80 درصد مصدومان چهارشنبه سوری مردان و بقیه زنان هستند

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: امسال چهارشنبه سوری، یوم الشک است و از بعداز ظهر امروز تا فردا و چهارشنبه هفته آینده است، بنابراین اورژانس در این دو روز در آماده باش کامل است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: امسال چهارشنبه سوری، یوم الشک است و از بعداز ظهر امروز تا فردا و چهارشنبه هفته آینده است، بنابراین اورژانس در این دو روز در آماده باش کامل است.
به گزارش ایسنا غفور راستین پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران، در خصوص چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی است و نمی توان فرهنگ را تغییر داد. اگر این جشن به شکل قدیمی بود، مشکلی نبود، اما امروز در قالب ترقه، بمب، نارنجک و ... چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه آمار حوادث چهارشنبه سوری از سال 92 تا 95 سیر نزولی داشت، افزود: در سال 95 تعداد مصدمان چهارشنبه سوری 70 نفر بود، اما متاسفانه در سال 96 با افزایش 20 درصدی به 91 نفر رسید که 14 نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند، همچنین در چهارشنبه سوری سال گذشته یک مورد قطع عضو داشتیم.
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیشتر آسیب دیده های چهارشنبه سوری افراد 15 تا 25 سال هستند، افزود: امسال چهارشنبه سوری، یوم الشک است و از بعداز ظهر امروز تا فردا و چهارشنبه هفته آینده است، بنابراین اورژانس در این دو روز در آماده باش کامل است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر به صورت محدود مکانی برای توزیع ترقه استاندارد وجود دارند، تصریح کرد: البته اگر ترقه های استاندارد نیز درست نگهداری شود با ایجاد حادثه، حتی منجر به آتش سوزی می شود، با این وجود رسما محلی برای توزیع ترقه معرفی نشده است.
راستین با اشاره به حوادث ناشی از درست کردن بمب و نارنجک برای چهارشنبه سوری، گفت: از ابتدای اسفند امسال دو مصدوم ناشی از درست کردن مواد منفجره در اصفهان به مراکز درمانی منتقل کردیم که یک نفر آنها از ناحیه دست و چشم و دیگری در ناحیه اندام هایش دچار سوختگی و آسیب شده بود.
وی با بیان اینکه متاسفانه درون بمب و نارنجک های دست ساز پر از مواد منفجره، محترقه، خرده شیشه و آهن و ... است که خطرات بالایی دارد، تاکید کرد: در حال حاضر اورژانس اقدامات آموزشی برای ارتقا فرهنگ کاهش تلفات چهارشنبه سوری را در مدارس و مراکز آموزشی از یک ماه پیش آغاز کرده است.
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در برخورد با مصدومان چهارشنبه سوری به خصوص از ناحیه صورت و چشم باید از هر گونه اقدامات خودسرانه پرهیز کرد و فورا با 115 تماس گرفت، ادامه داد: اگر مصدومی از ناحیه چشم دچار آسیب شد تا رسیدن اورژانس تنها می توان با گذاشتن یک لیوان یک بار مصرف به صورت وارونه، بر روی چشم از تشدید مشکل جلوگیری کرد.
وی با اشاره به تقارن آماده باش ستاد نوروزی و چهارشنبه سوری، گفت: در حال حاضر 60 بیمارستان و در مجموع 145 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در اصفهان امروز و شب چهارشنبه هفته آینده به صورت کامل در آماده باش هستند.
راستین افزود: برای این ایام شش بیمارستان فیض، امین، کاشانی، الزهرا، فارابی و امام موسی کاظم برای حوادث چهارشنبه سوری در آماده باش کامل هستند.
وی با بیان اینکه امسال 40 پایگاه اورژانس در سطح استان به صورت آماده باش هستند، تاکید کرد: هر کجا تجمع مردمی باشد، اورژانس برای حفظ سلامت مردم و در همان محل، آمبولانس های خود را اعزام می کند.
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان تاکید کرد: درصد سوختگی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در بین مردان بیشتر زنان است و به طور معمول 80 درصد مصدومان مردان و بقیه زنان هستند از سوی دیگر حدود 20 درصد مصدومان عابران پیاده و افرادی هستند که هیچ نقشی در تفریح چهارشنبه سوری نداشتند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار