بودجه ‏بندى کشور معیوب و نامتوازن است

امام جمعه فولادشهر گفت: رهبر معظم انقلاب‏اسلامى در بخشی از بیانیه تحلیلى گام دوم انقلاب‏ اسلامى «بودجه ‏بندى معیوب و نامتوازن» را ازجمله عیوب ساختارى‏اى كه كشور با آن مواجه است، دانستند كه باید براى رفع آن چاره‏اندیشى نمود.

امام جمعه فولادشهر گفت: رهبر معظم انقلاب‏اسلامى در بخشی از بیانیه تحلیلى گام دوم انقلاب‏ اسلامى «بودجه ‏بندى معیوب و نامتوازن» را ازجمله عیوب ساختارى‏اى كه كشور با آن مواجه است، دانستند كه باید براى رفع آن چاره‏اندیشى نمود.

حجت الاسلام مسعود سرافراز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه فولادشهر اظهار کرد: بدون تردید بیانیه رهبر معظم انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب، منشور راهبردى و نقشه راهى كاملا عملیاتى است كه باید از سوى مدیران و مسؤولان اجرایى خاصه مدیران جوان اجرایى كشور پیاده شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب‏اسلامى در بخشی از بیانیه تحلیلى گام دوم انقلاب‏اسلامى «بودجه ‏بندى معیوب و نامتوازن» را ازجمله عیوب ساختارى‏اى كه كشور با آن مواجه است، دانستند كه باید براى رفع آن چاره‏اندیشى نمود.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: بیش از ۸۴٪ مصارف بودجه در اختیار دولت است. البته این به‏جز بخش عمده بودجه‏هاى استانى و محلى است كه بازهم به دستگاه‏هاى وابسته به قوه مجریه تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در واقع ۱۶ درصد باقى مانده سهم باقى دستگاه‏هاى كشور، ازجمله نیروهاى مسلح، قوه قضائیه، مجلس شوراى اسلامى و... است.

سرافراز اضافه کرد: جالب اینجاست كه برخى جنجال‏آفرینان و مدیران اجرایى در حال شكل‏دهى به آن بوده و هستند، به‏دنبال القاى آن است كه بخش عمده‏اى از بودجه كشور در اختیار دولت نیست و به‏تبع آن دولت در اداره كشور كاره‏اى نیست.

وی با اشاره به اهمیت بودجه کشور، عنوان کرد: وابستگى بودجه به نفت در لایحه بودجه ۹۸، تا ۳۵ درصد از كل درآمدها است كه نسبت به سال ۹۷، سه درصد رشد یافته است، با توجه به توطئه‏هاى دشمن و نااطمینانى -هایى كه در مورد قیمت نفت وجود دارد، كسرى بودجه از محل فروش نفت در سال ۹۸، محتمل است، این مسأله‏اى است كه در بودجه سال آتى، توجه چندانى بدان نشده است.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، باید ۳۴ درصد از درآمدهاى منابع نفتى كشور در سال ۹۸ در صندوق توسعه ملى قرار گیرد، اما در لایحه بودجه سال ۹۸ با كاهش ۱۴ درصدى، معادل ۲۰ درصد از منابع حاصل از نفت به‏عنوان سهم صندوق توسعه ملى پرداخت مى‏شود.

وی خاطرنشان کرد: شنیده‏ها حاكى است بر اساس تدبیر نظام، مقرر شده تا این برداشت از صندوق در قالب استقراض بوده و دولت متعهد به بازگرداندن آن شده است. در بودجه سال ۱۳۹۷، قیمت دلار ۳۵۰۰ تومان پیش‏بینى شد و البته از بهار امسال این ارز عملاً با قیمت ۴۲۰۰ تومان نرخ‏گذارى شد.

سرافراز افزود: هرچند گزارش مركز پژوهش‏هاى مجلس نرخ مؤثر ارز در لایحه بودجه ۹۸ را ۶۰۰۰ تومان ارزیابى نموده، اما سازمان برنامه‏وبودجه این نرخ را ۵۵۴۴ تومان مى‏داند. حتى اگر نرخ سازمان برنامه را هم بپذیریم به‏معناى پذیرش افزایش ۵۸٪اى نسبت به بودجه ۹۷ است و این در حالى است كه در لایحه بودجه ۹۸ میزان افزایش حقوق حقوق‏بگیران ۲۰ درصد است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‏بینى تورم سال آتى، هیچ رویكردى مبنى بر پیش‏بینى جبران كاهش قدرت خرید مردم در این لایحه وجود نداشته و براى حمایت از اقشار آسیب‏پذیر، در بودجه ۹۸ سیاستى اعمال نشده است.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: پس‏ازآن‏كه بودجه به تصویب مجلس و به تأیید شوراى نگهبان رسید، بودجه جهت اجرا ابلاغ مى‏شود كه این مرحله، مهم‏ترین مرحله بودجه، یعنى دادن «تخصیص» به دستگاه‏ها ست.

وی اضافه کرد: این مرحله -كه از عیوب جدى در نظام برنامه‏وبودجه كشور است و غالبا به‏صورت سلیقه‏اى اعمال مى‏شود- كاملاً در اختیار دولت است و تجربه نشان داده كه دولت‏ها از ابزار نامحسوس اما تأثیرگذار تخصیص بودجه همواره استفاده كرده‏اند.

سرافراز یاداور شد: ماجرا وقتى حساس‏تر مى‏شود كه همچون سال‏هاى اخیر كشور با كاهش درآمد و كسرى بودجه مواجه شده و معمولاً اینجا تیزى چاقوى تخصیص گلوى دستگاه‏ها و نهادهاى خارج از دولت را بیشتر مى‏خراشد.

وی گفت:بررسى میزان تخصیص بودجه در دستگاه‏هاى ملى در سال‏هاى اخیر نشان مى‏دهد بیشتر نهادهاى خارج از قوه مجریه و یا مؤسسات فرهنگى دریافت‏كننده كمك، بخش قابل‏توجهى از میزان بودجه مصوب سالیانه خود را دریافت نكرده‏اند و میان بودجه مصوب و میزان تخصیصى به آن‏ها فاصله معنادارى وجود دارد، به‏عبارت‏دیگر، ماجراى حكایت «آش نخورده و دهان سوخته» است.

امام جمعه فولادشهر عنوان کرد: واقعیت آن است كه بودجه متعلق به مردم است و اگر رئیس‏جمهور بر اساس اصل ۱۲۶ قانون اساسى مسؤول برنامه‏وبودجه شده است، در واقع از حیث جایگاه امانت‏دارى سرمایه عمومى بوده و هیچ‏گونه حق مطلق‏العنانى براى مدیران اجرایى ایجاد نمى‏كند.

وی بیان کرد: كارمند بانك هیچ‏گاه از زیادشدن ورودى نقدینگى به شعبه خوشحال نمى‏شود و یا از خروج زیاد از پول از شعبه ناراحت نمى‏گردد، چون مالكیتى بر سرمایه‏هاى مردم ندارد و تنها خود را امانت‏دار سرمایه آنان مى‏داند.

سرافراز متذکر شد: در هر صورت، این واقعیت را باید قبول كرد كه نظام بودجه ریزى در كشورمان اشتباه بوده و اكنون كه وارد ۴۰ ساله دوم انقلاب قرار داریم، لازم است در كنار برخى تغییرات در بخش‏هاى دیگر نظام، روند ناصواب بودجه ریزى كشور نیز اصلاح گردد.

وی اظهار کرد: نشست ماه فوریه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) از چهارشنبه تا جمعه گذشته در شهر پاریس برگزار شد، این بیانیه از جهاتى حایز اهمیت است، دلیل آن نیز توجه و حساسیت بسیار بالایى است كه در جامعه ایران نسبت به FATF به‏وجود آمده است.

امام جمعه فولادشهر افزود: موافقان اجراى دستورات FATF همه‏چیز را به این مسأله پیوند زده و مدعى هستند كه اگر دستورات FATF را اجرا نكنیم كشور دچار مشكلات متعدد مى‏شود، تقریبا شبیه به صحبت‏هایى كه در زمان بررسى توافق برجام مى‏گفتند.

وی تصریح کرد: صریح‏ترین اظهار نظر را رئیس جمهور در روز سه شنبه انجام داد و تلویحاً اعضاى مجمع را از رد كردن كنوانسیون برحذر داشتند.

سرافراز ادامه داد: در بیانیه اخیر یك جمله مهم وجود دارد كه در بیانیه‏هاى قبلى نبوده است و آن این‏كه، این قوانین على‏رغم این‏كه اصلاح شده‏اند مورد تأیید FATF نیستند و اگر دولت ایران بخواهد نظر FATF را تأمین كند باید لایحه اصلاح شده توسط مجلس را مجدداً به مجلس برده و بر اساس خواسته FATF آن‏را اصلاح كند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، FATFاین‏راه را براى خودش باز گذاشته است كه بتواند به شرط هاى مشخص شده از سوى ایران ایراد بگیرد.

امام جمعه فولادشهر عنوان کرد: دستیار معاون وزیر خزانه دارى آمریكا كه در حال حاضر رئیس FATF است و همزمان ماموریت پیگیرى تحریم ایران را دارد، در سناى آمریكا اعتراف مهمى كرد.

وی بیان کرد: وى در پاسخ به سوالى درباره این‏كه چگونه مقابل دور زدن تحریم‏هاى ایران مى‏ایستید، پاسخ داد كه اگر ایران قوانین مناسب در زمینه مقابله با پولشویى و تأمین مالى تروریسم FATF داشته باشد، مى‏توان با این فعالیت‏ها مقابله كرد. او تصریح مى‏كند كه در حال اعمال فشار بر ایران هستیم تا این قوانین را ایجاد كند.

سرافراز گفت: در جنگ اقتصادى مانند سایر جنگ‏ها و حتى مهم‏تر از آن‏ها، اطلاعات نقش بسیار مهمى دارد و اگر دشمن اطلاعات مناسب از داخل جبهه خودى داشته باشد، اهداف خود را دقیق‏تر و هوشمندانه‏تر دنبال مى‏كند.

وی با بیان اینکهFATFنقش تكمیل‏كننده براى هدفمند شدن و مؤثر شدن تحریم‏هاى آمریكا دارد خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادى، اطلاعات مالى و اقتصادى بسیار اهمیت دارد. آمریكا نیز این‏را به‏خوبى مى‏داند. اما براى این‏كه حساسیت بین‏المللى زیادى ایجاد نكند، از نهادهاى به ظاهر بین‏المللى استفاده مى‏كند.

امام جمعه فولادشهر یاداور شد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نقطه تاریخى و تعیین‏كننده‏اى ایستاده است و تا الان نیز با دقت نظر و منطق قوى پیش آمده است، حالا نوبت اعضاى مجمع است كه تصمیم درست را بگیرند.

وی متذکر شد: اگر فضاسازى‏هاى كاذب و بازارسازى‏هاى مصنوعى نباشد، به نظر مى‏رسد مجمع با راى قاطعى این دو كنوانسیون را رد كند.

سرافراز اظهار کرد: ترس دولت مردان از عواقب رد كردن كنوانسیون‏ها واقعى نیست و ناشى از فضاسازى‏هاى غیرواقعى و رسانه‏اى است.

وی تصریح کرد: دولت، مجلس و سایر دستگاه‏ها همان‏طور كه مقام معظم رهبرى در بیانیه گام دوم تأكید كردند، باید نسبت به كشورهاى اروپایى‏بى‏اعتماد باشند، حال كه اتحادیه اروپا با دخالت مستقیم در امور داخلى ایران خواهان تصویب قوانین مرتبط با FATF شده است و سازوكار تجارى جدید را مشروط به این كرده است، باید یك پاسخ قاطع از سوى نظام اسلامى دریافت كند تا رفتار غلط خود را اصلاح كند و این پاسخ قاطع مى‏تواند در رد كردن كنوانسیون‏هاى استعمارى باشد.

امام جمعه فولادشهر افزود: دیدار رئیس‏جمهور سوریه از ایران و ملاقاتش با رهبر معظم انقلاب و رئیس‏جمهور داراى ابعاد بزرگ و پیام‏هاى متعددى است،این دیدار درست در زمانى برگزار مى‏شود كه سران برخى از كشورهاى عربى و اروپایى در قاهره نشستى را با عنوان كنفرانس عربى اروپایى برگزار مى‏كنند.

وی ادامه داد:همزمانى سفر بشار اسد به تهران و این كنفرانس این پیام مهم را دارد كه محور مقاومت با پیروزى ۹۰درصدى بر تروریسم مورد حمایت بیشتر این كشورها، در حال تداوم طرح‏هاى خود براى آینده است و هر طرح امنیتى بدون حضور ایران و سوریه عملا محكوم به شكست است.

وی اضافه کرد: یكى از اصلى‏ترین مباحث موجود در سوریه، مسأله ایجاد منطقه حائل است كه تركیه و آمریكا فكر مى‏كنند مى‏توانند به هر شكل ممكن آن‏را اجرایى كنند.

امام جمعه فولادشهر گفت: صحبت صریح، شفاف و روشن رهبر انقلاب در این مورد عملا آب پاكى را روى دست همه طرف‏ها ریخت، ایران و سوریه موافق نباشند، هیچ طرحى شدنى نیست.

وی عنوان کرد: آمریكایى‏ها، ترك‏ها، كردها و تروریست‏هاى چند ملیتى مورد حمایت تركیه و قطر كه امیدوار بودند جایى در این منطقه حائل پیدا كرده و زیر پرچم تركیه زندگى كنند، حالا باید دوباره چرتكه بیندازند كه باید چه تصمیمى بگیرند.

سرافراز بیان کرد: موضوع دیگرى كه رهبرانقلاب در خلال دیدار خود با رئیس‏جمهور سوریه بر آن تأكید كردند، مسأله حضور اشغالگران آمریكایى در مرز عراق و سوریه است، ایشان به‏صراحت تأكید داشتند كه دو كشور عمق راهبردى هم بوده و چنین حضورى با این نوع نگاه، دیر یا زود باید به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد: این سفر را در یك بعد دیگر هم باید تحلیل و تفسیر كرد. رئیس‏جمهور سوریه به نمایندگى از مردم كشورش آمده بود تا از حمایت‏هاى‏بى‏دریغ ایران در این جنگ خانمان سوز و ویران‏گر تشكر كند. بشاراسد كه بارها بر حمایت‏هاى ایران تأكید داشت، در این دیدار نیز این مسأله را مورد تأكید دوباره قرار داد.

امام جمعه فولادشهر گفت: عربستان سعودى به‏عنوان بزرگترین كشور صادركننده نفت در جهان اعلام کرده است که تصمیم دارد ۱۶ نیروگاه اتمى تا سال ۲۰۳۰ میلادى با هزینه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به بهره برداری برساند.

وی اظهار کرد: جالب است که دولت ترامپ هم سعى دارد تا در مسیر هسته‏اى شدن به عربستان كمك كند و در این مورد یك قرارداد ۸۰ میلیون دلارى نیز منعقد شده است در حالى است كه آمریكا بارها ایران را به‏دلیل برنامه صلح‏آمیز هسته‏اى خود تحت فشارهاى شدید قرار داده است.

سرافراز افزود: آمریكا در مورد یك موضوع واحد، دو رفتار كاملاً متفاوت دارد. چراكه در مورد عربستان دلارهاى این كشور بر قواعد و قوانین ادعایى بین‏المللى برترى دارد و در مورد ایران، آمریكا نگران است كه فناورى هسته‏اى باعث شود كه ایران به‏عنوان كشورى مقتدرتر و با نفوذ بیشتر در جهان مطرح باشد و این براى آمریكا زنگ خطر خواهد بود.

وی تصریح کرد: هرچند دولت ترامپ سعى دارد كه قراردادهاى هنگفت هسته‏اى با عربستان منعقد كند اما هدف اصلى واشنگتن دوشیدن عربستان از مسیر هسته‏اى است و بسیار بعید است كه این كشور در زمینه هسته‏اى به عربستان كمك كند.

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: چراكه تجربه برجام نشان داده است كه آمریكا به هیچ معاهده‏اى پایبند نیست و پس از انعقاد قرارداد هسته‏اى با عربستان و دریافت دلارهاى سعودى به راحتى این قرارداد از سوى روساى جمهور بعدى یا حتى كنگره آمریكا رد مى‏شود.

وی اضافه کرد:در این مورد دو موضوع مهم وجود دارد: در درجه اول؛ ترامپ تنها به‏دنبال گرفتن دلارهاى عربستان است و وى هیچ گاه فناورى هسته‏اى را به عربستان نخواهد داد. چراكه اسرائیل بارها با این مسأله مخالفت كرده است.

سرافراز عنوان کرد: در درجه دوم حتى به فرض حمایت نسبى ترامپ از انتقال فناورى هسته‏اى به عربستان این مسأله بسیار مشهود است كه آمریكا با استانداردهاى دوگانه با این مسأله برخورد مى‏كند.

وی تاکید کرد:دستیابى احتمالى عربستان به بمب اتم به‏معناى این خواهد بود كه گروه‏هاى افراطى و تروریستى نیز به این سلاح خطرناك دست پیدا كنند و این به‏معناى رخ دادن بزرگترین تهدید در خاورمیانه و حتى جهان خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار