لذت خوردن دمپخت و قیمه‌ریزه در حاشیه زاینده‌رود

در گزارش‌های «به اصفهان رو» جاذبه‌های استان اصفهان را برای مسافرانی که تعطیلات عید را برای سفر مغتنم می‌دانند گردآوری کرده‌ایم، مبارکه شهر قدیمی و در عین حال صنعتی است که دمپخت و قیمه‌ریزه محلی آن زبانزد است، امسال این مزیت هم برای مسافران وجود دارد که می‌توانند در کنار زاینده‌رود جاری از تناول این غذاها لذت ببرند.

لذت خوردن دمپخت و قیمه‌ریزه در حاشیه زاینده‌رود

در گزارش‌های «به اصفهان رو» جاذبه‌های استان اصفهان را برای مسافرانی که تعطیلات عید را برای سفر مغتنم می‌دانند گردآوری کرده‌ایم، مبارکه شهر قدیمی و در عین حال صنعتی است که دمپخت و قیمه‌ریزه محلی آن زبانزد است، امسال این مزیت هم برای مسافران وجود دارد که می‌توانند در کنار زاینده‌رود جاری از تناول این غذاها لذت ببرند.

به گزارش فارس، مبارکه در فاصله‌ی 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع‌شده که کوه‌های قلعه بزی در این شهرستان از قدیمی‌ترین سکونتگاه شناخته‌شده انسان در فلات مرکزی ایران است و امروز دارای جمعیت 152 هزارنفری است که اغلب این مردم با زبان فارسی، بومی و محلی صحبت می‌کنند.

مسافرین نوروزی می‌توانند با مراجعه به ستاد اسکان نوروزی شهرستان واقع در بلوار شریعتی بعد از میدان انقلاب اداره آموزش‌وپرورش شهرستان برای اسکان و خدمات نوروزی مراجعه کنند

سوغات مبارکه

وقتی گذرتان به مبارکه رسید اولین تجربه لذت‌بخش خرید و چشیدن طعم بخصوص گزهای تولیدشده در کارگاه‌های مبارکه است البته پولکی و نبات تولیدشده در مبارکه از بهترین‌های استان اصفهان است.

غذای محلی محبوب

دمپخت غذای محلی مردم مبارکه که نام آن سراسر ایران پیچیده است و علاوه بر دمپخت غذاهای همچون آبگوشت و قیمه‌ریزه غذای محلی مردم مبارکه است که در رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و یا در هتل ساحلی پردیس مبارکه که در فاصله‌ی 10 متری رودخانه زاینده‌رود است می‌توان این غذای خوشمزه را پیدا کنید.

امسال این مزیت هم برای مسافران وجود دارد که می‌توانند از جاری بودن زاینده‌رود لذت ببرند.

از صنایع‌دستی مبارکه می‌توان به هنر میناکاری، قلم‌زنی، چرم‌دوزی و رنگ رزی اشاره کرد که زیبایی این هنر اصیل توجه شمارا جلب می‌کند.

از آثار تاریخی شهرستان مبارکه می‌توان به ارگ تاریخی نهچیر، غارهای قلعه بزی، پل‌ها و کبوتر خانه‌های قدیمی طالخونچه، خانه اربابی و موزه باستانی کرکوند، خانه‌های قدیمی صدر اسماعیل‌ترخان و کبوتر خانه‌های زیباشهر اشاره کرد.

ارگ نهچیر میزبان مهمانان نوروزی

ارگ تاریخی نهچیر با وسعتی در حدود 20 هراز مترمربع یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی استان اصفهان است که به ثبت ملی رسیده است و سبک معماری قلعه متعلق به دوران زندیه بوده و این قلعه دارای خانه‌های متعدد، تالارهای شاه‌نشین و بخش‌های اداری و خدمات همراه با برج‌های متعدد است.

در ایام نوروز اجرای برنامه‌های نمایش، موسیقی سنتی و برپا شدن سیاه‌چادر، پخت نان سنتی و غرفه‌های صنایع‌دستی نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، میناکاری، نگارخانه و… ازجمله برنامه‌هایی است که در ارگ نهچیر برگزار می‌شود.

مهمان نوروز می‌توانند پس از گذر از میدان دفاع مقدس به سمت نهچیر و طی مسیر حدوداً 3 کیلومتر نمای قلعه را مشاهده کنند.

غارهای قلعه بزی شهر دیزیچه

غارهای قلعه بزی حسن‌آباد حاوی کهن‌ترین نشانه‌های سکونت انسان در استان اصفهان هستند که در شمال شرق شهر دیزیچه قرار دارند. با توجه به مطالعات باستان شناسان، این غارها مکان شکارچیان عصر سنگ در حدود 42 هزار سال پیش بوده است.

لازم به ذکر است شهر دیزیچه در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان و در 10 کیلومتری شرق زرین‌شهر و در حاشیه رودخانه زاینده‌رود واقع‌شده است و مکانی مناسب است برای گردشگران نوروزی که قصد تفریح در سواحل زاینده‌رود را دارند. آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان (ع) از مکان‌های زیارتی شهر دیزیچه است که در طول سال زائران زیادی از سرتاسر استان اصفهان برای زیارت به این مکان سفر می‌کنند.

درخت توت 500 ساله در جوار امامزاده

مسافرین نوروزی در بازدید از امامزاده سید محمد (ع) دیزیچه درخت توت 500 ساله را در کنار این امامزاده مشاهده می‌کنند.

میزبانی امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون از مسافرین نوروزی

امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون شهر کرکوند در 7 کیلومتری مبارکه قرار دارد که مسافرین نوروزی علاوه بر زیارت این بقعه متبرکه می‌توانند از کبوتر خانه‌های 4 قلو، 10 قلو و 18 قلو در کنار موزه باستانی بازدید کنند.



سیاه‌چادرهای قوم یلمه

شهر طالخونچه شهری در منتهی‌الیه جنوب غربی استان اصفهان و در 20 کیلومتری مبارکه قرار دارد و زادگاه صاحب بن عباد یکی از وزرای مسلمان شیعه در دوران آغاز تشیع بوده است.

اولین چیزی که در ورودی این شهر مشاهده می‌کنید قلعه‌های زیبای دروان قاجار است و خانه بوم گردی حاج کاظم فرزندی و سیاه‌چادرهای سطح شهر مکانی زیبا برای شما می‌سازد.

مجموعه تفریحی مادر

شهرداری مبارکه با کمک بخش خصوصی در ایام نوروز برنامه‌های ازجمله موسیقی زنده، برنامه‌های فرهنگی، پخت نان سنتی و غرفه‌های صنایع‌دستی نگارگری، خوشنویسی و میناکاری را در مجموعه تفریحی مادر واقع در بلوار معلم جنب میدان نقاش‌باشی برگزار می‌کند که مکان مناسبی برای ساعاتی تفریح مسافران نوروزی در نظر گرفته‌شده است.

زاینده‌رود در مبارکه

پارک ساحلی سرارود مکان مناسبی برای تفریح خانواده‌ها در کنار آب زاینده‌رود است که همه‌ساله مردم مبارکه در روز طبیعت در این مکان زیبا به دورهم جمع می‌شوند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار