مروری بر یک رویداد فرهنگی هنری در قلب فرهنگ و هنر ایران زمین

آیین نکوداشت استاد غلامشاه قنبری با عنوان«نیم قرن تلاش،یک عمر حضور» در اصفهان برگزار شد.

مروری بر یک رویداد فرهنگی هنری در قلب فرهنگ و هنر ایران زمین
محمدرضاخسروی: آیین نکوداشت استاد غلامشاه قنبری با عنوان«نیم قرن تلاش،یک عمر حضور» در اصفهان برگزار شد.
ایران،سرزمینی است متشکل از اقوام و فرهنگ های گونه گون، که هر کدام در جای خود و به قدر وطن پرستی خود برای پاسداری از مام میهن جانفشانی کرده اند.
اصفهان،شهر گنبدهای فیروزه ای،که از دیرباز مردمانش به فرهنگ دوستی و هنر مندی شهره بوده اند کلکسیونی است از جمع اقوامی که قرن های متمادیست درسایه برادری و همدلی در یک زیست مسالمت آمیز باهم روزگار گذرانده اند و اگر اغراق نکرده باشم الگوییست برای دیگرشهرها در برادری و همدلی.
گستره فرهنگ و هنر در اصفهان نصف جهان، نه فقط مختص به این شهر و کشور ،که جایگاه رفیعی در جهان دارد که باید به دور از تعارفات معمول،این شهر خوب خدا را نگین فرهنگ و هنر جهان نامید.
وجود هنرمندان نامدار اصفهانی در عرصه های مختلف، مبین این است که هر چه در راستای هنر این شهر سخن گفته شود کم گفته ایم.
اما به دلیلی باید اشاره کنم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد و آن هم در هم امیختگی فرهنگ و هنراقوام مختلفی است که در اصفهان پابه پای هم برای رسیدن اصفهان به این جایگاه تلاش کرده اند.
درکنار هنرمندان بزرگی چون زنده یاد استاد حسن کسایی و تاج اصفهانی و دیگران، باید به هنرمندان دیگر قومیت ها هم اشاره کرد که چون از این پس بناست درباره هنرمندان قوم لر و آیینی که چند روز پیش در قلب اصفهان ودر تالار استاد فرشچیان که تاج سر مفاخر هنر ایران و جهانند برگزارشدمطالبی را عرض کنم.
بی شک کسی از اهالی هنر و فرهنگ اصفهان نیست که نام استاد زنده یاد بهمن علاءالدین یا استاد محمد ملک مسعودی و کورش اسدپور نازنین و رضا صالحی و سرکار خانم آزیتا موگویی و...را نشنیده باشد و براستی که این عزیزان و دیگر هنرمندان قوم لر در کنار دیگر هنرمندان کشور نقش به سزایی در ترویج فرهنگ و هنر این مرزو بوم داشته اند.
واما بعد...
چهارشنبه یکم اسفندماه ۹۷ در سالن اجتماعات فرهنگسرای استاد فرشچیان به همت تعدادی از دوستداران فرهنگ و هنر ایران، آیین نکوداشتی برگزار شد که در آن از یکی از باسابقه ترین خنیاگران قوم لر تجلیل شد.
در این آیین که با استقبال چشمگیر شهروندان فهیم و هنردوست استان اصفهان برگزار شد، ازنیم قرن تلاش و یک عمر حضور استاد غلامشاه قنبری خنیاگر قوم لر تجلیل شد.
در ابتدای برنامه بانی این نکوداشت، ضمن پاسداشت مقام والای شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به شهادت جمعی از سربازان سرافراز وطن در حادثه تروریستی زاهدان اشاره کردند و خاطر نشان شدند که؛ اگر امروز نسبت به برگزاری این دست برنامه ها اقدام می شود، تنها در سایه سار از خود گذشتگی و رشادت های کسانی است که برای امنیت ایران عزیز جانشان را تقدیم مام وطن می کنند.
حاج ابدال خسروی ضمن تبیین علت برگزاری این نکوداشت بر همدلی اقوام و اقلیت ها و در کل مجموعه نظام در شرایط بحرانی کشوراشاره کردند و گفتند:در ادامه این دست تجلیل ها برای دیگر هنرمندان قومی و ملی نیز برگزار خواهد شد.
در ادامه برنامه که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و هنر دوستان و اقوام مختلف برگزار شده بود، در نوبت های مختلفی اساتید حوزه هنر اصفهان به اجرای برنامه پرداختند.
استاد کورش اسد پور در سخنانی به پاسداشت هنرو تلاش هایی که برای این حوزه انجام می شود اشاره کردند و ضمن تقدیر از تلاش های ماندگار استاد غلامشاه قنبری بعنوان یکی از پیشکسوتان حوزه موسیقی فورکلوربه اجرای برنامه پرداختند.
در ادامه استاد ملک مسعودی هم با بیانی شیوا وهنرمندانه موضوعاتی را بیان کردندکه مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
استاد ملک مسعودی دربخش دیگری با اجرای یک غزل زیبا و یکی از اثار فاخر خود برای لحظاتی اشک شوق را بر گونه های حاضرین جاری کردند.
همچنین، یکی از جوانان ارزشمند قوم هم ضمن ایراد سخنانی در خصوص برگزاری این دست نکوداشت ها از مردم جهت حمایت از هنرمندان درخواست کردند که؛ بهترین راه حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی استقبال از برگزاری کنسرت هاست که موردتایید دیگر بزرگان عرصه هنر و فرهنگ قرار گرفت.
مظفر صالحی هنر مند جوان قوم لر بعد از پایان سخنان خود با اجرای یک موسیقی فاخر برای لحظاتی شور و نشاط را به حاضرین در جلسه منتقل کردند.
دکتر کاظمی هم با قرائت بیانیه این نکوداشت مسایلی را پیرامون فرهنگ و هنر در ایران و جهان مطرح کردند.
درپایان، باحضورهنرمندانی چون ،دکتر فرهنگ تیر گیر، دکتر مهران پازیار،استاد داراب رییسی، استادفضل اله هلیلی و دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر،از نیم قرن تلاش و یک عمر حضور استاد غلامشاه قنبری تجلیل به عمل امد.
وجه بارز این برنامه اجرای سراسر شوق و دلبرانه ی استاد غلامشاه قنبری بود که با نی نوازی مهدی بهرامی برای لحظاتی حاضرین در جلسات را به خاطرات دور و نزدیک قوم لر رهسپار کرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار