لیست کارهای خانه تکانی عید نوروز

کارهای خانه تکانی پیش از نوروز را بهتر است با برنامه‌ریزی و تهیه فهرست از کارها و اولویت‌بندی آنها انجام دهیم تا سریعتر و آسانتر انجام شود.

کارهای خانه تکانی پیش از نوروز را بهتر است با برنامه‌ریزی و تهیه فهرست از کارها و اولویت‌بندی آنها انجام دهیم تا سریعتر و آسانتر انجام شود.

وارد ماه اسفند شده‌ایم و دغدغه‌های مربوط به سال نو کم کم آغاز می‌شود. یکی از مهمترین این دغدغه‌ها مخصوصا برای خانم‌ها کارهای خانه تکانی است. خانه تکانی رسمی است که با تمام سختی‌هایش دلمان نمی‌آید آن را کنار بگذاریم. در این مطلب به کارهایی که لازم است در خانه تکانی انجام دهید و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

تهیه فهرست از کارها

گاهی خانه تکانی تا همان لحظه سال تحویل بانوان را به خود درگیر می‌کند و تنها چیزی که برایشان از این روزها باقی می‌ماند خستگی و گاهی آسیب دیدگی است. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا کار نظافت خانه سریع‌تر انجام شود و همیشه خانه‌ای مرتب داشته باشید تهیه یک فهرست از این کارهاست. برای این کار موراد زیر را در نظر بگیرید.

1- سازماندهی وسایل نظافت

بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید. این وسایل می ‌تواند شامل موارد زیر باشد:

چهار پایه، جارو، تی نخی، سطل کوچک و متوسط، دستمال گردگیری، انواع مواد شوینده، برس، مسواک کهنه، چوب بلند و…

2- مرتب کردن خانه

قدم اول در کارهای خانه تکانی مرتب کردن خانه و درآوردن آن از درهم و برهمی است. چند دقیقه برای جمع کردن و مرتب کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و ... وقت بگذارید، سپس می‌توانید به سراغ وسایل نظافت رفته، بدون سردرگمی به خانه‌تکانی ادامه دهید.


3- تمیز کردن اتاق نشیمن

برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد. از پولیش مداوم وسایل خانه اجتناب کنید زیرا در طول زمان باعث بوجود آمدن یک لایه روغنی بر روی آنها می‌شود. در آخر مطمئن شوید که همه سطوح به خوبی پاک شده‌اند.

4- تمیز کردن آشپزخانه

در کارهای خانه تکانی آشپزخانه قدری پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. برای این کار ابتدا از پیشخوان شروع کنید. همه وسایل را به یک طرف برده و بعد از تمیز کردن با یک شوینده دست‌ساز یا سازگار با محیط زیست دوباره به سر جایشان برگردانید. سطح بیرونی همه وسایل آشپزخانه از یخچال و فریزر گرفته تا اجاق‌گاز و مایکرویو و هود همه را تمیز کنید. اگر فیلتر هود روغنی و چرب شده آن را در مایع شوینده درون سینک خیس کنید. فراموش نکنید لکه‌های غذای پاشیده شده درون مایکرویو را نیز به خوبی تمیز کنید.

5- تمیز کردن سرویس‌ بهداشتی

ابتدا وسایل اضافی را خارج کنید. سپس طبق معمول از قسمت‌های بالا شروع کرده و به پایین بیایید. آینه، پیشخوان، جاحوله‌ای، روشویی، توالت، وان و دوش‌ها را به دقت تمیز کنید. مرحله آخر کار گذاشتن حوله‌های تمیز است که دست‌کم هفته‌ای یکبار باید عوض شوند.

6- تمیز کردن اتاق‌خواب‌ها

برای تمیز کردن اتاق خواب‌ها با گردگیری یا جاروکشی لوسترها و لبه پنجره‌ها شروع کنید وسپس لوازم اتاق را گردگیری کنید. ملافه‌ها را دست‌کم هفته‌ای یکبار عوض کنید. روتختی‌ها و پتوها نیز باید ماهانه شسته شوند و بالش‌ها هر شش ماه یکبار باید خشکشویی شوند.

7- کارهای دیگر

برخی دیگر از کارهای خانه تکانی که باید انجام دهید عبارت است از تمیز کردن فیلتر جاروبرقی، تارهای عنکبوت، جرم‌های اطراف درها و پنجره‌ها و کف اتاق‌ها. آثار انگشت روی درها، دستگیره‌ها و کلیدهای برق را نیز پاک کنید. این‌ها کارهایی نیستند که لازم باشد هفته‌ای یکبار انجام شوند، اما اگر به آنها توجه کنید، می‌توانید سریع اقدام کنید قبل از اینکه تبدیل به یک کار طاقت‌فرسا شوند.

8- تمیز کردن کف خانه

کف را برای آخر کار نگهدارید. بعد از اینکه مطمئن شدید همه جا به طور کامل تمیز شده، شروع به تمیز کردن کف کنید. بسته به نوع پوشش کف (سرامیک، پارکت، فرش و ...) روش تمیز کردن نیز فرق می‌کند.

9- آماده‌سازی برای نظافت هفته به هفته

همه افراد خانواده را تشویق کنید که بعد از تمام شدن کارشان وسایل مربوط را سر جایشان قرار دهند. کتاب‌ها، تکالیف، اسباب‌بازی‌ها، لوازم آرایش، لوازم آشپزی، همه چیز. این کارها، کار نظافت هفتگی شما را ساده‌تر می‌کند زیرا دیگر مجبور نخواهید بود دور خانه بچرخید و جمع‌و‌جور کنید. فراموش نکنید، همکاری همه افراد خانواده برای داشتن خانه‌ای همیشه مرتب ضروری است.

برای انجام کارهای خانه تکانی به نکات زیر توجه کنید

  1. شما برای اینکه بتوانید یک خانه تکانی مفیدی داشته باشید که در کمترین زمان و با کمترین خستگی انجام شود باید وضعیت کلی منزل خود و محیط خود را بررسی کنید.
  2. همچنین بررسی کنید که چه مدت زمانی برای تمیز کردن هر بخش از خانه باید اختصاص دهید .
  3. شما طبق تجربه می‌دانید که چه وسایلی برای تمیزی نیاز است همین الان این وسایل را لیست کنید.
  4. سعی کنید این وسایل رادر یک مکان نگهداری نمایید تا در موقع لزوم از آن استفاده نمایید.
  5. شما برای انجام خانه تکانی نیاز به کمک دارید و به تنهایی فشار زیادی بر روی شما وارد خواهد شد.
  6. کارهای خانه تکانی زیر معمولا توسط مردان خانه باید انجام شود تا کار بهتر و روان تر انجام شود:
  • جداسازی و نصب پرده‌ها
  • جابجایی وسایل بزرگ
  • پاک کردن شیشه‌های بالایی
  • تمیز کردن وسایل انباری
  • تمیز کردن پشت‌بام و جابجایی وسایل آن
  • ساماندهی باغچه منزل
نکته آخر

روش‌های خانه‌تکانی متفاوتند. بعضی کار را با گردگیری شروع می‌کنند و همه خانه را گردگیری می‌کنند. برخی دیگر این کار را اتاق به اتاق انجام می‌دهند. یعنی ابتدا یک اتاق را به طور کامل نظافت کرده سپس به سراغ اتاق دیگر می‌روند. هیچ دستور مشخصی برای این کار وجود ندارد. این تجربه شماست که مشخص می‌کند چه روشی برای شما مناسب است. نکته مهم این است که این کار را به شیوه‌ای که برایتان جالب‌تر است انجام دهید و از خانه تکانی کردن نیز لذت ببرید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار