برنامه‌ریزی‌ برای رفع مشکلات کشاورزی اصفهان

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: باید توجه داشت یکی از امتیازات بخش کشاورزی این است که در شرایط تحریمی، حوزه کشاورزی، آزاد بوده و تحت شمول تحریم‌ها نیست و این تحریم‌ها فرصت مناسبی برای رشد بخش کشاورزی است، اگر این بخش نتواند از این تحریم‌ها در این شرایط بهره کافی را ببرد و مثل فرصت‌های قبلی که در زمان درگیری‌های ترکیه و روسیه از دست دادیم حالا نیز این فرصت‌ها به هدر بروند، شاید مدت‌های زیادی باید صبر کرد تا دوباره شرایط برای رشد بخش کشاورزی فراهم شود.

احمدرضا منزه: کم‌کم در حال نزدیک شدن به 11 اسفندماه هستیم، روزی که فعالان بخش خصوص با حضور در پای صندوق‌های رأی به منتخبان خود برای حضور چهار ساله در اتاق بازرگانی رأی خواهند داد و این‌گونه اعضای هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی برای 4 سال آینده معرفی می‌شوند.

به‌طورقطع در شرایط فعلی، نقش بخش خصوصی در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی بسیار پررنگ است، هم‌اکنون اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین پارلمان و جایگاه بخش خصوصی می‌تواند به‌عنوان موتور محرکه فضای اقتصادی کشور شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که تا حدودی از فشارهای اقتصادی بر جامعه صنعت و تولید کاسته شده و راه برای توسعه روابط باز شود و می‌توان گفت چشم دولت نیز به بخش خصوصی و اتاق است تا بتوان این روزهای سخت جنگ اقتصادی را سپری کرد.

در این میان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور همواره نقش بسیار تأثیرگذاری در فضای اقتصادی کشور داشته است به همین خاطر مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی اقدام به معرفی 15 نفر از بهترین فعالان اقتصادی اصفهان به‌عنوان نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان کرده است که سعید بزرگی یکی از افراد حاضر در این لیست 15 نفره است.

بزرگی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است و در زمینه مشاوره مدیریت به‌صورت حرفه‌ای فعالیت دارد، این جوان موفق در 21 سالگی با صادرات سیب فعالیت‌های تجاری خود را به‌صورت جدی آغاز کرد، او برای حضور در اتاق بازرگانی اصفهان برنامه‌های مختلفی دارد، از اینرو به گفتگو با او به‌عنوان کاندیدای انتخابات دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نشستیم تا از برنامه‌هایش بگوید.

او با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما عدم عمل‌گرایی در مسیرهای پیشرو است، اظهار کرد: امروز برنامه‌های مناسب و مطالعه‌ شده‌ در کشور کم نداریم و راه‌های صحیح مشخص است اما در جامعه همیشه از مسیری که به آن عادت داریم عبور می‌کنیم. کشور برنامه‌های خوبی دارد پس بهتر است عمل‌گرا باشیم و پا به میدان بگذاریم تا به نتایج مطلوب دست یابیم، دوره نهم اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان دوره کسب نتایج مثبت برای اقتصاد کشور است.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: نزدیک به 60 نفر از بهترین‌های حوزه اقتصاد، خود را به‌عنوان نامزدهای انتخابات اتاق اصفهان معرفی کردند، درخواست بنده این است که همه توجه داشته باشند 11 اسفند تمام خواهد شد و تنها رفاقت‌ها باقی می‌ماند، همه ما در کنار هم خواهیم بود و با یکدیگر دوستی‌های خود را بیش‌ازپیش ادامه می‌دهیم، همراه هم خواهیم بود، ارزشمندترین دارایی ما ارتباطات و محبت بین ما است، پس هیچ چیز ارزش نابودی روابط اجتماعی ما را ندارد و باید قدر آن را بدانیم. او تصریح کرد: اتاق جایگاه افرادی است که از وقت و منافع خود برای دیگران می‌گذرند، اتاق جای افرادی است که حاضر باشند منافع موجود را بین همه به اشتراک بگذارند.

او افزود: موضوع آب و کشاورزی از اصلی‌ترین موضوعات امروز هستند، در جلسه‌ای در حضور مسئولان، زمانی که از تمامی مشکلات اصفهان گفتند به این موضوع اشاره کردیم که مهم‌ترین مشکل حال حاضر اصفهان «آب» است؛ آب موضوعی است که می‌تواند حیات ما را تهدید کند. باید به موضوع آب یک نگاه دقیق و علمی داشت، آب اصلی‌ترین عنصر حیات است، به معضل آب از دو جنبه تأمین و مصرف نگاه می‌شود اما در این سال‌ها به موضوع مصرف در دو بخش شرب و صنعت توجه زیادی وجود داشته است. در حوزه کشاورزی حرکت پرهزینه است و مدیران دولتی این حوزه، جسارت ورود به این حوزه را ندارند.

*راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی

بزرگی ادامه داد: در زمینه الگوی کشت دچار معضل جدی هستیم که نشان‌دهنده عدم رعایت برنامه‌ریزی در کشت منطقه‌ای بوده است، در این ارتباط، طرحی آماده شده و نیاز است در دوره بعد اتاق با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دراین‌ارتباط کارهای تحقیقاتی شکل گرفته و زمینه اجرا شدن آن فراهم شود، برای اجرای طرح با یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی کشاورزی دنیا در هلند که مرکزی بسیار پیشرفته و خلاق است و در زمینه تولید و کشت ارقام جدید فعالیت می‌کند، مذاکراتی انجام شده و حاضر به همکاری با ما شدند.

او گفت: باید توجه داشت یکی از امتیازات بخش کشاورزی این است که در شرایط تحریمی، حوزه کشاورزی، آزاد بوده و تحت شمول تحریم‌ها نیست و این تحریم‌ها فرصت مناسبی برای رشد بخش کشاورزی است، اگر این بخش نتواند از این تحریم‌ها در این شرایط بهره کافی را ببرد و مثل فرصت‌های قبلی که در زمان درگیری‌های ترکیه و روسیه از دست دادیم حالا نیز این فرصت‌ها به هدر بروند، شاید مدت‌های زیادی باید صبر کرد تا دوباره شرایط برای رشد بخش کشاورزی فراهم شود.

این فعال اقتصادی گفت: ایده‌ای وجود دارد تا مرکزی راه‌اندازی شود که به امر تحقیقات کشاورزی در اصفهان بپردازد و ارقام جدیدی برای کشت در نقاط مختلف استان تهیه و تولید شود و تمام هزینه‌های این طرح را بخش خصوصی بپردازد، نکته اساسی در این کشت این است که بازرگانان اقدام به خرید تضمینی محصولات می‌کنند و محصولات را برای صادرات آماده می‌کنند و طرف هلندی هم موظف است محصولاتی به ما معرفی کند که بازار جهانی برای خرید آنها آماده باشد، در واقع هم موضوع صادرات و هم مبحث اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی را در این طرح در نظر داریم.

او تصریح کرد: بارگذاری‌های اضافه روی زاینده‌رود اشتباه است، در دنیا روی رودخانه‌ها یک بارگذاری انجام می‌شود اما زاینده‌رود از معدود رودخانه‌هایی است که چندین بارگذاری مختلف روی آن انجام گرفته و این موضوع باعث خشکی گاوخونی شده است. متأسفانه هنوز هم این موضوع جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌که سونامی سرطان ممکن است آغاز شود و نه‌تنها اصفهان بلکه بر اساس پیش‌بینی‌ها تا مرز هند را آلوده خواهد کرد. گاوخونی قرن‌ها است فلزات سنگین را در خود انبار کرده به همین خاطر باید فکری به حال احیای آن شود و این موضوع را جدی دید و وارد اقدامات عملیاتی شد. امید است در دوره نهم در زمینه آب به‌صورت عملیاتی‌تری وارد شویم.

*توسعه روابط با اتاق‌های بازرگانی مشترک

بزرگی تأکید کرد: یکی دیگر از طرح‌های ما این است که با توجه به روابط خارجی و بین‌المللی بر اساس تئوری برتری خفیف باید اهداف در دسترس را طراحی کرده و در زمان تلاطم نقشه‌هایی تدوین شود که بتوان به آن رسید. تلاش شد در بدترین شرایط روابط بین‌الملل ما در چند سال اخیر، وارد دیپلماسی اقتصادی شویم، بخشی که همواره مغفول بوده است، تصمیم بر این شد که با توان بخش خصوصی و اتاق در این مسیر حرکت کنیم.

او تأکید کرد: ایران دارای 32 اتاق مشترک با کشورهای هدف تجاری خود است، این 32 اتاق مشترک محل‌های مناسبی برای گسترش تبادلات است و سفیران می‌توانند از این اتاق‌ها برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهترین بهره را ببرند و در زمینه دیپلماسی اقتصادی کار کنند. در بسیاری از این اتاق‌ها سفیران کشورهای مربوطه حضور داشته و اطلاعات ارزشمندی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد، در حال حاضر عضویت در اتاق‌های مشترک عضویت شخصی است و اطلاعات و دانش به دست آمده را استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: طرحی تهیه شده تا بتوانیم در تمامی اتاق‌های مشترک نمایندگانی داشته باشیم و این نمایندگان موظف هستند در اتاق‌های مشترک حضور یابند و اطلاعات و روابط را به اتاق اصفهان بیاورند و با فعالان اقتصادی اصفهان مطرح کنند. نحوه انتخاب این افراد برای حضور در اتاق‌های مشترک به این‌گونه است که نیازهای هر نفر برای ورود به این اتاق‌ها شناسایی و آموزش‌های لازم ارائه و سپس با رأی خود داوطلبان فردی انتخاب و به اتاق‌ اعزام می‌شود، برای این کار افراد مستعد شناسایی شده و از افراد با شخصیت اجتماعی بالا بهره می‌بریم.

او گفت: در ادامه مسیر با روش‌های مختلف مثل استفاده از فضای مجازی تمامی اعضای اتاق به افراد حاضر در اتاق‌های مشترک نمره می‌دهند و عملکرد آنها را ارزیابی می‌کنند. استفاده از ابزارهای ارتباطی و نرم‌افزارهای تخصصی باعث می‌شود هیچ‌گونه شرایطی برای سوءاستفاده در این بخش وجود نداشته باشد و همه موارد شفاف باشد.

*اجرای طرح شتاب‌دهنده صادراتی در اصفهان

بزرگی افزود: طرح شتاب‌دهنده صادراتی استان اصفهان یکی دیگر از طرح‌ها است، خوشبختانه در مرکز توسعه صادرات اقدامات خوبی انجام شده و این مرکز بزودی و تا قبل از پایان کار دوره هشتم راه‌اندازی می‌شود.

او گفت: نیاز به یک شتاب‌دهنده صادراتی است تا بتوان صادرات را افزایش داد، طرحی آماده شده و در مراحل پایانی است و امید است طرح کاملی فراهم شود تا صادرکنندگانی که تازه قصد ورود به حوزه صادرات را دارند با روند راحت‌تری وارد این زمینه شوند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: افرادی که وارد اتاق می‌شوند باید روحیه کار تیمی داشته باشند و از روحیه اجتماعی بالایی برخوردار باشند، توان این را داشته باشند که اگر منافعی وجود دارد با همگی مطرح کنند و قدرت پخش اطلاعات بین همگی اعضا را داشته باشند و تنها به منافع خود نگاه نکنند.

او بیان کرد: پیشرفت مثل سلول سرطانی است، رشد و پیشرفت می‌کند ولی آسیب‌زا است چون در یک بخش حرکت می‌کند و متوازن نیست اما توسعه یک حرکت همگن در تمامی جهات است و متوازن حرکت می‌کند، در اتاق به افراد توسعه‌گرا نیاز داریم نه افرادی که به دنبال پیشرفت هستند، افرادی که وارد اتاق بازرگانی می‌شوند باید توانمند و از جنس بخش خصوصی واقعی باشند، دعوت می‌کنم از تمام اعضا که خیلی به شعارهای انتخاباتی توجه نداشته باشند و به ماهیت و عملکرد افراد توجه کنند، افرادی که به اتاق راه می‌یابند باید درد بخش خصوصی را درک کنند، کسی که در نقل‌وانتقال پول دچار مشکل نشده باشد نمی‌تواند حساسیت موضوع را حس کند. باید با مشکلات درگیر شده باشند تا میزان اهمیت مسائل بخش خصوصی برای آنها مشخص باشد.

بزرگی با بیان اینکه اتاق برای افرادی است که بتوانند فداکارانه وقت و عمر خود را بگذراند و به اقتصاد اصفهان کمک کنند، افزود: اتاق نیاز به رویکردهای جدید دارد، دیگر دودکش‌های بزرگ و ماشین آلان سنگین مزیت نسبی نیست، دنیای امروز در حال تغییر مزیت خود است و به سمت فرصت‌های نو می‌رود، باید بپذیریم اصفهان محدودیت منابع آبی دارد پس توسعه صنایع در اصفهان آینده درخشانی ندارد، اصفهان باید به سمت حرکت‌های نو پیش برود و با رویکردی جدید حرکت کند.

او گفت: حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها باید جدی گرفته شده و به آن توجه ویژه‌ای شود، حوزه‌ کشاورزی به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم اقتصادی باید با محوریت امنیت غذایی موردتوجه بود و به آن توجه شود و با توجه به تغییرات اقلیمی اصفهان برای آن برنامه‌ریزی دقیقی شود تا از امکانات موجود به بهترین شکل بهره‌برداری شود. امید است رویکردهای جدید در دوره آینده فضای رشد و توسعه اصفهان را فراهم کند تا اصفهان نصف جهان بماند.

این فعال اقتصادی با یک بیت شعر به صحبت‌های خود پایان داد: «من امضا کرده‌ام منشور استقلال ایران را / به خون پاک خود کان موج‌ها دارد به شریانم»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار