال ایران خیلی کوتاه بود و زود تمام شد. دو پیروزی آسیایی مقابل حریفان کویتی و قطری بیداری دیرهنگام شاگردان منصوریان تلقی شد اما شکست سنگین مقابل استقلال همه را ناامید کرد.

شکست مقابل رقیبی که برای دور نماندن از جمع مدعیان قهرمانی نیم‌فصل دوم را به‌گونه‌ای متفاوت ظاهرشده است. آبی‌ها از چهار بازی پیشین 9 امتیاز اندوخته‌اند و حال خودشان را در چهار امتیازی رقیب دیرین یعنی پرسپولیس می‌بینند. ذوبی‌ها هم در رتبه چهاردهم جدول باقی‌مانده و سایه سقوط را بالای سرخودشان احساس می‌کنند. تنها امید ذوبی‌ها به دو بازی عقب‌افتاده است. دیدارهایی که اگر با امتیاز کامل برای شاگردان منصوریآن‌همراه شود شاید تغییری در رتبه جدولی آن‌ها ایجاد کند. سبزپوشان اصفهانی که سه‌شنبه گذشته در یک بازگشت رویایی بازی دو بر صفر باخته به الغرافه را به پیروزی سه بر دو عوض کردند، یکشنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال رفتند. آن‌ها سرمست از راه‌یابی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در حالی مقابل حریف آبی‌پوش ظاهر شدند که حداقل انتظار این بود که استقلالی‌ها را به دردسر بیندازند. اما گل دقیقه ششم فرشید اسماعیلی که بروی ضربه پاتوسی و خواب عمیق مدافعانی ذوب‌آهن به دست آمد، نشانه‌هایی از بازگشت تیم اصفهانی به‌روزهای بحرانی را بروز داد.

پس‌ازاین گل درحالی‌که انتظار می‌رفت منصوریان برای خروج تیمش از شوک ناشی از گل زودهنگام دست‌به‌کار شود اما نه‌تنها چنین نشد بر احاطه استقلالی‌ها بر جریان بازی بیشتر و بیشتر می‌شد. بازیکنان ذوب‌آهن هم کم‌رمق و ایستا به بازی خودشان ادامه دادند و کاملا در چنگ تاکتیک‌های شفر اسیرشده بودند. ذوبی‌ها که هم توپ و هم‌میدان را به حرف سپرده بودند در کارهای دفاعی هم بسیار مبتدیانه عمل می‌کردند. جناح چپ ذوبی به یک اتوبان یک‌طرفه‌ای برای بازیکنان استقلال تبدیل‌شده بود که وریاغفوری و الهیار صیاد منش مثل آب خوردن در آنجا جولان می‌دادند و فرصت گلزنی برای مهاجمان تیمشان فراهم می‌کردند. منصوریان در این منطق از بازی حمید بوحمدان و مسعود ابراهیم‌زاده استفاده می‌کرد اما این دو بازیکن از انجام وظایف دفاعی که بر عهده آن‌ها گذاشته‌شده بود، کاملا ناتوان نشان می‌دادند. شفر هم با آگاهی از این موضوع به بازیکنانش تأکید کرده بود بیشتر فشار را از همین جناح‌بازی به تیم ذوب‌آهن وارد کنند.

فشاری کهگل‌های دوم و سوم استقلالی‌ها به میهمآن‌هم حاصل همان استراتژی بود. همکاری وریا غفوری و الهیار صیاد منش در دقیقه 39 که بانفوذ آن‌ها به محوطه جریمه همراه شد، پاتوسی را در بهترین موقعیت برای شلیک قرارداد تا این بازیکن اهل آفریقایی جنوبی راحت‌ترین کار ممکن را انجام دهد و ضربه دوم را به پیکره شاگردان منصوریان وارد کند. در وقت استراحت دونیمه آنچه از سرمربی ذوب‌آهن انتظار می‌رفت این بود که عقب‌افتادگی دو بر صفر تیمش را با اتخاذ تاکتیک‌های مناسب جبران کند. در نیمه دوم ذوبی‌ها باهم آرایش نیمه نخست به میدان آمدند و همین موضوع نشان می‌داد منصوریان به 11 بازیکن ثابت خود اعتماد کامل دارد. تنها شش دقیقه پس از نیمه شروع نیمه دوم استقلالی‌ها تیر خلاص را به قلب ذوبی‌ها شلیک کردند و تقریبا کار نماینده اصفهان را ساختند.

این در حالی بود که تازه 10 دقیقه پس از شروع بازی سرمربی ذوب‌آهن به فکر جابجایی نفرات تیمش افتاد و مسعود ابراهیم‌زاده را بیرون کشید تا حمید ملکی را جایگزین او شود. تغییری که در روند بازی تأثیرگذار نبود و استقلالی بدون مشکل کارشان را در زمین دنبال می‌کردند. در این میان رشید مظاهری با چند واکنش تماشایی تنها بازیکن پرکار ذوب‌آهن در زمین به شمار می‌رفت. پنالتی دقیقه 83 استقلالی‌ها که در تکرار توسط مظاهری مهار شد اوج هنرنمایی دروازه‌بان میهمان محسوب می‌شد. این دیدار با برتری سه بر صفر تیم آبی‌پوش تهرانی به پایان رسید اما هنوز مشخص نیست بر سر تیم اصفهانی از سه‌شنبه‌شب تاکنون چه آمده است.

تیمی که در استادیوم زاید بن خلیفه دوحه می‌تواند عقب‌ماندگی دو بر صفر را با پیروزی سه بر دو عوض کند در تهران نه‌تنها موفق به انجام این کار نمی‌شود بلکه گل سوم را هم درافت کرده و با خوش‌شانسی از شکست سنگین‌تر فرار می‌کند. جدا از این موضوع ذوبی‌ها اسفندماه پرترافیکی را پیش رو دارند و باید در لیگ برتر و قهرمانان آسیا با حریفان پیکار کنند. نماینده سبزپوش اصفهان چاره‌ای جز تحمل این برنامه فشرده و طاقت‌فرسا ندارد اما اگر نتایج آن‌ها در لیگ برتر همچنان ناامیدکننده دنبال شود، خط سقوط به لیگ دست یک همچنان این تیم را رها نخواهد کرد. خطری که این فصل همچون بختکی شوم به سراغ آن‌ها آمده و ظاهرا قرار است خاطرات تلخ لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم را برای تیم اصفهانی دوباره تکرار شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار