ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای در دوره نهم

حمیدرضا مومنی گفت: فکر می‌کنم باید اتاق شیشه‌ای داشته باشیم که 4 سال آینده همه بتوانند تمام مسائل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان را رصد کنند. درواقع باید بتوانیم با تکیه‌بر شفافیت اثرگذار باشیم.

احمدرضا منزه: رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان که صادرکننده نمونه سال‌های 79 تا 87 بوده و از پایه‌گذاران اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان است، اعتقاد دارد نجات اقتصاد ما در مسیر صادرات قرار دارد. حمیدرضا مؤمنی در گفتگو با اصفهان امروز اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم به اقتصاد جهانی متصل شویم باید ادبیات بازارهای جهانی را به اعضا آموزش ‌دهیم. با این نگاه کسی که وارد بازار جهانی می‌شود ضمن آموختن ادبیات، نحوه حضور، نحوه بهره‌وری بهتر در مسیر تولید را با خود وارد کشور کرده و در اختیار تولیدکننده می‌گذارد، بنابراین امیدواریم در این مسیر با برنامه محوری و آموزش، هم فرهنگ صادراتی و هم فرهنگ تولید را به ارمغان بیاوریم.

مؤمنی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی استان و کشور گفت: اتاق بازرگانی درواقع پارلمان بخش خصوصی بوده و تنها سمنی محسوب می‌شود که می‌تواند ظرفیت‌های مختلف اقتصادی را جذب کند. اتاق بازرگانی درواقع به‌عنوان مشاور سه قوه ثبت‌شده است، پس وظیفه دارد طبق آئین‌نامه و قوانین در راستای هدایت و کمک به اعضای خود، بسترهای لازم را فراهم کند و این اتفاق زمانی محقق می‌شود که در بستر کمیسیون‌های تخصصی مباحث مهم را چکش‌کاری کرده و از افراد باتجربه در کنار افراد دارای تحصیلات دانشگاهی استفاده شود و در این رهگذار حمایت ویژه از جوانان صورت پذیرد که بتوانند در رشد و بالندگی اقتصاد تأثیرگذار باشند.

*اشتغال جوانان دغدغه جامعه امروز

این عضو هیئت نمایندگان دوره‌های پنجم و ششم اتاق بازرگانی اصفهان، یکی از دغدغه‌های موجود در بخش اقتصاد را اشتغال دانست و افزود: دغدغه این روزهای جامعه ما بیشتر به جوانان مربوط است. جوانان به دنبال اشتغال هستند و باید از خود بپرسیم در این زمینه تا چه اندازه کار تخصصی و برنامه‌ریزی اساسی صورت گرفته است؟ برای جوانانی که 30 سال از عمرشان گذشته و آمادگی ورود به بازار کار را دارند چه فرصتی قرار داده‌ایم؟ بنابراین اشتغال دغدغه‌ای اساسی است که رسیدگی به آن می‌تواند آرامش، نشاط و فرصت زندگی به وجود آورد که اتاق باید در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشد.

پایه‌گذار کمیسیون کشاورزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در ارتباط با وضعیت کشاورزی استان تأکید کرد: معتقدم تغییر اقلیم در سراسر جهان امکان دارد و یکی از اولویت‌های برنامه ما این است که در راستای احیای زاینده‌رود، در دوره نهم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد. باید تغییر نگاه سنتی در مسیر کشاورزی شکل‌ بگیرد و فعالیت افرادی که در حوزه کشاورزی قرار دارند به‌روزرسانی شود. استفاده بهینه از آب موجود، از نکات تأثیرگذار بوده و همچنین آموزش در این مسیر را باید سرلوحه قرار دهیم. نباید به دلیل تغییرات اقلیمی به منطقه بی‌توجه شویم و نیروی انسانی جابجا شده، به سمت شهر مهاجرت کنند.

این کاندیدای نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اضافه کرد: باید سعی کنیم از ظرفیت‌های مختلفی که در صنعت، خدمات و صنایع‌دستی وجود دارد در همان مناطقی که دچار مشکل کشاورزی شده‌اند در قالب کارگاه‌های کوچک و بزرگ استفاده کنیم تا اشخاصی که از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کردند اکنون با فراهم شدن شرایط جدید با سکونت در محل زندگی خود با دیگر ظرفیت‌های موجود به ادامه زندگی بپردازند که این موضوع نیاز به برنامه محوری و استفاده از تجارب و تخصص جهانی دارد؛ این حلقه مفقوده‌ای است که ما به آن بی‌توجه بوده‌ایم و اینجا بحث دیپلماسی سیاسی مطرح می‌شود که می‌تواند به کشاورزی ما کمک کند. این تغییر محصول حول محور برنامه منسجم قرار دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. ضمن اینکه مطالبه‌گری خود را حفظ کرده و پیگیر باشیم تا آب دوباره در رودخانه جریان پیدا کند. چراکه عامل شورونشاط در قلب استان است.

او افزود: ما به دلیل سوء مدیریت شرق استان را از دست دادیم و اکنون این منطقه درگیر اثرات مشکل‌آفرین مختلف زیست بومی شده است. اکنون باید نگاهمان را ملی کنیم و در تعامل با استان‌های دیگر بر پایه آموزشی بسیار قوی، از جوانان پرتوان که صاحب اندیشه و تفکرند استفاده کنیم تا این معضل موجود را برطرف کنیم. نگاه ما باید به سمت صادرات هدایت شود و محصولاتمان را به‌صورت صادرات محور در سبد کار و تولید قرار دهیم تا به‌این‌ترتیب کمک‌کننده جریان اقتصادی سطح کشور باشد. درنهایت برگرداندن آب به رودخانه و آموزش اینکه در نبود آب چه کنیم، ازجمله مهم‌ترین اهداف ماست که البته زمان‌بر بوده و در یک تعامل منطقی با مسئولان چنین چیزی میسر می‌شود. ضمن اینکه نقش تسهیل‌کننده بخش خصوصی را نیز مدنظر داشته باشیم.

*ایجاد اتاق شیشه‌ای در دوره نهم

مؤمنی که دو دوره مشاوره اتاق ایران در کمیسیون آب و محیط‌زیست نیز بوده است در مورد اولویت‌های خود در دوره نهم اتاق بازرگانی گفت: ما یک جریان فکری هستیم که قصد داریم هدف‌گذاری کنیم هرکسی در بخش خود اقدام مثبتی را پیش ببرد. نخستین اقدام رشد مطالبه‌گری در اتاق است. هم‌چنین استفاده از تجارب و تخصص در سطوح مختلف و جذب اعضای پرتوان در اتاق نیز جزو دیگر برنامه‌هایی است که در نظر داریم. فکر می‌کنم باید اتاق شیشه‌ای داشته باشیم که 4 سال آینده همه بتوانند تمام مسائل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان را رصد کنند. درواقع باید بتوانیم با تکیه‌بر شفافیت اثرگذار باشیم. اگر این میسر پیموده شود مهم‌ترین اتفاق در تمام دوره‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خواهد بود. درواقع همین‌که بتوانیم اهداف خود اتاق که در راستای حمایت از اعضاست را بهینه کرده و قابل‌لمس کنیم بزرگ‌ترین اتفاق خواهد بود. خیلی افراد با وعده‌های بزرگ وارد انتخابات اتاق بازرگانی می‌شوند و بعد از انتخاب شدن می‌گویند نشد یا اجازه ندادند؛ ما می‌خواهیم به‌جای وعده آنچه از وظایف اتاق است را با فرصتی یکسان در اختیار همه قرار دهیم و همه اعضا در همان مسیر گام بردارند. فکر می‌کنیم استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌تواند فرصتی برای تعالی اتاق باشد و خارج از بحث‌های انتخاباتی معتقدم اینکه افرادی از هر گروه و جناح در عرصه انتخابات حضور دارند حاکی از این است که ظرفیتی وجود داشته و افراد با دیدگاه کمک به اقتصاد به عرصه آمده‌اند. اگر این تخصص وجود دارد باید از همه دعوت به حضور و کمک داشته باشیم. چون چهار سال آینده همه می‌پرسند چه کردید و چه دستاوردی داشتید؟ بنابراین حاصل جریان فکری که بتواند تأثیر مثبتی در اقتصاد استان بگذارد خوب است. این جزو برنامه‌هایی است که در نظر داریم البته گاهی اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که باید با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها شرایط را مدیریت کنیم. درواقع همیشه نباید منتظر اتفاق جدید باشیم بلکه باید مسیر را رو به رشد هدایت کنیم و به شکل منطقی اثرگذار باشیم.

*تبادل فرهنگی و نگاه تخصصی در مبحث صادرات

مؤمنی تصریح کرد: به‌عنوان رئیس کمیته توسعه صادرات همیشه در قبول مسئولیت، نخست دنبال شاخصه‌های ارزشی می‌گردم تا بر همین اساس از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در آن راستا بهره بگیرم؛ بنابراین در سال‌های گذشته، ظرفیت‌های دانشگاهی و افراد توانمند را در آن کمیته جمع‌ کردیم و در مسیر راه از مسئولان مرتبط برای حضور دعوت به عمل آوردیم؛ ازجمله معاون وزیر و رئیس سازمان صنعت معدن تجارت، بانک، گمرک، استاندارد و غیره دعوت کردیم که در مسیر راه مشکلات موجود اعضا را با حمایت مسئولان مربوطه برطرف کنیم. در راستای راهکار و هدایت اعضا نیز از رایزن‌های مختلف اقتصادی در کشورهای مختلف دعوت کردیم. ازجمله دعوت از انجمن دوستی که بیش از 15 کشور مختلف در آن عضویت دارند. معتقدیم می‌شود از نهادهای مردمی و تخصصی در امر صادرات کمک گرفت تا تبادل فرهنگی به وجود بیاید.

این فعال اقتصادی گفت: هم‌چنین از دیگر عملکردهایی که داشته‌ایم باید به هفته صادرات اشاره‌کنم که یکی از خروجی‌های کمیته ما بود. بر آن شده بودیم قبل از روز ملی صادرات هفته صادرات را برگزار کنیم و در تعامل با دیگر کمیته‌ها مشکلات را بررسی و در قالب یک بسته در روز صادرات موارد را مطرح کنیم. فکر می‌کنم در دوره جدید باید یک کمیسیون تخصصی صادرات داشته باشیم چون خود آن قابلیت زیر بخش‌های مختلفی داشته و نیاز روز ما این است که فرهنگ صادراتی را ارتقا دهیم. ابزار این کمیسیون هم خود مرکز رشد خواهد بود. افرادی که وارد اتاق می‌شوند با نگاهی که دارند سعی کنند بخشی از شرایط موجود را حفظ کرده و رشد را به همراه داشته باشند بویژه در مسیر راه جوانان و بانوان. درنهایت مهم این است که اعضا چه تصمیمی گرفته و چه انتخابی داشته باشند. معتقدم رسانه‌ها برای رشد و تعالی اتاق بازرگانی بسیار نقش‌آفرین خواهند بود؛ به این شرط که تنها الآن و موقع انتخابات پیگیر موضوع نشوند بلکه در مسیر راه نیز دائم پیگیر اتفاقات باشند و با زیر ذره‌بین قرار دادن عملکرد اعضای اتاق بازرگانی مطالبه گری کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار