ذوب‌آهن، آبروی فوتبال ایران در آسیا

هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا برای سه تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها به‌گونه‌ای متفاوت خاتمه یافت. ذوب‌آهن اصفهان سه امتیاز حساس را از دل تیمی چون النصر عربستان بیرون کشید اما پرسپولیس و استقلال مقابل نمایندگان قطر و امارات به بیش از یک امتیاز نرسیدند تا نماینده اصفهان برای فوتبال ایران آبروداری کند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا برای سه تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها به‌گونه‌ای متفاوت خاتمه یافت. ذوب‌آهن اصفهان سه امتیاز حساس را از دل تیمی چون النصر عربستان بیرون کشید اما پرسپولیس و استقلال مقابل نمایندگان قطر و امارات به بیش از یک امتیاز نرسیدند تا نماینده اصفهان برای فوتبال ایران آبروداری کند.

سبزپوشان اصفهانی که لیگ برتر فصل جاری را بر فراز و نشیب‌های بسیاری پشت سر گذاشته‌اند تاکنون سه حریف عربی را ناک اوت کرده‌اند تا عملکرد درخشان آن‌ها همه کارشناسان را حیرت‌زده کند. عبور از سد تیم‌هایی چون الکویت، الغرافه قطر و النصر عربستان و تساوی مقابل الزورا نتایج حیرت‌انگیز این فصل ذوبی‌ها به شمار می‌رود. تیمی که در میانه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای شانس چندانی برای موفقت در مهم‌ترین فستیوال فوتبالی قاره کهن نداشت اما حالا پرامیدترین تیم ایرانی برای افتخارآفرینی در آسیا به شمار می‌رود. ذوبی‌ها در حالی این نتایج را به دست آورده‌اند که پرسپولیس و استقلال بدون حضور در پلی اف و تحمل سختی‌های بازی در این مرحله، پای به رقابت‌های فصل جاری گذاشته‌اند. تیم‌هایی که از بعد هزینه هم اگر بیشتر از ذوب‌آهن پول خرج نکرده باشند کمتر دست‌به‌جیب نشده‌اند. با این شرایط نگاهی به سه گروهی که تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان در آن حضور دارند و نتایج رقم خورده در دو بازی ابتدایی خالی از لطف نخواهد بود.

ذوب‌آهن و الزورا معادلات را به هم زدند

باور این‌که در گروهA لیگ قهرمانان تیم‌های الزورا و ذوب‌آهن هم امتیاز باهم رتبه‌های نخست و دوم این گروه را در اختیاردارند کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. تیم‌هایی که با انبوهی از مشکلات راه خور ره به مرحله گروهی باز کردند. ذوبی‌ها با عبور از مرحله دشوار پلی اف و نبرد دور جبهه داخلی و خارجی توانستند خودشان را به جمع بزرگان آسیا برسانند و الزورا عراق هم به لطف سهمیه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از 25 سال برای آن‌ها در نظر گرفت طعم رقابت‌ها با رقیبان هم قاره را پیدا کردند. با این اوصاف طبیعی بود که کارشناسان شانس چندانی برای این دو تیم در نظر نگیرند. اما حالا در پایان هفته دوم هر دو تیم موفق به شکست نمایندگان سرشناس عربستان و امارات شده‌اند و برای سرگروهی باهم پیکار می‌کنند. شکست النصر در دبی وبرتری پنج‌بر صفر مقابل الوصل در کربلا نتایج تحسین‌برانگیز تیم‌هایی است که در هفته نخست زورشان به هم نرسید و با تساوی بدون گل ورزشگاه فولادشهر را ترک کردند.

برتری مقابل الهلال کلید موفقیت استقلال

در گروه C رقابت‌ها الهلال با شکست الدحیل شش امتیازی شد و در صدر جدول قرار گرفت. الدحیل با سه امتیاز در رده دوم و العین و استقلال هرکدام با یک امتیاز در رده سوم و چهارم قرار دارند. برفرض اینکه الهلال را صدرنشین گروه بدانیم استقلال در دو بازی رفت‌وبرگشت خود نباید به این تیم ببازد و با دو امتیاز هم می‌تواند به صعود امیدوار باشد. آن موقع شاگردان شفر سه امتیازی یا بیشتر دارند و نوبت به بازی العین در امارات و الدحیل در خانه می‌رسد. البته که در این میان الدحیل اگر چهار امتیاز از العین بگیرد، بازی با استقلال در ورزشگاه آزادی برای آن‌ها مرگ وزندگی می‌شود. استقلال برای حذف نشدن نیاز صد در صد به برد با اختلاف سه گل دارد تا باخت دور رفت جبران شده و شانس صعود خود را به امارات و بازی با العین بکشد و درصورتی‌که بازی مساوی شود الدحیل هم صعودش به مرحله بعد را قطعی می‌کند. به‌هرحال کلید صعود برای استقلال در بازی با الهلال است. آن‌ها اگر بتوانند یکی از مسابقات رفت‌وبرگشت را با برد پشت سر بگذارند، با برد الدحیل با هر نتیجه‌ای و سپس شکست العین در بازی آخر راهی مرحله حذفی می‌شوند و گروه مرگ را برای خود زندگی می‌کنند.

پرسپولیس و دو بازی سرنوشت‌ساز با الاهلی

درگروه D، پاختاکور برخلاف معادلات با چهار امتیاز صدرنشین است. الاهلی و السد با سه امتیاز در رده دوم و سوم قرار دارند و پرسپولیس هم با یک امتیاز در قعر جدول جای گرفته است. در این میان هر چهار تیم شانس صعود دارند و از حالا نمی‌توان یکی را از پیش صعود کرده دانست. اما هفته سوم و چهارم تقریبا تکلیف گروه را مشخص می‌کند. جایی که پرسپولیس در دو بازی رفت‌وبرگشت به میزبانی دبی برابر الاهلی قرار می‌گیرد و نیاز مبرم به چهار امتیاز از این جدال سخت دارد. در آن صورت شاگردان برانکو پنج امتیازی می‌شوند. اما در بازی مقابل، ایده‌آل برای قرمز پوشان این است تا السد هم چهار امتیاز از پاختاکور بگیرد. در آن صورت السد هفت و پاختاکور پنج امتیازی می‌شوند و الاهلی را در امتیاز چهار متوقف می‌کنند. هفته بعد پرسپولیس به تاشکند سفرکرده و مساوی برابر پاختاکور برایش ارزشمند است. هم‌چنین السد هم در خانه برابر الاهلی قرار می‌گیرد و باخت نماینده عربستان بهترین نتیجه برای قرمز پوشان است. در آن صورت السد صعودش را قطعی می‌کند. اما بازی آخر پرسپولیس در آزادی مقابل السد است و درصورتی‌که پرسپولیس با هر نتیجه‌ای برنده شود به‌عنوان تیم دوم صعود می‌کند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار