حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پایدار لازمه پیشرفت اقتصادی

چهره ماندگار صنعت کشور گفت: مهم‌ترین دغدغه بنده به‌عنوان یک تولیدکننده؛ ایجاد اشتغال برای جوانان است و نسبت جبارزارع به مسئله اشتغال همانند آب برای ماهی است. با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته امیدوارم در دوره آینده هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اقدام‌های مؤثری در این زمینه انجام دهیم.

احمدرضا منزه: اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور با جای دادن صنایع بزرگ و مادر در دل خود، فرصت اشتغال افراد بسیاری را فراهم آورده و هر ساله با صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی این استان، درآمد ارزی مناسبی عاید کشور می‌شود.
این روزها شرایط اقتصاد کشور با گذشته متفاوت است، به‌طورقطع نمی‌توان شخصی را یافت که از نوسانات و بی‌نظمی‌های اقتصادی چند ماه اخیر گلایه‌مند نباشد؛ اما در این میان فعالان اقتصادی به دلیل ماهیت فعالیتشان با گوشت و پوست خود این شرایط دشوار را درک کرده‌اند.
این در حالی است که بخش خصوصی به‌عنوان مهم‌ترین قسمت اقتصاد کشور همواره راه‌هایی برای رهایی از این شرایط ارائه کرده و می‌توان گفت امید دولت نیز این روزها بیش‌ازپیش به «بخش خصوصی» است تا بتواند راه سخت موجود را باز کند و تا حدودی بر فشارهای اقتصادی فائق آید.
این در شرایطی است که «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی» به‌عنوان تریبون و پایگاه اصلی فعالان بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی اقتصادی دارد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور می‌تواند در این میان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
کم‌کم در حال نزدیک شدن با 11 اسفندماه هستیم، روزی که فعالان بخش خصوص با حضور در پای صندوق‌های رأی به منتخبان خود برای حضور چهار ساله در اتاق بازرگانی رأی خواهند داد و این‌گونه اعضای هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی برای 4 سال معرفی می‌شوند.
به‌طورقطع در شرایط فعلی، نقش بخش خصوصی در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی بسیار پررنگ است، هم‌اکنون در اتاق بازرگانی به‌عنوان بزرگ‌ترین پارلمان و جایگاه بخش خصوصی می‌تواند به‌عنوان موتور محرکه فضای اقتصادی کشور شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که تا حدودی از فشارهای اقتصادی بر جامعه صنعت و تولید کاسته شده و راه برای توسعه روابط باز شود و می‌توان گفت چشم دولت نیز به بخش خصوصی و اتاق است تا بتوان این روزهای سخت جنگ اقتصادی را سپری کرد.
در این میان اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور همواره نقش بسیار تأثیرگذاری در فضای اقتصادی کشور داشته است به همین خاطر مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی اقدام به معرفی 15 نفر از بهترین فعالان اقتصادی اصفهان به‌عنوان نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان کرده است که محمدرضا جبارزارع یکی از افراد حاضر در این لیست 15 نفره است.
جبارزارع به‌عنوان چهره ماندگار صنعت با بیش از 4 دهه تجربه در صنعت کشور یکی از فعالان اقتصادی خوش‌نام و بزرگی است که کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان است. با او به گفت‌وگو نشستیم تا از نظراتش بگوید.
جبارزارع، مهم‌ترین دغدغه خود را به‌عنوان یک تولیدکننده؛ مبحث اشتغال جوانان برشمرد و در همین ارتباط اظهار کرد: ایجاد اشتغال همیشه یکی از مسائل مهم کشور بوده و اگر مشکل اشتغال جامعه برطرف شود، به اعتقاد بنده؛ جامعه به امنیت، آسایش، آرامش و رفاه کامل دست خواهد یافت. اشتغال از قبال تولید ایجاد می‌شود، به همین خاطر، یک تولید پایدار می‌تواند اشتغال پایدار را به همراه داشته باشد. مهم‌ترین دغدغه بنده به‌عنوان یک تولیدکننده؛ ایجاد اشتغال برای جوانان است و نسبت جبارزارع به مسئله اشتغال همانند آب برای ماهی است. با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته امیدوارم در دوره آینده هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اقدام‌های مؤثری در این زمینه انجام دهیم.
او افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بنده در سال‌های گذشته اشتغال پایدار بوده است. اگر جزو منتخبین دوره بعد هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان قرار بگیرم؛ برنامه محور بودن و انتخاب شاخص‌ها برای پیش برد اهداف، اولویت‌بندی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای آن‌ها از نخستین اقداماتی خواهد بود که بنده در اتاق انجام می‌دهم و همیشه یک سؤال را مبنی بر اینکه جامعه چه اهدافی می‌خواهد و ما چگونه می‌توانیم به این اهداف دسترسی پیدا کنیم برای پیشبرد مسائل در نظر خواهم داشت.
جبارزارع تصریح کرد: هم‌چنین به مسئله صادرات که یکی مهم‌ترین مباحث اقتصادی است؛ توجه ویژه‌ای دارم و سعی می‌کنم با همکاری اعضای هیئت نمایندگان با ارا‌ئه پیشنهادات برای توسعه صادرات و پیگیری برای انجام آن‌ها از طریق شورای گفتگو شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم تا واحدهای تولیدی بتوانند با آرامش بیش‌تری فعالیت خود را ادامه دهند.
او در ارتباط با مهم‌ترین ویژگی‌های منتخبان دوره نهم انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: افرادی که برای دوره آینده مورداطمینان اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان قرار گرفته و وارد اتاق بازرگانی می‌شوند باید فعالانی واقعی از بخش خصوصی باشند و همیشه تعامل و همفکری را سرمشق تمامی کارها و فعالیت‌های خود در اتاق در نظر بگیرند. همچنین زمان کافی را به انجام فعالیت‌ها در اتاق اختصاص دهند.
مهم‌ترین اقدامی که منتخبان در دوره بعد باید به آن پایبند باشند، این است که با شناسایی و بررسی کامل فعالیت‌های در نظر گرفته شده، وظایف را پیش ببرند، به‌عنوان‌مثال اعضای جدید با بررسی مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی با شناسایی مشکلات و اولویت‌بندی آن‌ها، طی برگزاری یک جلسه با اداره شرکت شهرک‌های صنعتی مشکلات این واحدها در میان گذاشته شود تا با برطرف شدن مشکلات، انگیزه لازم برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی باقی بماند. هم‌چنین اعضای اتاق با شناسایی نقص‌های قوانین صادرات و واردات و انتقال آن موارد به دولتمردان در پی رفع مشکلات باشند. بعضی از مصوبات دولت باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه صادرات و واردات شده است، برای برطرف شدن این مشکلات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تنها با پیشگیری و پیگیری می‌تواند موانع دست‌وپا گیر از سر راه تولیدکنندگان بردارد.

*تعامل قانون‌گذاران با بخش خصوصی الزامی است
او افزود: در حال حاضر چرخه تولید و واردات فعالان اقتصادی نمی‌چرخد و دلیل آن این است که قانون‌گذاران کشور با اتاق بازرگانی تعارف دارند. اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی باید عضو اصلی تصمیم‌گیری‌های دولت باشد و دولت نباید بدون تعامل مستقیم با اتاق بازرگانی هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای توسعه اقتصادی ایجاد کند. در حال حاضر دولت برای تدوین مصوبه‌ها به‌تنهایی تصمیم می‌گیرد و به همین جهت اعضای اتاق بازرگانی باید بیش‌تر وقت خود را برای شناسایی مشکلات این تصمیم‌گیری‌های شخصی بگذارند. به‌طور مثال اکنون یک معدن‌کار اگر بخواهد ماشین‌آلات سنگین را برای افزایش تولیدات خود وارد کند با محدودیت‌هایی در حوزه واردات مواجه می‌شود.
جبار زارع در ارتباط با نقش اتاق بازرگانی در شکل‌گیری مصوبات دولت بیان کرد: تمام قوانینی که توسط دولت برای رشد و توسعه اقتصادی جامعه در نظر گرفته شده است، قبل از به تصویب رسیدن باید توسط یک گروه اقتصادی اتاق بازرگانی موردمطالعه قرار گرفته و پس از بررسی مشکلات و ارائه راهکارها برای برطرف شدن مشکلات آن قانون‌ها را به کار گیرد.
او ادامه داد: نقش یک اتاق بازرگانی عملیاتی و هوشمند در تصمیم‌سازی‌ها؛ به‌هیچ‌عنوان از نقش دولت در تصمیم‌گیری‌ها برای رشد و توسعه اقتصادی کمتر نیست. وجود اتاق بازرگانی مطالبه گر هوشمند در تصمیم‌گیری‌‌‌های دولت باعث خواهد شد تا دولت در مصوبه‌های خود دچار اشتباه نشود.
این کارآفرین نمونه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نقش اتاق اصفهان در تصمیم‌سازی‌های دولت تا به امروز به چه شکل بوده است، پاسخ داد: ارتباط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با دولت از طریق شورای گفتگو است. مصوبات شورای گفتگوی هر استان، تنها برای همان استان لازم‌الاجرا است، ولی در دوره هشتم برخی از مصوبات شکل گرفته در شورای گفتگوی اصفهان در شورای گفتگوی ملی نیز تصویب شد و آن مصوبات در کل کشور مورد استفاده قرار گرفت.
همواره در شورای گفتگو نمایندگانی از دولت و اتاق بازرگانی حضور دارند و به همفکری با یکدیگر می‌پردازند؛ به همین جهت مصوبات این جلسات برای تصمیم‌گیری‌های دولت بسیار اثر قابل‌توجهی خواهد داشت. در چند سال گذشته شورای گفتگوی اصفهان رتبه اول را در بین استان‌های‌کشور به خود اختصاص داده است؛ به دست آوردن این جایگاه مدیون فعالیت استانداران و اعضای اتاق بازرگانی در یک سال گذشته است.

*دولت نگاه خود را نسبت به بخش خصوصی تغییر دهد
جبارزارع در ارتباط با مشکلات بخش خصوصی گفت: بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی سردرگمی و گرفتاری‌های بخش کسب‌وکار است. اگر بخش خصوصی در انجام کار خود با موانعی روبرو نشود تأثیر بسیار زیادی در رشد و توسعه اقتصادی خواهد گذاشت؛ اما در سال‌های گذشته تاکنون بخش خصوصی در هر مسیری حرکت کرده است؛ در انتهای آن مسیر با دولت برخورد می‌کند. دخالت دولت در بیشتر مسائل اقتصادی سبب پیدایش مشکلات در این بخش شده است. به‌عنوان‌مثال زمانی که یک واردکننده بخواهد از ارز نیمایی برای واردات اجناس خود استفاده کند، باید ۳۵ درصد از مبلغی که برای واردات نیاز دارد را در بانک به‌صورت سپرده برای تضمین قرار دهد که با این اتفاق واردات او را دچار را مشکل می‌کند.
همچنین یک صادرکننده زمانی که می‌خواهد ارز حاصل شده از فروش محصولات خود را وارد کشور کند در جلوی خود با کوله باری از مشکل روبه‌رو می‌شود.
حل مسائل کشور به‌صورت موردی برطرف می‌شود و تاکنون راهکار اصولی برای آن اندیشیده نشده است به همین دلیل شاهد مشکلات زیاد در بخش واردات و صادرات هستیم.
او ادامه داد: برخی از قوانین موجود در کشور به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود و سازمان‌های دولتی به‌خوبی از برخی قوانین مربوط به صادرات و واردات تمکین نمی‌کنند. برخی از دولتمردان باید بدانند که فعالان اقتصادی با صادرات و واردات خود سعی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارند و آنان به خاطر بالا رفتن سطح رفاه مردم کار انجام می‌دهند پس نباید با تمکین نکردن از قوانین جلوی کار آن‌ها را بگیرند. اگر قانونی وضع می‌شود باید تمام و کمال اجرا بشود و باید نگاه کریمانه در چارچوب قانون داشته باشیم.
این کارآفرین در پایان خاطرنشان کرد: صحبت بنده پیش از آنکه با فعالان اقتصادی باشد با دولت است. دولت باید نگاه خود را به بخش خصوصی تغییر دهد و تا زمانی که دولت نگاهش را به بخش خصوصی همانند یک نگاه پدرانه، کریمانه و حمایت‌کننده تغییر ندهد، اتاق بازرگانی با تمام قدرت خود هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.
بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در دست دولت است به همین خاطر به‌منظور توسعه بیشتر اقتصادی باید به بخش خصوصی اعتماد کند و موانعی که پیش راه آن‌ها برای توسعه است را بردارد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار