زیبایی تورم نمی‌شناسد

اگرچه امسال بسیاری از مشاغل به دلیل تغییرات در نرخ دلار و تورم، رونق خود را از دست دادند، اما برخی شغل ها همچنان مانند گذشته مشتریان بسیاری دارد.

اگرچه امسال بسیاری از مشاغل به دلیل تغییرات در نرخ دلار و تورم، رونق خود را از دست دادند، اما برخی شغل ها همچنان مانند گذشته مشتریان بسیاری دارد.
به گزارش ایسنا به طور قطع آرایشگری از آن دسته شغل‌هایی است که اگرچه ذوق و هنر آرایشگران را می طلبد، اما می تواند در هر شرایطی سودده باشد و در کوتاه مدت سود بالایی را عاید آرایشگر کند. با وجودی که در کشورهای مختلف آمار قابل محاسبه ای از گردش مالی آرایشگاه ها وجود دارد، اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه بسیاری از زنان در قالب کمک به خانواده خود این حرفه را فرا گرفته اند و بدون مجوز، با تخصص های مختلف آرایشگری می کنند، از گردش مالی مشخص این صنف آمار دقیقی وجود ندارد. با این وجود این صنف همیشه و در هر شرایطی مشتریان خود را حفظ می کند و به خصوص در ایام نزدیک شب عید، بسیار شلوغ هستند و حتی مشتریان آنها از چند ماه قبل نوبت های خود را رزرو می کنند.
سوددهی این حرفه بین 30 تا 50 درصد برآورد می‌شود و دوره بازگشت سرمایه اولیه بین یک تا 5 سال متغیر است. آرایشگران در لابلای صحبت های خود از میزان درآمد خود و برنامه هایی که برای خرج کردن آن دارند می گویند.
به گفته یکی از آرایشگران معروف اصفهان، به دلیل نوسانات نرخ ارز و ... همانند گذشته سالن شلوغ نمی شود، البته در سه ماه پایانی سال و نزدیک شب عید نوبت دهی ما بیشتر شده است.
خانم دیگری که دوستش آرایشگر است به نقل از دوست خود می گوید: که در دو ماه پایانی سال بار خود را می بندند.
اگرچه گفته می شود نرخ خدمات آرایشی در آرایشگاه‌های ممتاز، درجه یک، دو و سه زنانه از سوی اتحادیه اعلام می شود و آرایشگاه ها ملزم به نصب نرخ نامه هستند، اما مشتری در عمل با قیمت های متفاوتی مواجه می شود. البته مشتریان معمولا گلایه ای از قیمت ها نمی کنند و معمولا بعد از کار خود، با رضایت و گاهی با چانه زنی هزینه آرایشگر را می دهند.
مشتریان آرایشگاه ها زنان در هر سنی هستند، اما در آستانه شب عید زنان و دختران جوان مشتری پر و پا قرصی آرایشگاه ها هستند و خواهان خدماتی چون لیفت و لمینت ابرو و مژه، کاشت مژه تکی، اکستنشن، اصلاح صورت و ابرو، آرایش دائم صورت (خط چشم، خط لب و ...)، پاکسازی پوست، کاور ناخن، رنگ مو، مش و هایلایت، کوتاهی مو، براشینگ، پدیکور و ... هستند.
سمیرا زن جوانی می گوید: برخی آرایشگاه ها بدون هیچ امکاناتی و تنها در یک اتاق هزینه های گزافی می گیرند و برخی حرفه ای تر هستند و هر کدام قیمت خاصی را دارند. برخی آرایشگران معروف، تنها در یک تخصص کار می کنند، برخی دیگر همه فن، حریف هستند. اما قیمت آرایشگاه ها از قانون مشخصی تبعیت نمی کند و به خصوص اکنون در آستانه نوروز، هر کدام قانون خاص خود را دارند. عیدی، انعام کمک آرایشگر و ... . هزینه ها سر به فلک می کشد، اما چاره ای نیست و حداقل سالی چهار مرتبه برای آرایشگاه هزینه می کنم. ثمین؛ زن جوان دیگری که معتقد به هزینه بالای دستمزد آرایشگران است، می گوید: چند سالیست که خودکفا شده ام و برخی امور آرایشگری را برای خودم انجام می دهم تا در هزینه های زندگی خود صرفه جویی کنم. با این وجود هزینه مواد آرایشگری مثل رنگ، اکسیدان و ... امسال بسیار بالا رفته و مغازه داران می گویند افزایش نرخ دلار بر قیمت مواد آرایشی و بهداشتی تاثیر داشته، چرا که بیشتر محصولات وارداتی هستند.
آرزو؛ زن جوانی که به گفته خودش حداقل هر دو یا سه ماه یک بار به آرایشگاه می رود، معتقد است: هزینه مواد آرایشگاه ها گران شده و من به عنوان مشتری خواهان مواد خوب با کیفیت بالا هستم. البته دستمزد آرایشگران امسال نزدیک عید بسیار بالاتر از پارسال شده که البته بخشی به دلیل گرانی مواد و رنگ است که حتی از سه تا چهار برابر هم بیشتر شده است.
او می گوید: آرایشگران گویا دستمزد خود را با نوسانات نرخ ارز بالا برده اند، دو ماه پیش برای میکروبلیدینگ ابرو خود یک میلیون تومان هزینه کردم در حالی که یک ماه قبل از آن حدود 800 هزار تومان قیمت گرفته بودم.
راحله نیز می گوید: حدود دو ماه پیش برای مش و هایلایت مو از آرایشگاه قیمت گرفتم؛ هر فویل مش 18 هزار تومان، رنگ ساده حدود 140 هزار تومان و قیمت کامل مش و رنگ بنا بر تعداد فویل ها و بلندی و کوتاهی مو متفاوت است، اما در مجموع چیزی حدود 800 هزار تومان باید هزینه کنم.
مهسا دختر 16 ساله ای که به تازگی موهای خود را فِر کرده، می گوید: هزینه فر مو حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بود، اما به دلیل اینکه آرایشگر دوست قدیمی ام بود 800 هزار تومان هزینه کردم.
خانم جوان دیگری می گوید: یک ماه پیش برای کراتینه مو حدود 850 هزار تومان و برای ریباندینگ مو 900 هزار تومان هزینه و چند هفته بعد نیز 180 هزار تومان برای یک رنگ ساده مو پرداخت کردم.
خانم میانسالی که برای کوتاهی مو در نوبت است، می گوید: هزینه کوتاهی مو بستگی به مهارت آرایشگر دارد و قیمت مشخصی وجود ندارد و قیمت بین 20 تا 60 هزار تومان متغیر است.
او اضافه می کند: هزینه تتو و هاشور ابرو 350 هزار تومان است البته برخی که کار تخصصی تتو انجام می دهند حتی نرخی بین 600 تا 800 هزار تومان هم دارند. گویا نظارتی بر قیمت ها نیست، اما به دلیل اینکه بحث زیبایی است اگر کار خوب باشد گلایه ای از قیمت ندارم.
خانم دیگری از هزینه های کاشت مو می گوید که نرخ ها متفاوت است و بنا بر مهارت ناخن کار، قیمت مواد و ... قیمت تعیین می شود، اما به طور معمول هزینه کاشت اولیه ناخن بین 150 تا 200 هزار تومان و نرخ هر دوره ترمیم در بازه زمانی 20 یا 25 روزه بین 60 تا 80 هزار تومان است.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان در خصوص شرایط اقتصادی امسال و بالارفتن قیمت ارز و تاثیر آن بر دستمزد و هزینه های آرایشگاه های زنانه به خبرنگار ایسنا، می گوید: درصد افزایش قیمت در آرایشگاه ها مشخص نیست و هر آرایشگاه باید به نسبت موقعیت جغرافیایی خود، هزینه و مشتریانش نرخ های خود را مشخص کند و بر دیوار آرایشگاه نصب کند.
زهره حسن تاش تاکید می کند: آرایشگر باید قیمت ها را نصب کند تا در صورت بازدید تعزیرات قیمت ها مشخص باشد در غیر این صورت آرایشگران مشمول جریمه سنگین خواهند شد.
وی می گوید: از سوی دیگر هر آرایشگر باید هزینه کار و مواد خود را به مشتری خود فاکتور دهد از سوی دیگر قبل از آغاز هر کاری قیمت ها را به اطلاع مشتری خود اطلاع دهد.
حسن تاش با تاکید بر اینکه هر آرایشگاه باید قیمت اصلاح و کوتاهی مو را نصب و همچنین فاکتور هزینه کار و مواد را به مشتری خود بدهد، تاکید می کند: باید آنالیز قیمت هر آرایشگاه، میزان مصرف آب، برق و دستمزد و ... باید مشخص باشد.
به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان، در حال حاضر 2000 هزار آرایشگاه زنانه با جواز و تعداد زیادی آرایشگاه بدون مجوز و به صورت زیرزمینی در اصفهان مشغول فعالیت هستند.
اگر چه امروز قدرت خرید مردم به دلیل نوسانات اقتصادی تغییر کرده اما آرایشگاه ها در آستانه نوروز هنوز مشتریان خاص خود را دارند و با دستمزدهایی که گویا از قانون خاصی تبعیت نمی کند، نه تنها نرخ دلار بر درآمد آنها تاثیر منفی نداشته بلکه زنان با رضایت خود هزینه های بالایی را برای زیبایی پرداخت می کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار