برنامه های متفاوت نوروزی در تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: با همکاری انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم، روز ۲۸ اسفندماه خانه تکانی تکیه میر فندرسکی این مجموعه تاریخی و فرهنگی انجام و روز ۲۹ اسفند، فعالیت ستاد نوروزی مجموعه تخت فولاد به صورت رسمی آغاز می شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: با همکاری انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم، روز ۲۸ اسفندماه خانه تکانی تکیه میر فندرسکی این مجموعه تاریخی و فرهنگی انجام و روز ۲۹ اسفند، فعالیت ستاد نوروزی مجموعه تخت فولاد به صورت رسمی آغاز می شود.

سید علی معرک نژاد در گفت و گو با ایمنا با اشاره به برنامه های پیش از نوروز اظهار کرد: خانواده ها پنج شنبه پایانی سال را به موجب رسمی کهن، به گذشتگان خود سر زده و مجموعه تخت فولاد و گلستان شهدا در آخرین پنج شنبه سال و نخستین روزهای سال جدید با حجمی از مخاطبان و شهروندان روبرو است.

وی تاکید کرد: با همکاری انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم، روز ۲۸ اسفندماه خانه تکانی تکیه میر فندرسکی این مجموعه تاریخی و فرهنگی انجام و روز ۲۹ اسفند، فعالیت ستاد نوروزی مجموعه تخت فولاد رسما آغاز می شود؛ نظافت، رفت و روب، پاکیزگی و زیبایی اماکن، بقعه ها و فضاها نیز به وسیله نیروهای این مجموعه آغاز شده و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد درباره اهم این اقدامات افزود: نظافت، تمیزکاری و رفت و روب اماکن و بقعه ها همینطورگلکاری، دیوار سازی، درختکاری و رنگ آمیزی جداول و فضاها با همکاری شهرداری منطقه شش اصفهان در دستور کار قرار گرفته است؛ خانه تکانی جز ضرورت های مورد توجه است تا بازدیدکنندگان، فضایی همراه با نشاط، طراوت و پاکیزگی را در ایام نوروز تجربه کنند.

برنامه های نوروزی تخت فولاد

معرک نژاد افزود: نخستین برنامه نوروزی به صورت نمایشگاهی با عنوان گنجینه نصف جهان در سالن شمع گلستان شهدا از ۲۸ اسفندماه تا یازدهم فروردین برگزار می شود؛ در این نمایشگاه مراجعه کنندگان با گورستان های مهم جهان و گورستان هایی که به عنوان مراکز گردشگری دنیا شناخته شده، آشنا می شوند.

وی ادامه داد: ظرفیت ها، مشاهیر و پتانسیل های گردشگری مجموعه در قالب های تصویری، صوتی و دکور به مردم معرفی شده تا فضای متفاوتی برای شناخت و معرفی تخت فولاد به بازدیدکنندگان فراهم شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: اتوبوس تخت فولاد نیز، اتوبوسی با فضاسازی قدیمی و ساخته شده از چوب است که در ایام تعطیلات در جوار تکیه بابا رکن الدین مستقر است؛ در این اتوبوس دکوری، بازدید کنندگان با نشستن بر روی صندلی هندزفری هایی به گوش گذاشته و با مفاخر مجموعه تخت فولاد آشنا می شوند، همینطور پازل هایی در این زمینه تکمیل می کنند.

معرک نژاد افزود: در فضاهای ذکر شده از جمله نمایشگاه گنجینه و اتوبوس تخت فولاد، خلاقیت و نوآوری به کار رفته و رویدادها و برنامه های جذاب و ویژه کمتر دیده شده در مکان های دیگر، برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه بعدی در مجموعه تخت فولاد، ویژه برنامه نگارستان است، این ویژه برنامه در تکیه میر فندرسکی تخت فولاد برگزار می شود و مشخصه هایی متفاوت همچون نقالی، کارگاه های صنایع دستی، پذیرایی و ارایه غذاهای سنتی دارد که به وسیله مردم تهیه شده و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می گیرد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد افزود: تور گردشگری، غرفه کودک و نمایشگاه های مختلف به منظور آشنایی با تکیه میر و تخت فولاد نیز از جمله بخش های مختلف برنامه نگارستان است.

معرک نژاد اضافه کرد: تخت فولاد بیشتر از ۵۰ تکیه و بقعه ویژه دارد که امکان برگزاری برنامه های ویژه در همه آنها نیست، اما طرحی تحت عنوان "نگاه گذر تخت فولاد "در درهای ورودی طراحی شده است.

وی در این خصوص توضیح داد: در این برنامه بازدید کنندگان با پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری و مشاهیر آرمیده در تکیه ها آشنا شده تا بدین نحو شهروندان و مسافران آشنایی ویژه ای از همه تکایا داشته باشند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خاطرنشان کرد: فضاها و ایستگاه های نوروزی نیز در تکیه بابا رکن الدین، مرکز اسکان مسافران باغ فدک و در گلستان شهدا با مشارکت فرهنگ سرای فاضل برپا شده و خدماتی نظیر معرفی برنامه ها، راهنمایی افراد مراجعه کننده و تحویل بروشور برنامه های فرهنگی در این غرفه ها انجام می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار