آغاز اجرای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع تب کنگو در لنجان

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: از جمله اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی شهرستان لنجان تهیه و توزیع سم و مواد ضد عفونی کننده به مقدار مورد نیاز برای سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام بوده است.

آغاز اجرای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع تب کنگو در لنجان

بیماری تب کریمه کنگو در هفته های اخیر در برخی از شهرهای کشور مشاهده شده است و این مسئله نگرانی هایی را در پی داشته، چراکه در تعریفی خلاصه که از تب کریمه کنگو ارائه شده، تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که بین دام و انسان مشترک بوده که در دام علامت مختصری جز تب نداشته اما در انسان منجر به مرگ می شود از این رو این مسئله باعث شده است که این روزها بیماری تب کریمه کنگو به تیتر بسیاری از رسانه ها مبدل شود.


از سوی دیگر انتشار برخی اخباررسمی و نگران کننده در کنار انتشار برخی شایعات مبنی بر شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کنگو در میان شهروندان، منجر به حساس شدن اذهان عمومی جامعه در رابطه با گسترش احتمالی این بیماری شده است. تا جایی که اخبار مربوط به این بیماری لحظه به لحظه تغییر می‌کند و مدام مورد تایید و تکذیب مسئولان امر قرار می‌گیرد. اما نکته قابل توجه در این میان ان است که حتی این بیماری خطرناک نیز باعث نشد تا عده ای از فکر افزایش فالوور و ممبر غافل شوند و تنها برای رسیدن به اهداف خود پیام هایی بهداشتی پوچ برخی اکانت ها، پیچ ها و کانال های تلگرامی دست به دست شد تا تنها به ترس مردم دامن بزند و حتی در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی در خصوص انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت قرمز، فروش آن در چند روز گذشته کاهش یابد.


هرچند بسیاری از افراد نیز هستند که هدفشان اطلاع رسانی است اما در این بین برخی نیز دست به انتشار مطالبی کذب از جمله آمارهای اشتباه در ارتباط با تلفات و کشته های این بیماری می زنند که موجب ایجاد رعب و وحشت در زمان شیوع یک بیماری همچون تب کریمه کنگو می شود. حال نکته قابل توجه در این میان اطلاع رسانی سریع و صحیح به عنوان کلید مدیریت بحران و اصلاح الگوهای اطلاع رسانی است که خود می تواند از انعکاس شایعات جلوگیری کند و در این میان رسانه های معتبر به عنوان کلید مدیریت بحران مطرح هستند که متاسفانه در چنین زمان هایی بسیاری از مدیران در اندیشه فرار از پاسخگویی به مطبوعات و رسانه ها بوده و از ارائه اطلاعات صحیح و بموقع خودداری می کند.


اما باید توجه داشت که به هنگام بروز حوادث و بروز بمبهای خبری، مردم تشنه اطلاعات می شوند و باید به این مهم نیز توجه داشت که شایعه چون آب دریاست، یعنی هرچه از آن می نوشی، بیشتر ایجاد عطش خواهی کرد و درست در زمانیکه مسئولان باید با ارائه اطلاعات صحیح و هدفمند، مردم را از تشنگی درآورند با مسدود کردن چرخه اطلاعات و اخبار به تشنگی مردم می افزایند و این مسئله مردم را به سمت استفاده از رسانه های غیر رسمی سوق می دهد و معمولا در چنین مواقعی، شایعه خود باعث ایجاد ترس و نگرانی در جامعه شده و مردم نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و حتی گاهی بر آن اضافه می کنند .


لذا باید به این مهم توجهی جدی داشت که بیشتر بحرانها از خبرهای نادرست ایجاد می شود و بطور قطع رسانه ها می توانند از ایجاد بحران جلوگیری کنند.بنابر این بایدگفت بهترین راهکار در چنین شرایط اطلاع رسانی بموقع و تعامل بین منابع و رسانه های رسمی است چراکه رسانه ها در ایجاد، مدیریت و فروکش کردن بحران نقش انکار ناپذیری را به عهده دارند .

فرهاد طاهری با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در کشور، اظهار کرد: تب خون ریزی دهنده یویروسی کریمه کنگو، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود که این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است و طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند .

وی افزود: بیماری CCHF در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد و شش ماه اول سال و در طول گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید .


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان تصریح کرد: ویروس CCHF به انسان نیز با گزش کنه و یا از طریق تماس با خون حیوان آلوده و یا بافت در هنگام و بلافاصله بعد از کشتار منتقل شود و اکثر این موارد نیز در افراد درگیر در صنعت دام رخ می دهد که البته به راحتی با رعایت مسائل ایمنی می توان از آن جلوگیری کرد.

آغاز اجرای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع تب کنگو در لنجان

وی با اشاره به اینکه آموزش یکی از مهترین راه های مقابله با ویروس CCHF است، ادامه داد: باید توجه داشت که مخزن اصلی ویروس بیماری تب کریمه کنگو، نوعی کنه موسوم به هیالوما است و این کنه ها با گزش دام به ویژه گاو و گوسفند، آنها را آلوده می کند لذا لازم است گروه های در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو به ویژه قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه و افراد دست اندرکار در ذبح دام اقدام های بهداشتی حفاظت فردی را رعایت کنند.

طاهری اضافه کرد: مصوبه نخست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان لنجان آموزش گروه های در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو بود و از این جهت برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و دامداران به صورت گسترده در قالب ارسال پیامک، چاپ اطلاعیه، تبلیغات محیطی و بنر انجام گرفته تا آگاهی لازم به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، داده شود و تاکنون نیز بخشداری باغبهادران و همچنین شهردارهای باغبادران و سده لنجان آمادگی خود را در این حوزه اعلام کرده اند.


وی عنوان کرد: اداره دامپزشکی شهرستان لنجان با توجه به اهمیت موضوع با برگزاری جلسات اموزشی با حضور اصناف، چوبداران و همچنین دهیاران و قصابان فعال در روستاها نسبت به آموزش و راهنمائی آنها به صورت چهره به چهره اقدام نموده است .

سمپاشی واحدهای دامی علیه تب کریمه کنگو در شهرستان لنجان

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان بیان کرد: از جمله اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی شهرستان لنجان تهیه و توزیع سم و مواد ضد عفونی کننده به مقدار مورد نیاز برای سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام بوده است.

وی با اشاره به اینکه دامداران و روستاییان باید نسبت به تهیه سم و استفاده در دامداری ها و اماکن دامی خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و از طریق کنه عامل بیماری به دامهای دیگر انتقال می یابد که سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد لذا بالغ بر ۳۵۰ لیتر سم خریداری شده و توزیع آن نیز آغاز شده است.


طاهری اذعان کرد: دهیاران ۵۰ درصد سم مورد نیاز این طرح را خریداری کرده و ۵۰ درصد دیگر را اداره دامپزشکی شهرستان لنجان به صورت رایگان در اختیار انها قرار خواهد داد البته طرح سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام آغاز شده و همکاران ما نیز آموزش لازم درخصوص سم پاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام را به دهیاران منتقل می کنند.

وی ادامه داد: سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام در روستاهای مورکان، برنجگان، کرچگان، کچوئیه و چم یوسفعلی کاملا انجام گرفته و تا پایان هفته مابقی روستاهای شهرستان لنجان نیز طرح سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام آنها به پایان خواهد رسید.

سمپاشی ۷۰۰ هزار متر مربع اماکن دامی در لنجان

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان یاداور شد: در این طرح سمپاشی بدن ۳۰ هزار دام سبک و ۷ هزار و ۵۰۰ دام سنگین در دومرحله انجام خواهد گرفت همچنین ۷۰۰ هزار متر مربع جایگاه های نگهداری دام در این شهرستان برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به طور رایگان انجام خواهد شد .


وی متذکر شد: طبق مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان لنجان تا اطلاع ثانوی از کشتار در روستاها جلوگیری خواهد شد چراکه ذبح سنتی بسیار خطرناک است و تنها افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و حتی دام را به صورت زنده کشتار و مصرف کرده اند می‌توانند نسبت به ابتلا به این بیماری مشکوک باشند لذا تصمیات لازم در این خصوص اتخاذ گردید و مقرر شد دهیاران و بخشداران امکاناتی را فراهم کنند تا قصابان فعال در روستاها بتوانند گوشت مورد نیاز روستایی را از کشتارگاه زرین شهر تهیه کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان از دامداران خواست با توجه به اجرای طرح ضربتی سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با عامل انتقال دهنده این بیماری در بدن دام توسط ماموران دامپزشکی نهایت همکاری را با این ماموران داشته باشند و از برداشتن و له کردن کنه‌ها با دست جداً خودداری کنند .


‌پیش سرد کردن گوشت قرمز راهی موثر برای مقابله با تب کریمه‌کنگو

طاهری در ادامه ‌پیش سرد کردن گوشت قرمز را راهی موثر برای مقابله با تب کریمه‌کنگو دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که پیش ‌ سرد کردن گوشت مخاطرات بسیاری از عوامل بیماری‌زا در آن را کاهش می ‌ دهد و در این سیستم گوشت باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچالی قرار بگیرد و به ‌ دلیل کاهش دما و PH در اثر جمود نعشی، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود .


وی با اشاره به به فعالیت کشتارگاه صنعتی شهرداری زرین شهر، تاکید کرد: باید توجه داشت که ۴۸ واحد قصابی در بخش باغبهادارن مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۲۶ قصابی در روستاهای بخش باغبهادران فعالیت می کنند لذا با توجه به اینکه مرحله پیش سرد کردن گوشت در کشتارگاه صنعتی شهرداری زرین شهر انجام می گیرد مقرر شد دهیاران تدابیر لازم را جهت تهیه گوشت مصرفی روستائیان از کشتارگاه صنعتی شهرداری زرین شهر نمایند.


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان لنجان اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود، نیاز است که فرهنگ استفاده مردم از گوشت قرمز تغییر کند و روی به گوشت پیش ‌ سرد شده بیاوریم چراکه برای بالا بردن کیفیت گوشت در تمام دنیا آن را به مدت ۲۴ ساعت در پیش ‌ سرد نگهداری می‌کنند و این کار در کشتارگاه‌ها امری اجباری است از این رو شهرداری باغبادران اقدام به انعقاد قرارداد ساخت سردخانه پیش سرد در کشتارگاه ‌ باغبهادران را نموده که امید است این مهم طی ۲۰ روز آینده محقق گردد و قصابی های فعال در بخش باغبهادارن بتوانند به راحتی از این مهم بهرمند شوند.



شهروندان گوشت را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند

وی در پایان گفت: در راستای رفع نگرانی‌های شهروندان از ابتلا به بیماری‌های دامی، توصیه می‌شود مردم از محصولات گوشتی معتبر به مهر دامپزشکی، استفاده کنند .

طاهری عنوان کرد: در صورت تهیه گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و توجه به برچسب تگ روی لاشه ای که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی بوده هیچ خطری مصرف کنندگان را تهدید نمی کند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار