زمان شروع اعتکاف 97 از چه روزی است؟

زمان شروع اعتکاف سال ۹۷ مصادف است با ۲۹ اسفند که تا ۲ فروردین سال ۹۸ ادامه خواهد داشت. همین مساله به شیرینی آن اضافه می‌کند. اینکه آخرین روز سال را مهمان خدا بشوی و سالت را در خانه‌اش تحویل کنی!

ستاره | زمان شروع اعتکاف سال ۹۷ مصادف است با ۲۹ اسفند که تا ۲ فروردین سال ۹۸ ادامه خواهد داشت. همین مساله به شیرینی آن اضافه می‌کند. اینکه آخرین روز سال را مهمان خدا بشوی و سالت را در خانه‌اش تحویل کنی!
با این که اعتکاف زمان مخصوصی ندارد، ولی در ایران از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی مردم تمایل دارند، این عبادت را در ایام البیض که سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب می‌شود، به نحو باشکوهی برگزار کنند. سیزدهم ماه رجب که زمان شروع اعتکاف ۹۷ است، مصادف است با چهارشنبه ۲۹ اسفند سال ۹۷.
زمان شروع اعتکاف ۹۷
همانطور که می‌دانید اعتکاف نباید از سه روز کمتر باشد؛ بنابراین ایام اعتکاف از ۲۹ اسفند سال ۹۷ شروع شده و باید تا حداقل ۲ فروردین ماه سال ۹۸ ادامه پیدا کند. این می‌شود یک اعتکاف که هر دو سال را در بر می‌گیرد. در واقع انسان می‌تواند سال قدیمی‌اش را هرچه باشکوه‌تر به پایان برساند و سال جدیدش را با انرژی شروع کند.
ثبت نام اعتکاف سال ۹۷ و ۹۸
برای ثبت نام اعتکاف در مسجد گوهرشاد، حرم امام رضا و مساجد وابسته به آن باید به سامانه پذیرش اعتکاف آستان قدس رضوی مراجعه کنید. ثبت نام هم اکنون به پایان رسیده است و از میان افرادی که ثبت نام کرده‌اند قرعه کشی می‌شود.
البته جا‌های دیگری هم برای اعتکاف ثبت نام دارند که باید متناسب با محل زندگی‌تان پرس و جو کرده و آن را انتخاب کنید. برای اعتکاف نیز باید با آداب اعتکاف آشنایی داشته باشید که این لینک‌ها به افزایش اطلاعات شما در زمینه اعتکاف کمک می‌کند:
  • اعتکاف در قرآن
کلمه اعتکاف خودش در قرآن مجید ذکر نشده است ولی هم‌خانواده‌هایش در نُه آیه قرآن آمده است. مثلا این آیات: آیه ۱۲۵ سوره بقره:
«(وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلّىً وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ)و (بخاطر آورید) هنگامى که خانه کعبه را محلّ بازگشت و مرکز امن و امان براى مردم قرار دادیم؛ و (براى تجدید خاطره) از مقام ابراهیم، عبادتگاهى براى خود انتخاب کنید و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا براى طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان پاکیزه کنید».
آیه ۱۸۷ سوره بقره:
«(ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِىَ الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ)سپس روزه را تا شب تکمیل کنید؛ و در حالى که در مساجد به اعتکاف پرداخته‌اید، با زنان آمیزش نکنید. این، مرزهاى الهى است، پس به آن نزدیک نشوید! خداوند، این چنین آیات خود را براى مردم روشن مى سازد، باشد که پرهیزگار گردند». آیه ۹۱ سوره طه:
«(قَالُوا لَنْ نَّبْرَحَ عَلَیْهِ عَاکِفِینَ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَیْنَا مُوسَى)ولى آن‌ها گفتند: «ما همچنان گردِ آن مى‌گردیم (و به پرستش گوساله ادامه می‌دهیم) تا موسى به سوى ما بازگردد». آیه ۱۳۸ سوره اعراف:
«(وَجَاوَزْنَا بِبَنِى إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْم یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَام لَّهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَل لَنَا إِلَهاً کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ)و بنى اسرائیل را (سالم) از دریا عبور دادیم، (ناگاه) در راه خود به گروهى رسیدند که اطراف بت‌هایشان، با تواضع و خضوع، گرد آمده بودند. (در این هنگام، بنى اسرائیل) به موسى گفتند: تو هم براى ما معبودى قرار ده، همانگونه که آن‌ها معبودان (وخدایانى) دارند گفت: شما جمعیّتى جاهل و نادان هستید».
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار