باطنی: کمبودی در اجناس شب عید نیست

جایگاه پوشاک در سبد کالای خانوار به دلیل افزایش قیمت‌ها در آستانه شب عید دیگر مانند گذشته نیست و امسال خریداران بیشتر ترجیح می‌دهند مایحتاج اولیه و کالاهای اساسی‌تر را خریداری کنند تا هزینه‌ای برای رخت و لباس نو شب عید بپردازند.

جایگاه پوشاک در سبد کالای خانوار به دلیل افزایش قیمت‌ها در آستانه شب عید دیگر مانند گذشته نیست و امسال خریداران بیشتر ترجیح می‌دهند مایحتاج اولیه و کالاهای اساسی‌تر را خریداری کنند تا هزینه‌ای برای رخت و لباس نو شب عید بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله با رسیدن اسفندماه و نزدیک شدن به عید نوروز، مردم شروع به خرید نیازهای شب عید می کنند، بازارها شلوغ شده و به اصطلاح جان می گیرد. از دیرباز یکی از خریدهای مرسوم در میان ایرانیان، خرید لباس نو برای شب عید بود و تا پیش از گران شدن قابل توجه پوشاک و البسه جایگاهی خاص در سبد خرید خانوار داشت.

اما نوروز ۹۸ با گرانی‌های رنگارنگ، گویی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کاهش قدرت خریدشان بازارها آن رونق همیشگی را ندارد. تحریم‌های آمریکا، نوسانات قیمت ارز، افزایش نرخ طلا و مسائلی از این قبیل، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را به دنبال داشته و از آن‌جا که درآمد قشر حقوق‌بگیر، ثابت مانده است، عموم مردم دیگر توان خرید بیش از نیازهای ضروری و اساسی را ندارند.

بازار شب عید کفاف چک‌های ما را هم نمی‌دهد

فروشنده‌ای در منطقه بزرگمهر که خود را فعال ۲۵ ساله حوزه پوشاک معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنامی‌گوید: "بازار شب عید حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افت و قیمت کالاها نیز تا حدود دو برابر افزایش داشته است. بعضی کالاها مانند پوشاک دخترانه و زنانه در بازار کم شده اما لباس‌های مردانه و بچه‌گانه هنوز به اندازه کافی در بازار هست، شاید به این خاطر که لباس‌های مردانه کاهش فروش بیشتری به نسبت بقیه داشته است."

وی می افزاید: " بازار شب عید حتی کفاف پرداخت چک‌هایمان را هم نمی‌دهد، اجناس را با چک خریداری کردیم اما فروش به قدری نیست که بتوانیم چک ها را پاس کنیم. از آذرماه امسال، فروش خیلی کم شده است. حتی بعضی اجناس از یک ماه پیش تا کنون دوباره افزایش قیمت داشته است. به عنوان مثال شلوار زنانه از ۹۸ هزار تومان در ماه گذشته به ۱۲۰ هزار تومان در اسفند ماه رسیده است.اینطور که پیداست هزینه ها حتی سر به سر نمی‌شود و ممکن است مقداری هم کم بیاوریم."

وی درباره وضعیت خرید خود نیز شکایت دارد و می گوید "در وضعیت مناسبی نیست، در گذشته خرید به صورت چکی بوده است اما در حال حاضر ۹۰ درصد خریدهایمان نقدی و مابقی به چک‌های نهایتا سی تا چهل روزه تبدیل شده است."

بازارهای قدیم رونق دیگری داشت

فروشنده دیگری نیز که در محدوده مرکز شهر فعالیت می‌کند، می‌گوید: "۲۲ سال است که در زمینه پوشاک مردانه فعالیت می کنم، قدیم شب عید بازار شور و حال دیگری داشت، متاسفانه فروش نسبت به سال گذشته حدودا پنجاه درصد کاهش داشته و قیمت‌ها نیز تقریبا دو برابر شده است."

وی می افزاید: " کسادی بازار مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ پوشاک مردانه شده و حاشیه سود به شدت پایین آمده است. گاهی مجبوریم پوشاک را با سود پنج درصدی بفروشیم در صورتی که سود ما از فروش هر جنس باید ۲۰ درصد باشد."

این فروشنده درباره کیفیت دوخت هم می گوید: کیفیت کار از لحاظ دوخت صنعتی بهتر شده و تمام دوخت‌های ما داخلی و صنعتی است.

این فروشنده با اشاره به رکود شدید بازار از مهرماه امسال، ادامه می‌دهد: "در پاس کردن چک های خودمان نیز با مشکل مواجه هستیم؛ تولید کنندگان نیز بازگشت اجناس را قبول نمی کنند. وضعیت خرید ما به نسبت سال گذشته بدتر شده، چک های با سر رسید شش ماهه به دو ماه تبدیل شده و بسیاری از فروشندگان عمده یا تولید کنندگان نیز اجناس را نقدی می فروشند. فروشگاه دیگری داشتیم که تعطیل و شاگردان را هم اخراج کردیم چون برایمان به صرفه نبود و در حال حاضر فقط خودمان به فروشندگی مشغولیم."

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها نسب به پارسال

فروشنده دیگری که فروشگاه‌اش در محدود دروازه شیراز است و ۱۴ سال نیز سابقه کار دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "قیمت‌ها به نسبت پارسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش اما فروش حدودا ۴۰ درصد افت داشته است؛ وضعیت خرید مناسب نیست و خریدها کاملا نقدی شده به همین دلیل خرید ما هم کمتر شده است."

بررسی های میدانی خبرنگار ایمنا از دل بازارهای شهر اصفهان، مردم و فروشگاه های پوشاک در مناطق مختلف شهر در آستانه ایام نوروز گویای آن است که فقط فروشندگان نیستند که درد دل‌های فراوانی از کسادی بازار و گم شدن شور و حال نوروزی قدیم در کشمکش های اقتصادی این روزها دارند بلکه خریداران نیز دل پری از ناتوانی‌شان در لباس نو به تن کردن برای دید و بازدیدهای نوروز دارند.

در همین ارتباط یک بانوی خریدار در خیابان چهارباغ عباسی که از افزایش چشمگیر قیمت‌ها به نسبت سال گذشته گلایه داشت، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "کیفیت و تنوع مدل‌ها کاهش یافته است. از پوشاک ایرانی استفاده می کنم زیرا هم حمایت از کالای داخلی است و هم اجناس خارجی گران شده‌اند، خود من حدودا ۵۰ درصد خریدم را کاهش داده‌ام."

یک خریدار مرد در حوالی میدان امام حسین نیز که تاکید دارد برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی، بیشتر پوشاک ایرانی را تهیه می‌کند، می‌گوید: "سال گذشته قیمت‌ها مناسب‌تر از امسال بود. از دی ماه قیمت‌ها افزایش زیادی یافته است."

بانوی خریدار دیگری می گوید: "قیمت‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته اما کیفیت‌ها همانی است که بود، به همین دلیل خرید من هم کمتر شده است."

یک خریدار از مزون لباس بانوان می گوید: "قیمت‌ها به نسبت سال گذشته خیلی افزایش داشته و فکر می‌کنم سه برابر شده است. قدرت خرید مردم پایین آمده و کیفیت هم به همین دلیل کاهش پیدا کرده است."

سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته‌است

رضا باطنی، نایب رییس اول اتحادیه پوشاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش آن چنانی نداشته است.

وی اضافه می‌کند: دیگر مانند سال گذشته جنس خارجی در بازار وجود ندارد اما چون پارچه گران است، تولیدات نهایی پوشاک نمی‌تواند ارزان تمام شود، به عنوان مثال مانتویی که در سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته، حالا باید ۱۳۰ هزار تومان فاکتور شود و این رشد قیمت به دلیل افزایش در مزد دوخت، کارگر و ... نیست بلکه به دلیل افزایش قیمت پارچه، نخ، مواد اولیه و خرج کار است. این قیمت به نسبت سال گذشته بین ۲۰ اتا ۳۰ درصد افزایش داشته است .

نایب رییس اول اتحادیه پوشاک اصفهان افزایش دو برابری در قیمت پوشاک را به شدت تکذیب می‌کند و می‌گوید: طبق آمار دقیقی که در اختیار داریم چنین افزایش قیمتی در پوشاک وجود ندارد. در حال حاضر فروشنده ما به دنبال مشتری است که فقط جنس خود را بفروشد. ضمن اینکه بازرسان ما به همراه بازرسان اداره اماکن و اتاق اصناف در سطح شهر حضور دارند و این موضوع را به دقت رصد می‌کنند.

باطنی همچنین از برگزاری یک جشنواره سالانه به عنوان بخشی از فعالیت اتحادیه پوشاک قبل از سال نو خبر داده و می گوید: هرسال یک جشنواره نوروزی برای شب عید برگزار می‌کنیم و امسال هم در حال تدارک آن هستیم. در این جشنواره برخی از فروشندگان حتی اجناس را بدون سود می‌فروشند، یعنی حتی از ۲۰ درصد سود خود نیز چشم پوشی می کنند تا اجناس خود را بفروشند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، به این موضوع اشاره می کند که پوشاک دیگر جایگاه سابق را در سبد کالای خانوار ندارد و اظهار می کند: زمانی پوشاک در سبد کالای خانواده حرف اول را می زد اما با توجه به شرایط حال حاضر، مردم به دنبال پوشاک نیستند؛ البته ممکن است به خاطر فرزندانشان خرید کوچکی انجام دهند اما دیگر پولی برایشان نمی‌ماند که بخواهند به دنبال پوشاک باشند.

نایب رییس اول اتحادیه پوشاک درباره وضعیت بازار پوشاک می گوید: در حال حاضر هیچ تعریفی ندارد. شاید پس از عید خیلی از فروشگاه‌های ما اعلام تعطیلی کنند.

باطنی درباره شکایات مردمی از فروشگاه‌ها می گوید: بازرسی شب عید از ۷ اسفندماه شروع شده است و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد و تا کنون هیچ شکایتی از فروشندگان پوشاک نداشتیم و موردی نیز شناسایی نشده است.

این گفته او فرضیه گران شدن پوشاک در نتیجه گرانفروشی را رد می کند و این گرانی را به عوامل دیگری گره می زند.

وی اظهار می کند: پوشاک امسال موفقیتی در بازار شب عید ندارد و مردم به فکر مسائلی همچون خرید میوه، آجیل، گوشت و مرغ و اینها هستند و کسی خیلی به فکر پوشاک نیست.

کمبودی در اجناس شب عید نیست

نایب رییس اتحادیه پوشاک درباره موجودی کالاها در بازار هم می گوید: کمبودی در اجناس شب عید نیست، البته مقدار اجناس نسبت به سال گذشته کاهش داشته زیرا برای تولید کننده به صرفه نیست.

وی درباره کیفیت پوشاک گفت: کیفیت دوخت‌های ما عالی است حتی بهتر از اجناس ترکیه، برخلاف این که بازار دست جنس ترک است.

باطنی همچنین از کاهش تولید پارچه ایرانی در بازار می گوید و می‌افزاید: پارچه ایرانی دیگر مانند گذشته در ایران وجود ندارد، یکسری پارچه مخصوص مدارس و فرم لباس کار و مانند اینها در ایران وجود دارد مابقی پارچه‌های چین، کره و پارچه های متفرقه است.

وی ادامه می‌دهد: تولیدکننده نیز برای اینکه قیمت تمام شده به صرفه باشد آن پارچه مرغوبی که مورد انتظار هست را استفاده نمی‌کند یعنی پارچه‌های مورد استفاده در پوشاک مانند قبل کیفیت ندارد. دود این کارهم در چشم مصرف کننده می رود زیرا همه می‌خواهند "ارزان تمام شود".

حال از مطالعه موارد بالا در میابیم که مشکل در بازار پوشاک عید جدی است، با کاهش قدرت خرید مردم، پوشاک از اولویت های اول خرید به رتبه های پایین تر تنزل کرده است و همین امر موجب کاهش خرید مردم و درآمد ناکافی فروشندگان و فعالین این بازار شده است.

در حالی که نایب رییس اول اتحادیه از افزایش ۳۰ درصدی پوشاک صحبت می‌کند نظر بعضی از مردم و فروشندگان متفاوت و حاکی از افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی در بعضی از اجناس است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار