بوته‌چینی زودهنگام در مراتع آسیب‌زاست

فصل بهار بازار فروش گیاهان کوهی در استان اصفهان داغ می‌شود و عده‌ای سودجو با چیدن زودهنگام و بی‌موقع و فروش گیاهان، شماری از گونه‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهند و در نتیجه به محیط‌زیست خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. بیشتر افرادی که نسبت به چیدن و فروش سبزی‌های کوهی در استان اقدام می‌کنند، افرادی هستند که به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و به دلیل بیکاری و برای امرارمعاش، به این کار روی آورده‌اند و مناطقی که دارای پوشش گیاهی و نزدیک به جاده اصلی هستند را مورد هجوم و برداشت‌های بی‌رویه قرار می‌دهند.

فصل بهار بازار فروش گیاهان کوهی در استان اصفهان داغ می‌شود و عده‌ای سودجو با چیدن زودهنگام و بی‌موقع و فروش گیاهان، شماری از گونه‌ها را در معرض تهدید قرار می‌دهند و در نتیجه به محیط‌زیست خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. بیشتر افرادی که نسبت به چیدن و فروش سبزی‌های کوهی در استان اقدام می‌کنند، افرادی هستند که به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و به دلیل بیکاری و برای امرارمعاش، به این کار روی آورده‌اند و مناطقی که دارای پوشش گیاهی و نزدیک به جاده اصلی هستند را مورد هجوم و برداشت‌های بی‌رویه قرار می‌دهند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگل‌ها و مراتع که به‌عنوان ثروت‌های اصلی یک سرزمین به شمار می‌رود، به تسنیم گفت: این ثروت‌ها نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات‌وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی‌اکسید کربن، کاهش آلودگی، کنترل ریز گردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کنند. علی رفیعیان افزود: در علم فراگیر حفظ منابع طبیعی، آبخیزداری علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب‌وخاک است که می‌تواند به‌صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد و تفاوت سفره‌های آب زیرزمینی که به دلیل کمبود بارش‌ها و برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی گرفتار وضعیتی حساس و بحرانی شده است، یکی از مؤثرترین مزیت‌های اجرای صحیح این طرح‌ها به شمار می‌رود که به دنبال آن چاه‌ها و قنوات پرآب‌تر می‌شود و بخشی از کمبود بارش‌ها را جبران می‌کند. او با بیان اینکه از بین رفتن گیاهان کوهی خشکسالی، سیل، پدیده ریز گردها و فرسایش خاک را در پی خواهد داشت، گفت: پوشش گیاهی مبنای حیات است و محیط‌زیست سالم در گروی غنی‌سازی پوشش گیاهی است.

گونه گز علفی در استان اصفهان منقرض شده است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: برداشت‌های زودهنگام از مراتع آن‌ها را با خطر روبرو می‌کند، چون گیاه را از ریشه درمی‌آورند و سال بعد ریشه‌ای وجود ندارد که جوانه بزند. در استان اصفهان گونه گز علفی با خطر انقراض مواجه شده و هیچ اثری از گز علفی نیست، همچنین گیاهانی چون موسیر، کرفس کوهی و کنگر نیز مورد تهدید واقع شده است. او ادامه داد: با این برداشت‌های زودهنگام و بی‌رویه مراتع استان اصفهان فقیرتر می‌شود، برداشت بی‌رویه و نامناسب از این گیاهان باعث شده علاوه بر اینکه شماری از این‌ گونه‌ها در معرض تهدید و حتی انقراض قرار گیرند، آسیب‌های جدی نیز به زیست‌بوم منطقه وارد شود. رفیعیان با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع، اظهار داشت: یک هکتار جنگل می‌تواند 5/2 تن اکسیژن تولید کند که معادل مصرف 10 نفر انسان در طول یک سال است، یک هکتار مرتع و درخت می‌تواند گردوغبار زیادی را در خود جای دهد و از پخش ریز گردها جلوگیری کند، همچنین هر یک هکتار جنگل می‌تواند 40 درصد نفوذ آب را به زمین بیشتر کند و خاک را از سیلاب و روان آب نجات دهد. او افزود: مراتع یکی از محل‌های تولید علوفه دام است و اگر درست استفاده نشود، کم‌کم به مناطق بیابانی و سنگلاخی تبدیل می‌شود و پیامدهای بعدی آن قطعا به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند.

وجود بیش از هزار و 900 گونه گیاهی در اصفهان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بیش از یک هزار و 900 گونه گیاهی وجود دارد که برای مصارف دارویی، غذایی انسان و دام استفاده‌شده که مقداری از آنها نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود. او با بیان اینکه برداشت به‌موقع این گیاهان فواید بسیاری دارد، گفت: اگر گیاه و بوته به‌موقع برداشت شود و آسیبی به پیاز یا ریشه گیاه وارد نشود، سالیان سال این گیاه رشد می‌کند و فواید بسیاری برای منطقه و ساکنان آن نواحی خواهد داشت و همچنان در رونق اقتصادی آن منطقه نیز تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. رفیعیان ادامه داد: عده‌ای سودجو بدون فکر و به‌صورت غیراصولی و زود گیاهان را می‌چینند و در کنار جاده‌ها می‌فروشند، فارغ از اینکه بدانند چه لطمه‌ای به محیط‌زیست وارد کرده‌اند.

دستگیری 2 فرد سودجو با 40 کیلوگرم کرفس کوهی در فریدون‌شهر

او تصریح کرد: نیروهای حفاظتی مراتع در همین هفته جاری طی یک مأموریت شبانه و عزیمت نیروها به منطقه پشتکوه دوم فریدون‌شهر، 2 فرد سودجو را با 40 کیلوگرم کرفس کوهی غنچه دستگیر کردند. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: مراتع و دامنه‌های زاگرس در شهرستان فریدون‌شهر، مهم‌ترین رویشگاه‌ گونه‌های گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است و بوته‌کنی این گیاهان تا رشد کامل ممنوع است. او افزود: اعمال جریمه، کشت و توسعه گیاهان در مناطق دیگر، آموزش صحیح برداشت و بازگو کردن اهمیت گیاهان برای مردم منطقه و نیز اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، راهکارهایی برای جلوگیری از انقراض گیاهان محسوب می‌شود. رفیعیان با اشاره به مراتع به‌عنوان یکی از ارکان اساسی منابع طبیعی تجدیدشونده، اظهار داشت: مراتع نقش اساسی در حفظ خاک، تنظیم چرخه آب در طبیعت و تأمین بخش درخور توجهی از علوفه موردنیاز احشام دارند که رو به انقراض هستند، هرچند اقدامات و فعالیت‌های اصلاحی انجام‌شده و سیر نابودی در مراتع موردمطالعه قرارگرفته ازجمله اقداماتی مانند برقراری تعادل میان وسعت مرتع و تعداد دام، اما جلوگیری از برداشت و قطع غیرمجاز بوته‌ها و درختچه‌ها و نظارت مستمر بر مراتع نیاز است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار