گردشگری بدون زباله؛ آرمانی نیازمند فرهنگسازی

شهردار باغبادران گفت: شهرداری باغبادران اقدام به راه اندازی کلبه حفاظت از محیط زیست کرد تا علاوه بر استفاده مناسب از گنجینه ارزشمند منابع طبیعی، میراث گرانبهایی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم و با رفتار صحیح و مطلوب در برخورد با طبیعت الگوی شایسته ای برای کودکان و نوجوانان‌ باشیم.

شهردار باغبادران گفت: شهرداری باغبادران اقدام به راه اندازی کلبه حفاظت از محیط زیست کرد تا علاوه بر استفاده مناسب از گنجینه ارزشمند منابع طبیعی، میراث گرانبهایی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم و با رفتار صحیح و مطلوب در برخورد با طبیعت الگوی شایسته ای برای کودکان و نوجوانان‌ باشیم.

اردشیر محمدی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: شهر تاریخی باغبادران با داشتن طبیعت بکر و زیبای رودخانه جاری زاینده رود و درختان سربه فلک از زیبایی دوچندانی برخوردار است که سایه درختان در بستر رودخانه آرامش و تسکین را به انسان هدیه می کند.

وی با بیان اینکه رهاسازی زباله در دل طبیعت توسط گردشگران از مشکل های هر ساله شهرهای گردشگر پذیر است، افزود: اما در این بین برخی از افراد با رفتار نادرست خود گاهی به جان این طبیعت زیبا افتاده و هم خود را از مواهب زیبای محیط زیست سالم بی بهره کرده و هم از تحویل طبیعت بکر و زیبای به نسل فردا کوتاهی دو چندان می کنند و اینگونه اینگونه رفتارها نشان می دهد میراث دار خوبی برای فرزندانمان و تاریخ نیستیم.

شهردار باغبادران با بیان اینکه گردشگری یکی از محورهای مهم و دارای اولویت توسعه باغبادران است، تصریح کرد: نگاه مدیریت شهری باغبادران به حوزه گردشگری همواره نگاهی کارشناسانه بوده چراکه همانگونه که گردشگری می تواند ابزار مهمی برای رشد اقتصادی شهر باشد، اگر به درستی برنامه ریزی و مدیریت نشود، می تواند اثرات مخرب را بر تنوع زیستی و محیط زیست و طبیعت بکر آن وارد کند.

وی با بیان اینکه عدم رعایت فرهنگ حضور در طبیعت از سوی برخی مسافران منجر به افزایش قابل توجه حجم زباله های رها شده در اماکن گردشگری باغبادران می شود،عنوان کرد: طبیعت گردی و استفاده از مناظر و چشم اندازهای باغبادران همواره مورد اقبال گردشگران خصوصا مسافران نوروزی بوده است، اما اثرات منفی گردشگری زمانی بروز پیدا می کند که میزان استفاده بازدیدکنندگان بیشتر از توانایی محیط برای پذیرش این استفاده باشد و برخی از گردشگران نیز زباله های تر و خشک را خود را در محیط اطراف رها کنند.

محمدی اضافه کرد: از سوی دیگر مسافران نوروزی همیشه بخشی از سفر خود را در دل بیشه زارها و باغات بستر رودخانه زاینده رود در شهر ساحلی باغبادران سپری می کنند و برای لذت بخش تر کردن سفر به روشن کردن آتش و طبخ کباب می پردازند.

وی بیان کرد: گاهی دیده شده است که رها کردن آتش کاملا خاموش نشده در بیشه زارها منجر به آتش سوزی باغات و بیشه زارهای شده و این کم توجهی به خاموش کردن کامل آتش چالش های بسیاری را برای ساکنین شهر باغبادران، مدیریت شهری و حتی مسافران به همراه داشته است.

شهردار باغبادران با بیان اینکه ورود گردشگران به شهر باغبادران باید با برنامه ریزی انجام شود تا به محیط زیست نیز لطمه ای وارد نشود گفت: فراهم کردن زیرساخت های لازم گردشگری و ورود همه جانبه دستگاه های متولی امر در این حوزه و تقویت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست نه تنها دغدغه ای برای دستگاه های امر، مدیریت شهری و شهروندان نخواهد داشت بلکه می تواند بهتر شدن معیشت ساکنین شهر و لذت بخش تر بودن حضور گردشگران در شهر را رقم بزند.

محمدی با بان اینکه نیاز است فرهنگ حضور در طبیعت در بین مردم نهادینه شود،خاطرنشان کرد:قطعا اگر در حوزه استفاده از طبیعت و فرهنگ شهروندی ابتکار عمل را به دست بگیریم و زمینه لازم را نیز فراهم کنیم، مسافران نوروزی نیز در هنگام سفر می توانند با پاک ‌سازی محیط زیست و جلوگیری از ریختن زباله در بپردازند.

وی با بیان اینکه راه اندازی پویش های محیطی زیستی مردمی در زمینه حفاظت از طبیعت بسیار تاثیر گذار است، یادآور شد:با توجه به اهمیت موضوع شهرداری باغبادران اقدام به راه اندازی کلبه حفاظت از محیط زیست کرد تا علاوه بر استفاده مناسب از گنجینه ارزشمند منابع طبیعی، میراث گرانبهایی را برای آیندگان به یادگار بگذاریم و با رفتار صحیح و مطلوب در برخورد با طبیعت الگوی شایسته ای برای کودکان و نوجوانان‌ باشیم.

شهردار باغبادران متذکر شد: انجام حرکت های این چنینی می تواند زمینه ای را فراهم می کند تا دیگر گردشگران نیز به جای تخریب محیط زیست در راستای احیای مجدد آن تلاش کنند و با توجه به انجام این پویش مردمی انتظار می‌رود گردشگران بیش از پیش موارد زیست محیطی را در شهر ساحلی باغبادران رعایت کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار