نون، خ پربیننده‌ترین سریال نوروز 98

سریال نون، خ شبکه یک پربیننده‌ترین مجموعه نمایشی و برنامه «عصرجدید» شبکه سه پربیننده‌ترین برنامه غیرنمایشی سیما در نوروز ۹۸ شناخته شدند.

سریال نون، خ شبکه یک پربیننده‌ترین مجموعه نمایشی و برنامه «عصرجدید» شبکه سه پربیننده‌ترین برنامه غیرنمایشی سیما در نوروز ۹۸ شناخته شدند.

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما بعد از سریال «نون، خ» در شبکه یک سیما دو مجموعه نمایشی «زوج یا فرد» در شبکه سه و «بر سر دوراهی» در شبکه دو بیشترین مخاطب را پای خود نشانده‌اند.

در متن این خبر آمده است: با توجه به اینکه سریال «نون، خ» نخستین سریالی است که در شبکه‌ای ملی، به زندگی مردم عزیز استان کردستان می‌پردازد از این نظر برای مرکز تحقیقات صداوسیما بسیار مهم بود تا از میزان رضایت مردم این استان آگاه شود برهمین اساس تحقیقات ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد میزان رضایت بینندگان این مجموعه نمایشی در استان کردستان حدود ۸۷ درصد بوده است.

در میان برنامه‌های غیرنمایشی سیما نیز بعد از برنامه «عصر جدید» شبکه سه، برنامه‌های «برنده باش» شبکه سه، «خندوانه»، «کودک شو» و «دورهمی» شبکه نسیم در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

درمیان شبکه‌های تلویزیونی استانی هم در ایام نوروز شبکه‌های تلویزیونی افلاک استان لرستان، کردستان استان کردستان و اشراق استان زنجان بیشترین بیننده را پای خود نشانده‌اند.

ولی پارامتر موفقیت سریال فیلمنامه آن است. فیلمنامه سریال بر بستری از اتفاقات جذاب بدون اضافه گویی پیش می‌رود و هر 2 یا 3 قسمت مسیر داستان را به مرحله غیرقابل‌پیش‌بینی وارد می‌کرد که هم درروند اتفاقات قصه درست بود و هم غافل‌گیری مخاطب را به همراه داشت مانند توهم مفسد اقتصادی بودن نورالدین خاکزاد، آمدن نورالدین به تهران و اعلام مرگ در روستای محل زندگیش، آشنایی با حاج‌آقا افشه که هم روحانی است و هم وکیل و هم داور فوتبال، قضیه خرید هواپیما، اشاره نتانیاهو به هواپیما و ...

راز موفقیت سریال نوروزی نون، خ

شخصیت‌های خلق‌شده در فیلمنامه جذاب و توجه برانگیز هستند، شخصیت نورالدین مردی با قلبی پاک، امیدوار، صادق و معصوم (خصوصیت بسیاری از کُردها) که سعید آقاخانی بسیار شیرین آن را از آب در آورده است یا نقش حاج‌آقا افشه با بازی هومن حاج عبداللهی، نقش خلیل با بازی حمیدرضا آذرنگ، دختران نورالدین علی‌الخصوص کژال باروحیه خشن و پسرانه اگرچه از همه خواهران کوچکتر است و ...

گویش فارسی با لهجه کُردی استفاده‌شده در سریال به‌خوبی از آب درآمده است. مطمئنا اگر قرار بود با زبان کُردی حرف بزنند مجبور می‌شدند از زیرنویس فارسی استفاده کنند (چون هیچ‌وقت کُردها در بین خودشان به فارسی حرف نمی‌زنند)، طبیعتا سازندگان سریال برای اجتناب از این قضیه به زبان فارسی حرف می‌زنند که لهجه کُردی دارند مانند کُردهایی که برای مسافرت به تهران آمده و غالبا با چنین لهجه‌ای حرف می‌زنند.

استفاده از لحن و تکیه‌کلام‌های بامزه در دیالوگ‌ها مانند ایییییی باریک الله گفتن‌های نورالدین یا به امید حق علیه باطل و ...

استفاده از ترکیب بازیگران حرفه‌ای، اگرچه شاید سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، هومن حاج عبداللهی، علی صادقی، فریده سپاه منصور و نعیمه نظام دوست و ... به نظر مخاطبان آشنا بیایند ولی مابقی بازیگران سریال همگی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر و سیمای استانی کردستان، کرمانشاه و ایلام هستند (اصطلاحا نابازیگر نیستند) به همین دلیل یک هماهنگی در طول تمام سریال در ارائه نقش‌هایشان کاملا مشهود است.

شاید تنها کسی که در این ترکیب جا نیافتاده بود «علی صادقی» است که به دلیل یکنواختی و تکراری بودن شخصیت و دیدن چندین‌باره او در همین کاراکتر در سریالهای دیگر چندان چنگی به دل نمی‌زد. در مقابل پاشا جمالی (اصغری سریال شهرزاد) در یک شخصیت جدید ظاهر شده بود که برای مخاطبانی که از سریال شهرزاد او را به یاد داشتند هم باز تازه بود. یا حمیدرضا آذرنگ با لهجه کُردی کرمانشاهی، اگرچه او در سریال شاهگوش هم باز لهجه کرمانشاهی داشت اما در اینجا باز یک چهره جدید از خود نشان داد.

در این سریال لباس‌های کُردی همان شکلی است که اگر به مناطق کردنشین سفر کنیم آن را خواهیم دید، واقعی است و نشانگر این قضیه است که طراح لباس یا خودش کُرد است یا اینکه با تحقیق و پژوهش سراغ این مقوله رفته و نتیجه هم رضایت‌بخش است.

استفاده بجا از تم‌های موسیقی کُردی درصحنه‌های متناسب با آن، علی‌الخصوص در تیتراژ ابتدا و آخر سریال و همچنین ترانه‌های کُردی خواننده‌های معروف کرد مانند حسن زیرک و مظهر خالقی و.

تمام نکات مثبت سریال شاید به این دلیل است که سعید آقاخانی به‌عنوان بازیگر اصلی و کارگردان سریال چون خود کُرد است با اشراف کامل بر فرهنگ و جامعه کردستان از هرگونه لغزش و سهل‌انگاری پرهیزکرده است و با حساسیت و موشکافی کارش را به انجام رسانده و به تعبیری در مقابل سختی‌های انجام چنین پروژه‌ای کوتاه نیامده است.

منبع: عصر ایران
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار