ماه رمضان، ماه رسیدن به قرب الهی و شکست دادن شیطان

امام جمعه فولادشهر گفت: ماه رمضان، ماه رسیدن به قرب الهی و بندگی خداوند و شکست دادن شیطان است.

ماه رمضان، ماه رسیدن به قرب الهی و شکست دادن شیطان

حجت الاسلام مسعود سرافراز در جمع مردم فولادشهر ماه مبارک رمضان را ماه گسترش سفره الهی دانست و اظهار کرد: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند إنَّ للهِ مائِدَةً عَلَیها مَا لاعَینٌ رَأَتْ وَ لا َ اُذُنٌ سَمِعَتْ وَلا خَطَرَ عَلَی قَلبِ بَشَرٍ خداوند یک سفره دارد ، چیزهایی بر سر این سفره هست که تاکنون چشمی ندیده و گوشی نشنیده است و نه به قلب کسی خطور کرده است.

وی افزود: بر سر این سفره فقط یک گروه می نشینند این گروه فقط روزه دارها هستند، سفره ای که یک ماه گسترده و همه چیز در آن فراوان است، اگر انسان نتواند از این سفره بهره ببرد، خیلی محروم است.

امام جمعه فولادشهر ماه رمضان را ماه فرصت یابی دانست و تصریح کرد: ماه رمضان ماه فرصت آشتی با خدا است؛ ماه ازدیاد تقوا و ماه تقویت اراده است لذا آن هایی که می گویند به خدا قول می دهیم که دیگر گناه نکنیم، اما زیرقولشان می زنند؛ می توانند در این ماه عزیز اراده خود را تقویت کنند.

وی ادامه داد: کسی که در ماه رمضان از حلال اجتناب می کند، می تواند از حرام در غیر از ماه رمضان هم اجتناب کند فلذا حدیثی از پیامبرصلی الله علیه وآله و سلم نقل است که می فرمایند هرگاه «صائم» و روزه دار در جواب کسی که به او فحاشی می کند، بگوید إنّی صَائِمٌ، سَلامٌ عَلیک ببخشید من جوابت را نمی دهم، فرمود این در واقع حجابی از نور است که به شکل مانع و سدّی از رحمت خدا می آید و او را از آتش باز می دارد. می گوید: او خودش را کنترل کرد.

سرافراز اضافه کرد: ماه رمضان فرصت تقویت اراده، فرصت حُسن خلق و حُسن برخورد و فرصت نظم و برنامه ریزی است؛ به موقع بیدار شویم، به موقع بخوریم و به موقع بیاشامیم لذا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند اگر بنده ارزش ماه رمضان را می دانست، آرزو می کرد که سراسر سال رمضان باشد.

وی عنوان کرد: بزرگان ما مقیّد بودند روز اول ماه رمضان دو رکعت نماز شکر بخوانند که خدا را شکر زنده ماندند و ماه رمضان را درک کردند و از سوی دیگر در این ماه شیطان به غل و زنجیر بسته می شود که این خود نکته ای بس عجیب است که شیطان که خیلی فعال است، چگونه در این ماه بسته می شود.

امام جمعه فولادشهر بیان کرد: امیرالمۆمنین علیه السلام می فرماند شیطان عُقده، عُقده پیش می آید یعنی گِره، گِره، آرام آرام و به گفته یکی از بزرگان که می فرمود ابتدا شیطان، گره تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند. آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری فلذا ماه رمضان ماهی است که می توان در آن به تقویت اراده پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شیطان گره تنفّر از مکروهات را باز می کند و می گوید مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکب می شوی در مرحله بعد گره علاقه به واجبات را باز می کند، پس انسان نسبت به واجبات سُست می شود و در نهایت گره تنفّر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شویم لذا باید به این مسائل توجهی جدی داشت.

سرافراز با طرح این سوال که چرا شیطان در این ماه دستش بسته می شود؟ گفت: دلیل مسئله این است که انسان در این ماه یا مستحبات را انجام می دهد یا واجبات، وقتی در این ماه می خوابی، خوابت عبادت محسوب می شود، نفست تسبیح محسوب می شود، مسجد می آیی، قرآن می خوانی و ... در این ماه این گره ها را سفت می کند و شیطان نمی تواند به انسان راه پیدا کند.

وی متذکر شد: البته اینکه گفته اند شیطان بسته است، نِسبی است، چراکه در همین ماه رمضان انسان هایی هستند که جنایت می کنند، عرق می خورند، معصیت می کنند، حتی نماز هم نمی خوانند، روزه هم نمی گیرند فلذا خدواند متعال می فرماید هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود؛ شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود.

امام جمعه فولادشهر تاکید کرد: لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند به دل آمی نفوذ کند و در ماه رمضان نور خدا قوی است چراکه در همه خانه ها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست و طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است.

وی تصریح کرد: تاکید پیوسته و بی وقفه قرآن و اهل بیت علیهم السلام به مبارک بودن این ماه بواسطه توجه دادن به انسان ها برای بهره گیری پر تلاش از ظرفیتهای این ماه شریف جهت الهی شدن و الهی ماندن است فلذا باید در این ماه مبارک رمضان توجهی جدی به نقش حیاتی و تعیین کننده این ماه شریف در تعمیق و ماندگاری ایمان الهی و فطری داشت چراکه دشمنان دین و بشریت در مکرر تاریخ به این نقش اعتراف داشته و معتقدند که جوامع اسلامی و شیعی با ظرفیت های ماه های رمضان و محرم شکست ناپذیر می شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار