ایجاد 300 هکتار جنگل برای جلوگیری از بیابان‌زایی / برای کنترل دام‌ها نیازمند است دام‌ها پلاک‌دار باشند

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برای کنترل دام‌ها، پرونده چرای دامی داریم، در همین راستا نیازمند است دام‌ها پلاک‌دار باشند که رهیابی دام نیز به راحتی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: برای کنترل دام‌ها، پرونده چرای دامی داریم، در همین راستا نیازمند است دام‌ها پلاک‌دار باشند که رهیابی دام نیز به راحتی صورت گیرد.

به گزارش فارس ، محمدحسین شاملی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با شعار «منابع طبیعی، بزرگترین سرمایه ملی» نامگذاری شده است؛ با توجه به چالش‌های قرن 21 در مباحث منابع طبیعی چالش‌هایی خواهیم داشت که همه دنیا از آن متأثر می‌شوند، باید وضعیت منابع طبیعی را حفظ کنیم، برای رسیدن به این هدف همه مردم باید به میدان بیایند و حفاظت به صورت مشارکتی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان افزود: در سال جاری بارندگی بسیار خوبی را داشتیم که در مناطق قشلاقی وضعیت بارندگی و پوشش گیاهی بسیار خوب است، اگر بارش‌ها ادامه یابد وضعیت خوبی در مراتع و دام خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سال 97 از محل صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب اعتباری در اختیار بخش منابع طبیعی قرار گرفت که تحولی در سطح کشور ایجاد کرد و شاهد جهشی در سطح کشور بودیم.

شاملی با شاره به این‌که در سال 97 تعداد 321 پروژه در سطح استان اصفهان با حدود 50 میلیارد تومان امسال اجرا کردیم، عنوان کرد: با کمک این اعتبارات به گونه‌ای عمل شد که در هر حوزه‌ای که ورود می‌کردیم تمام نیازهای آن حوزه بررسی و انجام می‌شد؛ در حوزه‌هایی که کار جامع را انجام دادیم با مشارکت مردم هم روبرو شد و در حدود 60 حوزه دیگر شوراها و مردم علاقه‌مند به کار و متقاضی مشارکت هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: به لحاظ وجود و اجرای قوانینی در خصوص زمین‌ها از حدود 50 سال پیش اختلافات مالکیتی داشتیم که برای حل این چالش در برنامه ششم توسعه کاداستر منابع اجرا شد؛ یک میلیون و 300 هزار هکتار کاداستر انجام شده و اسناد مردم و دولت تک برگی شده است و این باعث احساس آرامش مردم در خصوص زمین‌ها و مالکیتشان می‌شود.

ایجاد 300 هکتار جنگل برای جلوگیری از بیابان‌زایی

وی با بیان این‌که به عنوان یکی از شاخص‌ها و الویت‌های کاری بحث حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مطرح است، گفت: در سال 95 تعداد 289 مورد آتش‌سوزی به مساحت 2هزار و 132 هکتار، در سال 96 تعداد 63 مورد آتش‌سوزی به مساحت 403 هکتار، در سال 97 تعداد 36 مورد آتش‌سوزی به مساحت 172 هکتار داشتیم؛ این کاهش آتش‌سوزی در مراتع با کمک مردم، شوراها، دامداری‌ها و ... انجام شده است.

شاملی با اشاره به ایجاد 300 هکتار جنگل برای جلوگیری از بیابان‌زایی در استان قطع درختان در مناطق کویری را یکی دیگر از مشکلات منابع طبیعی در استان اصفهان دانست و ابراز کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امسال قطع درخت در مناطق بیابانی به 10 درصد سال‌های قبل کاهش یافته است؛ در مناطق زاگرسی قطع درخت برای تأمین سوخت توسط روستاییان را داشتیم که نیازمندی به چوب آن‌ها با دادن آبگرمکن آفتابی، بخاری و کپسول برطرف شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان این‌که مشکلی که هر ساله در منابع طبیعی داشتیم ورود زودهنگام دام به استان از جنوب و غرب استان بوده است، ابراز کرد: برای کنترل این مسأله ورود داشته‌ایم، در طول 2 ماه گذشته با اطلاع‌رسانی به عشایر و وضعیت پوشش که بهتر بود هماهنگی کامل انجام شد که قبل از خرداد 98 دام به مراتع استان وارد نشود، با عملی شدن این مسأله انتظار می‌رود با توجه به بارش خوب جهش علوفه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین از این سخن گفت که با مصوبه دولت اداره منابع طبیعی مجاز شد که کارهای منابع طبیعی به بهره‌برداران داده شود و با قراردادن تسهیلات در اختیار دامداران و کشاورزان اقدامات خوبی انجام شد.

شاملی با اشاره به این‌که 435 هزار هکتار وسعت حوزه آبریز زاینده‌رود است که 290 هزار هکتار در حوزه استان اصفهان و 145 هزار هکتار در حوزه چهارمحال و بختیاری است، تأکید کرد: در حوزه استان اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری اجرا نشده و طرح‌های اجرا شده برای جلوگیری از سیلاب و نفوذ رسوبات به رودخانه بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: هیچ گونه بند ذخیره‌ای بزرگ در حوزه زاینده‌رود در استان اصفهان وجود ندارد و کار آبخیزداری در استان اصفهان در حوزه زاینده‌رود تعریف نشده است، مجموع طرح‌های استان اصفهان از حوزه زاینده‌رود خارج شده است چراکه هدف از طرح‌های آبخیزداری ذخیره و استحصال آب نیست.

چرا دام‌ها باید پلاک‌دار باشند؟

وی ادامه داد: یک میلیون و 900 هزار واحد دامی سالانه از مراتع استان اصفهان استفاده می‌کنند که 900 هزار واحد دامی بین اصفهان و استان‌های قشلاقی در حرکت هستند، برای کنترل دام‌ها، پرونده چرای دامی داریم، در همین راستا نیازمند است دام‌ها پلاک‌دار باشند که رهیابی دام نیز به راحتی صورت گیرد.

شاملی با اشاره به این‌که 30 درصد از عرصه‌ها در استان اصفهان بیابان است، ابراز کرد: برای سال آینده تخصیص اعتبارات بیابان و مدیریت دام را به طور ویژه در نظر داریم که اصل کار حفاظت از منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به این‌که یکی از چالش‌ها در شرق اصفهان این بود که انسان‌ها خودشان بیشترین تهدید را انجام دادند، توضیح داد: این تهدید به واسطه معادن گچ بود که 9 معدن تعطیل و 2 معدن دیگر در سال 98 تعطیل خواهد شد، در رابطه با معادن خاک هم آن‌هایی که آلودگی ندارند برداشت به صورت محدود از آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با چالش گرد و غبار در استان اصفهان مواجه هستیم که اگر مدیریت نشود با مشکلی مانند خوزستان در این رابطه روبرو خواهیم شد که در طول 40 سال گذشته با جنگل‌کاری این مشکل را حل کرده‌ایم.

شاملی در رابطه با کنترل بیماری سالک در شرق اصفهان، عنوان کرد: وجود موش‌ها در این مناطق به دلیل وجود درخت‌های تاغ تنها یکی از دلایل است، وجود نخاله‌های ساختمانی و آب‌های راکد هم از دیگر دلایل است، جاهایی که موش وجود داشته باید مبارزه شود اما اگر تاغ‌ها قطع شود در آینده‌ای نه چندان دور با بحران گرد و غبار مواجه می‌شویم، با مالچ پاشی و مدیریت آب‌های راکد در سال گذشته بیماری سالک مدیریت شد؛ خانه‌های مردم هم باید از مناطق درختکاری شده فاصله داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به این‌که 16 کانون فرسایش بادی به مساحت بالغ بر یک میلیون هکتار در استان اصفهان داریم، مطرح کرد: در حوزه زاگرس 65 هزار هکتار جنگل داریم که بزرگترین مشکل قطع درخت برای سوخت بود، متوسط فرسایش در زاگرس 15 تن در هکتار پیش‌بینی شده است که با طرح‌های مدیریت جامع باید این مسأله را کنترل کنیم.

وی در رابطه با برخورد با زمین‌خواری نیز گفت: امسال هزار و 571 هکتار تصرفات در 482 فقره پرونده داشتیم که شناسایی و به دستگاه قضایی سپرده شدند، تصرفات جدید هم حداقل است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار