کند شدن روند پیری با روزه داری

روزه داری علاوه بر اینکه فریضه مذهبی ما مسلمانان محسوب می شود از لحاظ سلامت هم فوایدی برای بدن دارد.

کند شدن روند پیری با روزه داری

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، روزه داری علاوه بر اینکه فریضه مذهبی ما مسلمانان محسوب می شود از لحاظ سلامت فوایدی برای بدن دارد. در این گزارش گزیده نکات علمی مرتبط با روزه داری را بررسی می کنیم:
توصیه های غذایی طب سنتی برای روزه داران
دکتر محمود خدادوست مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت با تاکید بر مناسب نبودن نوشیدن آب سرد یا هر نوشیدنی سرد دیگر در وعده افطار، گفت: معده فردی که یک دوره طولانی گرسنگی را تحمل کرده، حرارت بسیار بالایی دارد و چنانچه غذایی که وارد آن می‌شود، مانند سوپ ‌های ساده بسیار لطیف و سهل‌الهضم باشد، باعث فساد آن غذا شده و اگر سرد باشد، افت حرارتی معده، هضم غذای بعدی را دچار اختلال می‌ کند.
مشاور وزیر بهداشت روی هم‌خوری و پرخوری را که متاسفانه معمولا در وعده افطار اتفاق می افتد و مصرف غذاهای غلیظ و لزج مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه را رد کرد و گفت: غذاهای غلیظ و لزج که خارج از ظرفیت هضمی معده بوده و هضمشان برای معده سخت است، ماندگاری بیشتری در معده دارند و باید بین زمان خواب و مصرف این غذاها فاصله بیشتری در نظر گرفت.
وی با بیان این که خواب در فاصله بین افطار تا سحر هر چند به مدت کوتاه برای هضم بهتر غذا و ایجاد اشتها در وعده سحری توصیه می‌شود، در خصوص خواب روز نیز گفت: یک تا دو ساعت خواب در روز برای تمدد قوا توصیه می‌شود که با توجه به روزه بودن، محدودیتی برای خواب روز نداریم ولی خواب قبل از غروب آفتاب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
مشاور وزیر بهداشت همچنین از آداب ورزش کردن در ماه رمضان سخن گفت و اظهار کرد: ورزش کردن، با دفع رطوبات همراه است و ایجاد تشنگی می‌کند و به همین دلیل نباید در ساعات گرم روز یا در محل‌های گرم ورزش کرد. یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری، زمان مناسبی برای پرداختن به ورزش است و ورزش کردن در اوج گرسنگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ضرورت توجه به وعده سحری در روزه داری
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت استفاده از تمامی گروه های غذایی در وعده های سحری و افطار، بر ضرورت توجه روزه داران به وعده سحری به ویژه در ایام گرم سال تاکید کرد.
پورآرام، استفاده از همه گروه های غذایی توسط نوجوانان را ضروری دانست و گفت: این افراد باید از پنج گروه غذایی شامل نان و غلات، میوه جات، سبزی جات، پروتیین ها مانند گوشت، ماهی و حبوبات و گروه لبنیات مانند شیر و ماست از زمان افطار تا سحر بهره مند شوند.
این متخصص تغذیه بیان کرد: موز و خرما از جمله مواد غذایی هستند که هم انرژی خوبی دارند و هم از موادمغذی مناسبی بهره مند هستند و روزه داران باید در برنامه غذایی خود از این میوه ها استفاده کنند. مصرف سه تا پنج عدد خرما در وعده های افطار و سحر و یک عدد موز بعد از افطار و سحر به این افراد توصیه می شود.
کُند شدن روند پیری با روزه داری
روزه داری می تواند بدن را به تولید بیشترهورمون رشد وادارد؛ این هورمون با روند پیری ارتباط مستقیمی دارد. وقتی بدن میزان بیشتری از این هورمون تولید کند، دیرتر نیز پیر می شود.
روزه داری، راهکاری برای کاهش وزن
مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهد روزه داری راهکاری عالی برای کاهش وزن است. در یک مطالعه افراد غیرچاق تقریبا 4 درصد از کل چربی بدنی را در 22 روز روزه داری از دست دادند و سطح انسولین در بدن آنها کاهش یافت.
در مطالعه دیگری که روی افراد چاق انجام شد، روزه داری به معنای کاهش 25 درصد از کالری موردنیاز روزانه آنها به کاهش حدود 3 کیلوگرمی وزن در بازه زمانی هشت هفته ای منجر شده است. سه درصد از چربی بدنی نیز کاهش یافت و در جمع سطح کلسترول ال دی ال در آنها نیز کمتر شده بود.
بهبود ترشح هورمون رشد
این هورمون برای سوختن چربی مهم است. روزه داری همچنین می تواند منجر به بهبود عضله سازی شود؛ در حالی که سطوح انسولین را کاهش می دهد. اگر همه این موارد را در نظر بگیریم؛ روزه داری در واقع بدن انسان را به ماشین چربی سوزی تبدیل می کند.
روزه داری می تواند برای ورزشکاران مفید باشد
روزه داری بر توده بدنی و دیگر نشانه های سلامتی تاثیرات مطلوبی در ورزشکاران حرفه ای دارد. زیرا همانطور که اشاره شد چربی اضافی را از بین برده و همزمان رشد ماهیچه ای را به دلیل تولید اچ جی اچ (هورمون رشد انسانی) به حداکثر برساند.
به ورزشکاران توصیه می شود نیم ساعت بعد از پایان تمرینات خود پروتئین باکیفیت مصرف کنند تا ماهیچه سازی و کاهش چربی در بدن انجام شود. روزه داری برای روزهای تمرین توصیه می شود اما برای روزهای مسابقه ورزشکاران باید رژیم عادی داشته باشند.
حساسیت نسبت به انسولین را عادی می کند
وقتی زیاد شکر و کربوهیدرات مصرف می کنید؛ بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و همین امر موجب بیماری های مزمن در بدن است. اگر بخواهید از این وضعیت جلوگیری کنید باید بدن تان را نسبت به انسولین حساس نگه دارید. روزه داری راهکاری کارآمد برای رسیدن به این وضعیت است. زمانیکه حساسیت نسبت به دریافت انسولین بالا باشد، بهتر می تواند از بروز بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و اختلالات قلبی جلوگیری کند.
عادی سازی سطوح هورمون گرلین
گرلین چیست؟ این هورمون به نام هورمون گرسنگی نیز مشهور است و وظیفه آن این است که گرسنگی را اعلام کند. وقتی روزه دار هستید سطوح گرلین در بدن شما تنظیم می شود بنابراین دقیق تر می تواند به شما بگوید چه زمانی باید غذا بخورید.
کاهش سطوح تری گلیسیرید
وقتی بیش از حد کلسترول مصرف می کنید، سطوح تری گلیسیرید در بدن شما بالا می رود و شما را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد. روزه داری کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد که به معنای کاهش تشکیل تری گلیسیرید نیز هست. نکته جالب تر این است که روزه داری میزان کلسترول خوب یعنی اچ دی ال را در بدن کاهش نمی دهد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار