مسئولان با ساده زیستى، مرهمى بر زخم‏هاى گروه کم درآمد جامعه باشند

امام جمعه فولادشهر گفت: در جامعه‏ اى که میان طبقه‏ هاى گوناگون آن، فاصله معیشتى و اقتصادى وجود دارد، مسئولان و کارگزاران باید با ساده زیستى، مرهمى بر زخم‏هاى گروه کم درآمد جامعه باشند.

امام جمعه فولادشهر گفت: در جامعه‏ اى که میان طبقه‏ هاى گوناگون آن، فاصله معیشتى و اقتصادى وجود دارد، مسئولان و کارگزاران باید با ساده زیستى، مرهمى بر زخم‏هاى گروه کم درآمد جامعه باشند.

حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در خبطه های عبادی سیاسی نماز جمعه فولادشهر اظهار کرد: سال ۱۳۹۷ در حال رسیدن به‌روزهای پایانى است، در این روزها بررسى تحولات مهم اقتصادى و مسیرى که اقتصاد ایران در این سال طى کرده است، قابل‌توجه و درس‌آموز است.

وی بابیان اینکه با استفاده از تجربیات سال ۹۷، مى‏توان براى سال ۹۸ برنامه و طراحى مناسب داشت، افزود: یکى از فورى‏ترین و اصلى‏ ترین مسائلى که امروز کشور با آن دست به گریبان است، مشکلات اقتصادى است و نمود آن را در گرانی هاى افسار گسیخته مثل قیمت‏ هاى پراید ۵۰ میلیونى و گوشت ۱۰۰ هزارتومانی شاهدیم. مسئله‏ اى که هم براى مردم تبدیل به معضل و مشکل شده و هم مسؤولین را دچار چالش کرده است.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: از اواسط تابستان در یک‌روند افزایشى قیمت اقلام مختلف در بازار افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه، یعنى تغییرات قیمت از بهمن سال گذشته تا بهمن امسال، ۴۲ درصد بوده است. این میزان تورم فشار زیادى بر مردم وارد مى‏کند. خصوصاً با نزدیک شدن به شب عید که نیاز مصرفى مردم بیشتر شده و تقاضا در بازار افزایش مى‏یابد، تورم براى مردم بسیار ملموس‏تر مى‏شود؛ و البته دشمن در این میان بسیار خوشحال است و سعى دارد به خیال خود، از این نمد کلاهى براى خود بدوزد.

وی ادامه داد: در جامعه‏ اى که میان طبقه‏ هاى گوناگون آن، فاصله معیشتى و اقتصادى وجود دارد، مسئولان و کارگزاران باید با ساده زیستى، مرهمى بر زخم‏هاى گروه کم درآمد جامعه باشند. تنها با ساده زیستى است که مى ‏توان، مشکلات مردم را درک کرد، با آنان هم درد و با دل کندن از زرق‌وبرق دنیا و گرفتار نشدن در پست و مقام، به مردم نزدیک شد.

سرافراز اضافه کرد: وقتى مردم حس کنند مسؤولین نیز مانند آن‏ها طعم سختى‏ ها و مشکلات را مى‏ چشند، بدون شک بسیار راحت‏ تر با مشکلات کنار آمده و آن‏ها را تحمل مى‏کنند؛ اما بر عکس، اگر ببینند بار مشکلات صرفاً بر دوش آن‏هاست و مسؤولان کشور هیچ همراهى و درکى از آن ندارند، بى‏ شک دچار دلسردى شده و بار روانى مشکلات دو چندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئول و رئیسى در جامعه اسلامى مى‏ تواند عدالت را در حوزه مدیریت خویش برقرار کند که درد محرومان و تهی‌دستان را درک کرده و چشیده باشد، گفت: و گرنه آنان که حتى از دور، دستى بر آتش نگرفته‏ اند، چگونه مى‏توانند بر مشکلات و نابسامانى‏ ها چیره شوند.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین على (ع) یکى از اصلى ‏ترین دلایل پذیرش خلافت پس از ۲۳ سال غصب خلافت از ایشان را، پیمانى مى‏ داند که خداوند از نخبگان جامعه گرفته است که در برابر شکم‌بارگی و افسارگسیختگى ظالمان و گرسنگى و محرومیت مظلومان سکوت نکنند. بدیهى است، کسى مى ‏تواند به این پیمان محکم الهى وفادار بماند که خود، درد محرومان و بیچارگان را با عمق وجود کشیده و از سنخ آنان باشد. چه حکیمانه گفته‏ اند که: «با دستمال آلوده نمى‏ توان، شیشه کثیف را پاک کرد.»

وی یادآور شد: چند روز پیش بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار ۸ ماه پیش هیئت دولت با ایشان منتشر شد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار که حدود دو ماه پس از خروج رسمى آمریکا از برجام انجام شده بود، نکات بسیار مهم و هشدار آمیزى را درباره اروپا بیان کرده و توصیه‏ هاى مهمى در این زمینه به دولت داشتند.

سرافراز عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب امروز نه بلکه ۸ ماه پیش به‏ صراحت به آقایان دولت هشدار دادند و فرمودند؛ «کار را در محدوده‏ى مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادى کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادى کشور ما را بر طرف کند و به ما کمک قابل توجهی بکند. اروپایى‏ ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستى بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند، که اسمش همان بسته است، امّا این‏ را جزو موضوعات اصلى کشور قرار ندهید؛ بسته‏ ى اروپایى بیاید، نیاید، ما کارهایى در کشور داریم، مقدوراتى در کشور داریم، این مقدورات بایستى تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزى که از اختیار ما خارج است.»

وی بیان کرد: برخى گلایه و مطالبه مى‏کنند که چرا رهبرى به فلان قضیه ورود نمى‏کنند. خب همین ماجراى هشدار ۸ ماه پیش ایشان و پیش‌بینی‌شان درباره رفتار اروپا یک نمونه است. هشدارها در آشکارا و چندین برابر آن در خفا داده مى‏شود.

سرافراز ادامه داد: اما این‏که مخاطبین چقدر به این توصیه‏ ها عمل مى‏ کنند مسأله دیگرى است که آقایانى که این نصایح و هشدارها را مى‏شنوند و بدون کمترین توجهى از کنار آن مى‏ گذرند باید اولاً؛ در پیشگاه پروردگار پاسخ دهند که سخن ولی خود را مى‏ شنوند و دانسته یا ندانسته این سخنان و هشدارها را نادیده مى‏ گیرند و ثانیاً؛ اکنون‌که ۸ ماه از آن هشدارها گذشته و چندین برابر آن در مقاطع گذشته تکرار شده و مورد بى‏ توجهى قرارگرفته، باید به ملّت پاسخ دهند که چرا این مدت کشور را معطّل تعهدهاى هیچ و پوچ اروپا کرده‏اند.

وی اضافه کرد: نکته‏ى دیگرى که باید به آن اشاره کرد آن است که امروز جامعه و کشور با موضوع جدیدى به نام FATF مواجه است و کار روند قانونى خود را طى کرده و اکنون در ایستگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با کمال تأسف باید گفت عده‏اى مشغول تکرار همان اشتباهات قبلى در این زمینه هستند. مشکلاتى که در زمینه گوشت به ‏وجود آمده را به این موضوع ربط مى‏ دهند و مردم و اقتصاد را نسبت به قضیه، شرطى مى‏کنند. (خُب اگر مشکل آب با برجام حل شد! مشکل گوشت هم با FATF حل می‌شود!) انسان عاقل و فهیم باید از گذشته درس بگیرد و از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: عده‏اى در این کشور عادت کرده‏ اند درباره هر مسئله‌ای هیاهو و جنجال به راه بیندازند و مسأله را از ریل کارشناسى و قانونى خارج کرده و آن را به ورطه جدل و دو قطبی‌سازی بکشانند و در نتیجه جامعه و افکار عمومى را هم دچار التهاب و انحراف کنند. عقلاى کشور باید جلوى چنین روند و رفتار خسارت بارى را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دولت هلند در ماه گذشته در یک رفتار غیرمسئولانه دو دیپلمات سفارت جمهورى اسلامى ایران در این کشور را به اتهام واهى قتل محمدرضا صمدى معروف به کلاهى عامل انفجار حزب جمهورى اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰، اخراج کرد. جمهوری اسلامی هم از دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب عمل متقابل، خواسته که خاک کشورمان را ترک کنند.

سرافراز با بیان اینکه هلند با این رفتار نشان داده که یک کشور وابسته و بدون استقلال تصمیم ‏گیرى است که از سوى برخى کشورهاى اروپایى، آمریکا و صهیونیست‏ ها برایش تصمیم‏ گیرى مى ‏شود، افزود: اروپایى‏ ها در حالى ایران را متهم به اقدام تروریستى مى‏ کنند که ایران به اذعان جهانیان در ردیف اول مبارزه با تروریسم است درحالی‌که اروپا و آمریکا در ردیف اول حمایت از تروریسم هستند. به‏ عنوان نمونه کشورهایى مانند فرانسه و آمریکا میزبان گروهک تروریستى منافقین هستند. گروهکى که دستش به خون ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه آغشته است.

وی تاکید کرد: بدون شک اخراج دیپلمات‏ هاى هلندى، حق مسلّم جمهورى اسلامى در قبال رفتارهاى نادرست و غیرقانونی هلند است. این اقدام جمهورى اسلامى پاسخی قاطع به آن‌هایی است که همچنان در توهُم رفتارهاى غیر منطقى و غیر اصولى علیه ملت ایران هستند و در این‏راه، بازیچه صهیونیست‏ ها و آمریکا شده و استقلال خود را قربانى زود گذر روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستى ساخته‏ اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار