جمع آوری 500 میلیون ریال زکات مستحبی در سال 96در لنجان

دبیر ستاد زکات شهرستان لنجان گفت:باید به این مهم توجهی جدی داشت که میزان پرداخت زکات در کشور هر سال رو به افزایش است و مردم بر اساس تقوا و دیانت خود از انجام این فریضه الهی استقبال می کنند و طی 2 ماه گذشته بالغ بر 500 میلیون ریال زکات مستحبی جمع آور شده که 200 میلیون ریال آن در پروژه های متعدد هزینه گردیده و 300 میلیون ریال ان در بین محرومین توزیع شده است.

جمع آوری 500 میلیون ریال زکات مستحبی در سال 96در لنجان

حجت‌الاسلام حمید اکبری در نشست ستاد ساماندهی زکات شهرستان لنجان با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: حضرت فاطمه (سلام‌ الله‌ علیها) فرمودند حُبِّبَ إلیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ : تلاوَةُ کِتابِ اللهِ وَالنَّظَرُ فی وَجْهِ رَسولِ اللهِ وَالإنْفاقُ فی سَبیلِ اللهِ از دنیای شما سه چیز را دوست دارم، تلاوت قرآن، نگاه به چهرۀ رسول خدا (ص) و انفاق در راه خدا،اما متاسفانه امروزه توجه به این سه فریضه در جامعه کم رنگ شده و مردم به بهانه پرداخت مالیات از پرداخت خمس، زکات و انجام وقف خود داری می کنند.

وی افزود: مردم باید بدانند یکی از دلایل تنگی رزق در زندگی بعضی از افراد بی توجهی به خمس، زکات، وقف و فطریه است چراکه مال امانت خداوند در دست انسان است و زمانی که انسان از این اموال در راه رضایت خداوند استفاده نمی کند اموال او خیر و برکت خود را از دست می دهد.

دبیر ستاد زکات شهرستان لنجان تصریح کرد: از این رو باید خانواده ها نسبت به خمس، زکات و فطریه و وقف حساس باشند و از همان دوران کودکی دستورات مالی اسلام را به فرزندان خود بیاموزند چراکه خداوند با ارائه این راهکارهای اسلامی به دنبال برقراری رفاه، آبادانی، پیشرفت و رفع محرومیت و فقر از جامعه اسلامی است .

وی ادامه داد: تا زمانی که احکام اقتصادی در جامعه اسلامی به خوبی رعایت نشود مسلمانان نخواهند توانست جامعه ای پیشرفته داشته باشند از این رو مردم باید با مطالعه سیره اهل بیت ثمره رعایت احکام اسلامی را در جامعه مورد مطالعه قرار دهند و خوشبختانه در سال های اخیر ثمرات ناشی از جمع آوری زکات، خمس، وقف و فطریه به صورت شفاف از سوی مسؤولان برای مردم تبیین شده است .

اکبری با تاکید بر اینکه توفیق درک ماه رمضان نصیب هر انسانی نمی ‌شود، گفت: رمضان فرصت خوبی برای مؤمنان است تا از ثمرات این ماه و روزه داری استفاده کرده و ایمان خود را تقویت کنند چراکه در روزی که پرده ‎ ها کنار رود و «یوم تبلی السرائر» آشکار شود دو چیز از انسان باقی می ‎ ماند خوبی ‎ ها و بدی ‎ ها که اعمال و پرونده انسان را معلوم می ‎ کند .

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت تطهیر لقمه انسان با پرداخت خمس و زکات است، اضافه کرد: خوبی ‎ ها مثل اعمال نیک و انجام واجبات، نماز، روزه، زکات، خمس که در آن روز به فریادش می ‎ رسند، لذا باید خمس، زکات و مظالم را رد کنیم تا موجب برکت، خیر، فزونی مال، دفع بلایا، امراض از میان ما و خانواده ‎ مان شود و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای پرداخت زکات و کمک به نیازمندان و فقرا است .

دبیر ستاد زکات شهرستان لنجان بیان کرد: باید توجه داشت در جامعه‌ای که زکات پرداخت نشود فحشا، گناه، اعتیاد و بیکاری افزایش می‌یابد و با احیاء پرداخت زکات بسیاری از امور احیا خواهد و بخش زیادی از مشکلات جامعه از بین خواهد رفت از این رو در راستای احیاء زکات در شهرستان لنجا فعالیت‌های بسیار خوبی در 2 سال گذشته انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات هم‌اندیشی با شورای شهر، شهرداران و دهیاران شهرستان لنجان، برگزاری همایش‌های تخصصی زکات و توجیه کشاورزان و دامداران نسبت به احکام زکات، برگزاری جلسات متعدد با اصناف، فعال‌سازی ستاد احیای زکات در شهرستان، فعال‌سازی ستاد فرعی زکات در روستاها و تکمیل پروژه‌های عمرانی را می‌توان از جمله اقداماتی است که در راستای احیاء زکات در این شهرستان انجام گرفته است.

اکبری خاطرنشان کرد: با کوشش همه مسئولان وهمراهی همه کشاورزان، دامداران، باغداران عزیز و سخت کوش شهرستان لنجان تنها در سال نود و پنج توانستیم مبلغ ۳ میلیارد ریال زکات واجب و مستحب جمع آوری کنیم و برای محرومان ونیازمندان تحت پوشش کمیته امداد شهرستان لنجان هزینه شود .

وی یاداور شد: فرستادن ۶۰ نوعروس به خانه ی بخت از محل اعتبارات زکات های مستحبی و همچنین احداث ۳ خانه بهداشت در روستاهای کلیشاد رخ، الله آباد و مورکان با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات زکات با ایجاد تفاهم نامه بین دبیرخانه شورای زکات شهرستان لنجان و مدیریت شبکه بهداشت این شهرستان از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام گرفته تا گامی کوچک در راستای رفع نیازمندان جامعه برداشته باشیم.

دبیر ستاد زکات شهرستان لنجان تاکید کرد: باید به این مهم توجهی جدی داشت که میزان پرداخت زکات در کشور هر سال رو به افزایش است و مردم بر اساس تقوا و دیانت خود از انجام این فریضه الهی استقبال می کنند و طی 2 ماه گذشته بالغ بر 500 میلیون ریال زکات مستحبی جمع آور شده که 200 میلیون ریال آن در پروژه های متعدد هزینه گردیده و 300 میلیون ریال ان در بین محرومین توزیع شده است.

وی تصریح کرد: طی برگزاری جلسات متعدد با اصناف توافقی با میدان میوه و تربار زرین شهر مبنی بر توزیع ماهایه 100 کیلوگرم میوه فصل بین محرومین شهرستان انجام گرفت همچنین با توافق با صنف مصالح فروشان تصمیمات قابل توجهی در خصوص ساخت و تجهیز منازل مددجویی اتخاذ شد که این مهم خود گامی مهم در حوزه احیاء زکات مستحبی به شمار می اید.

اکبری همچنین از هزینه‌کردن زکات پرداختی مردم در همان محل ‎‎ هایی که از آن‌جا زکات جمع‌آوری شده خبر داد و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که زکات جمع‌آوری شده در قالب کمک به محرومان محل و یا در ایجاد طرح ‎‎ های عام‌المنفعه در همان محل هزینه می ‎‎ شود تا نیاز نیازمندان آن محل مرتفع گردد از این رو طی یکسال گذشته بالغ بر 17 میلیون ریال زکات جمع آوری شده از باغبانان و درختان پلاک کوبی شده بادام در روستای چم حیدر بوده که این مهم بین مددجویان روستای چم حیدر توزیع گردیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار