خشونت رتبه اول جرائم استان را دارد

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اصفهان، گفت: خشونت در آمار ورودی پرونده به سیستم قَضایی در تمام شهرستان‌های استان رتبه اول یا دوم را دارد.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اصفهان، گفت: خشونت در آمار ورودی پرونده به سیستم قَضایی در تمام شهرستان‌های استان رتبه اول یا دوم را دارد.
به گزارش ایسنا ، محمدرضا قنبری امروز(یکشنبه) در چهارمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان خمینی‌شهر، اظهار کرد: در حوزه قضایی طبق آمار، شهرستان خمینی‌شهر یکی از حوزه‌های موفق استان بوده است.
وی گفت: سکونت اتباع خارجی و اقوام مختلف با خُرده فرهنگ‌های متفاوت، بافت ناکارآمد شهری و حاشیه‌نشینی متراکم و تراکم بالای جمعیت از جمله مشکلاتی است که در این شهرستان وجود دارد.
معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان اصفهان، در مورد بحث خشونت در جامعه گفت: خشونت در جامعه آسیب‌های دیگری را نیز همراه دارد. نگران‌کننده است که خشونت در آمار ورودی پرونده به سیستم قَضایی در همه شهرستان‌های استان رتبه اول یا دوم را دارد. البته در تعریف جدید خشونت، بی‌توجهی نیز شامل خشونت می‌شود.
قنبری با اشاره به اهمیت بومی‌سازی راهکارها گفت: نمی‌توان برای مشکلات همه شهرستان‌ها یک نسخه واحد داد و در حوزه کاهش خشونت ظرفیت‌های بومی بیشتر می‌تواند تأثیرگذار باشد.
همچنین رئیس دادگستری شهرستان خمینی‌شهر، رسالت اصلی حقوق در دادگستری را تشخیص مجرم‌ و تعیین مجازات متناسب با آن دانست و افزود: تناسب مجازات می‌تواند جنبه پیشگیری داشته باشد. اینکه ما نگاه صرفاً به مجرم داشته باشیم اشتباه است چون توقع جامعه نیز باید برآورده شود.
مصطفی زیبایی فر در مورد هدف اقدامات قضایی گفت: هدف نهایی از همه این اقدامات این است که ما ضد ارزش‌ها را زشت بدانیم و به دنبال آن باشیم که ارزش‌ها را تحکیم کنیم. دستگاه قضایی انتظار دارد که دستگاه‌ها با تعامل در انجام اقدامات پیشگیرانه در پیشگیری از وقوع جرم تلاش کنند.
وی گفت: در رده‌بندی جرائم این موضوع جز رتبه‌های بالای شهرستان است که بیشترین حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم به این موضوع اختصاص دارد.
زیبایی فر در مورد واژه خشم گفت: خشم باعث می‌شود که روان انسان واژگون شود و از درون شخم زده و این باعث می‌شود که کرامت شخص مخدوش شده و سبب ایجاد درگیری و ضرب و جرح شود.
وی چگونگی رویارویی با خشم را قابل تأمل دانست و گفت: جامعه، نهادها و آن‌هایی که دغدغه مردمی دارند نباید دست روی دست بگذارند و تنها دادگستری را مسئول این مهم بدانند.
شنیدن حرف‌های مردم در کاهش مشکلات مؤثر است

‌همچنین دادستان شهرستان خمینی‌شهر عوامل ایجاد خشونت را به عوامل شخصیتی فردی و اجتماعی مرتبط دانست و ادامه داد: عدم پایبندی خانواده‌ها به آموزه‌های دینی،‌ آشفتگی‌های خانوادگی، طرد افراد از جامعه و همچنین برخی مشاغل باعث مشکلات اجتماعی می‌شود. رشد بی‌رویه ضایعاتی‌ها در شهرستان نیز مشکل‌ساز شده است.
یوسف کریمی با اشاره به افزایش روزافزون سرقت در کشور، گفت: آمار سرقت‌های مسلحانه و سنگین در سطح شهرستان نداریم، اما همین خُرده سرقت‌ها یکی از عواملش، فقر فرهنگی و تربیت ناصحیح در خانواده‌ها است.

وی در مورد بحث پیشگیری گفت: متأسفانه ایجاد روحیه نشاط اجتماعی در جامعه کم است. شنیدن حرف‌های مردم در پیشگیری مشکلات و جرائم تأثیرگذار است و اگر مشکل مردم را نمی‌توانید حل کنید لااقل به حرف‌هایشان گوش کنید.
با ارتقا سواد جامعه، جرائم کاهش می‌یابد
فرماندار خمینی‌شهر نیز با اشاره به تراکم بالای جمعیت شهرستان و موزاییک بودن آن با اصفهان گفت: با وجود پتانسیل‌های بالای این شهرستان، مشکلاتی نیز در آن وجود دارد. افزایش خشونت در خانه و افزایش طلاق در جامعه ما را باید بر آن بدارد که دقیق‌تر این مسائل را دنبال و برای حل آن راهکار بیابیم.
محمود مسلم زاده با اشاره به مباحث محله محور و داشتن سرانه محلات در همه زمینه‌ها، گفت: این سرانه‌ها به ما کمک می‌کند تا بدانیم دستگاه‌ها در مورد مباحث زیرساختی و خدماتی چقدر خدمت‌رسانی کرده‌اند. همچنین باهدف گذاری مباحث معیشتی اطلس فرهنگی شهرستان را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی افزود: اگر زیربنایی مباحث اجتماعی پیگیری شود و داشته‌ها و نداشته هایمان و آسیب‌های اجتماعی را بدانیم بهتر می‌توانیم در حل مشکلات تصمیم بگیریم. با ارتقا سطح سواد جامعه می‌توانیم جرائم را کاهش دهیم. خمینی‌شهر نیاز به توجه استانی دارد و داشتن محلات حاشیه‌ای، بودجه‌های استانی و طرح‌های استانی را می‌طلبد تا مشکلات حاشیه‌نشینی را حل کرد.
استقبال مردم از جشن‌ها نشان‌دهنده نیاز جامعه به نشاط است
همچنین شهردار خمینی‌شهر تأثیر افزایش شور و نشاط اجتماعی را در جامعه بر کاهش جرائم تأثیری مستقیم دانست و اظهار کرد: با وجود تهاجم اقتصادی و مشکلات معیشتی آستانه تحمل جامعه کاسته شده است و نیاز به ایجاد شور و نشاط اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود.
وی با اشاره به شرایط خاص شهرستان خمینی‌شهر گفت: باید برای جوانان فضایی ایجاد شود تا از فضای شهری بهتر بتوانند استفاده کنند. استقبال زیاد مردم از جشن‌هایی که شهرداری در قالب شور و نشاط در منطقه گردشگری لادر برگزار می‌کند نشان دهنده میزان نیاز جامعه به نشاط است.
حاج حیدری گفت: شهرداری تلاش می‌کند با استفاده از هنر و ورزش که دو بال نجات دهنده جامعه است در افزایش آرامش افراد جامعه و ایجاد نشاط اجتماعی گام بر دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار