صادرات خدمات فنی و مهندسی مغفول مانده است

مجید کرباسچی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌تواند به توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات کمک کند.

احمدرضا منزه: شنبه هفته آینده انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار می‌شود تا از میان حدود 60 نفر از برترین فعالان اقتصادی و کارآفرینان اصفهان 15 نفر برای ورود به هیئت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی منتخب شوند.

مجید کرباسچی یکی از فعالان اقتصادی جوان اصفهان است که در این دوره به همراه 14 نفر دیگر از مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی برای شرکت در انتخابات کاندید شده است. او که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع است، بیشتر فعالیتش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان و خارج از استان بوده است و سابقه فعالیت تجاری بین‌المللی از سال 2007 را نیز دارد. کرباسچی هم‌اکنون رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و از سال 82 در هیئت‌مدیره صنف رایانه حضور داشته است. مدیرعاملی شرکت متاکو، ریاست هیئت‌مدیره شرکت داناک و بنیان‌گذاری شرکت اینتلیور در امارات، ریاست کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان، عضویت در کمیسیون پایش و سیاست‌گذاری و همچنین کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بخشی از مسئولیت و سوابق اجرایی کرباسچی محسوب می‌شود.

کرباسچی معتقد است دوره هشتم هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان مقبولیت بیشتری برخوردار بوده است، چراکه درهای اتاق بازشده و مشارکت جمعی بیشتری در مدیریت اتاق بازرگانی و در نظرسنجی‌های ثبت شده وجود داشته است.

او گفت: در دوره هشتم آموزش سهم بالاتری داشته و مردم را بیشتر به سمت آموزش و تجارت کشیده‌اند. در گستره‌ها و حوزه‌های زیادی آموزش برگزار شده است. آینده‌نگری در دوره هشتم بسیار مشهود بود.

این فعالان اقتصادی بابیان اینکه صادرات را به‌عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی در نظر گرفت که خط آخر آن انجام حرکت صادراتی است، افزود: بسیاری از صادرات ما تحت برندهای ما انجام نمی‌شود و دیگران کالاهای ما را تحت برند خودشان به‌صورت صادرات مجدد صادر می‌کنند.

کرباسچی میزان ارزش‌افزوده صادرات خدمات فنی و مهندسی را زیاد دانست و اظهار داشت: بسیاری از محدودیت‌های صادرات کالاها را در صادرات خدمات مهندسی نداریم و این نکته‌ای است که مغفول مانده است. برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی اگر بتوانیم از ایجنت‌های تخصصی خدمات فنی و مهندسی خارج کشور استفاده کنیم و آنها بازاریابی ویژه‌ای برای خدمات ما انجام دهند، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای استان به ارمغان می‌آید چون اصفهان، استانی صنعتی است.

او به فعالیت اتاق اصناف اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های اصناف را در شهرستان اصفهان داریم و در استان اصفهان جمعیت زیادی در اصناف هستند که نقش بزرگی در تجارت اصفهان دارند. 120 هزار واحد صنفی داریم که متأسفانه فقط توزیع‌کننده و گاهی ارائه‌دهنده خدمات فنی هستند. این در حالی است که به صادرات صنفی فکر نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت متاکو در ادامه با طرح این پرسش که آیا تجارت الکترونیک را به‌عنوان یک ابزار ایجاد ارزش‌افزوده سریع به کار گرفته‌ایم؟ گفت: معمولا تمایل داریم که تولید و صادرات را خودمان انجام دهیم، معمولا به‌صورت علمی این کار انجام نمی‌شود، معمولاً از اینجنت‌های توسعه بازار در خارج از کشور استفاده نمی‌کنیم درصورتی‌که راهکارهای علمی و راهکارهای تجاری بسیار خوبی در دنیا وجود دارد. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌تواند به توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات کمک کند. در اتاق هشتم به این موضوع پرداخته و سمینارهایی در این رابطه برگزار شد؛ اما عملیاتی کردن این حوزه که شرکت‌های مدیریت صادرات به‌صورت تمرکز جغرافیایی یا به‌صورت تمرکز کالایی و خدماتی هنوز به‌صورت عملیاتی محقق نشده است و اصفهان پتانسیل زیادی در این حوزه دارد.

کرباسچی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان می‌تواند نقش شتاب‌دهنده داشته باشد. شتاب‌دهنده آموزش می‌دهد، تقویت می‌کند، بازار به وجود می‌آورد، ابزارها را فراهم می‌کند و جهت‌دهی می‌کند تا آن فعالیت به کیفیت مطلوبش برسد. دقیقاً در حوزه صادرات اتاق بازرگانی می‌تواند چنین نقشی ایفا کند. یکی دیگر از اقدامات مؤثری که اتاق بازرگانی می‌تواند انجام دهد تغییر نگرش مدیریتی در همه حوزه‌ها و سطوح برای مدیران جوان اصفهان است.

او در ادامه در مورد شرایط و ویژگی‌های منتخبان انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: باید تجارت را به‌طور کامل لمس کرده باشند، تولید و تجارت را بشناسند، باید به حوزه صادرات بها بدهند، مدیریت نوین، مدیریت منابع انسانی و آینده‌پژوهی را بلد باشند. به نظر من اعتدالی ازلحاظ سنی باید بین منتخبان اتاق برقرار باشد.

این فعال اقتصادی درباره برنامه‌های آینده‌اش در صورت ورود به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان توضیح داد: امیدوارم بتوانیم با ابزارهای نوین حوزه صادرات را متحول کنیم. بر اساس واقعیت آمارهای صادراتی و اشتغالی که پشت صادرات وجود دارد را توسعه دهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار