اصفهان پیشتاز در تولید محصولات پروتئینی

هفدهمین نمایشگاه صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در حال برگزاری است.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: هفدهمین نمایشگاه صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در حال برگزاری است.

این نمایشگاه شرایطی فراهم کرده تا 113 شرکت توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در معرض بازدید متخصصان این عرصه قرار دهند. در نمایشگاه امسال، شرکت‌های فعال در زمینه‌های دام‌پروری (دام، طیور و آبزیان)، داروهای دامپزشکی، آزمایشگاه و تجهیزات، خوراک دام و افزودنی‌ها، مکمل‌های دام و طیور و تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و کشتارگاهی حضور دارند و محصولات، کالاها و خدمات خود را در هشت و 500 مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش گذاشتند. در کنار شرکت‌های فعال حاضر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی حضور دارند تا آخرین یافته‌ها و تحقیقات خود را برای توسعه این صنعت در دسترس علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی این بخش قرار دهند. شرکت‌هایی از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، گلستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، اردبیل، مازندران، قزوین، فارس، یزد و خراسان مرکزی در نمایشگاه امسال حضور دارند. همچنین برپایی پاویون‌ کشورهای ایتالیا و آلمان در این نمایشگاه، ازجمله جذابیت‌های ویژه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان اصفهان به شمار می‌رود. این رویداد نمایشگاهی در حالی برگزار می‌شود که هدف خود را بر معرفی محصولات و تولیدات شرکت‌های دام و طیور متمرکز کرده و نمایشگاهی با اهمیت در این صنعت محسوب می‌شود. شرکت‌های ملی و بین‌المللی حاضر در این نمایشگاه، راهکارها و نوآوری‌های خود را در زنجیره «از علوفه تا غذا» ارائه خواهند کرد. هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی اصفهان جایگاهی ایده‌آل برای تولیدکنندگان فعال در این صنعت محسوب می‌شود تا ضمانت و کیفیتی که مصرف‌کنندگان خواستار آن هستند را ارائه داده و ارتباطی مستقیم با بازارهای بین‌المللی برقرار کنند. علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت 16 تا 22 روزهای 27 تا 30 فروردین‌ به محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان مراجعه کنند.

*مطالبه آب استان اصفهان باید شبانه‌روزی انجام شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در آیین افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان گفت: مطالبه آب استان اصفهان باید شبانه‌روزی انجام شود و تأمین حقابه‌های استان اصفهان مهم‌ترین بحثی است که این روزها باید پیگیر آن باشیم.

محسن کریمیان اظهار کرد: استان اصفهان در سطح کشور جزء استان‌های برتر در تولید مواد پروتئینی است، این رتبه‌ها کار ما را سخت‌تر می‌کند تا زیرساخت‌ها و مواد اولیه را تأمین کنیم.

او افزود: در روز چهار هزار و ۵۰۰ تن نهاده در استان اصفهان مصرف می‌شود که تأمین آن با توجه به موانعی که در کشور وجود دارد کار سختی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه از نیمه اسفندماه روش جدیدی برای توزیع نهاده‌ها تصویب شده است، گفت: قرار است نهاده‌ها با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان برسد که با انجام این مهم، محصولات نیز با قیمت مصوب در بازار ارائه می‌شود.

کریمیان خاطرنشان کرد: با بارش‌های خوبی که بیش از دو هزار و ۵۰ میلی‌متر در سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود داشته‌ایم انتظار آورد خوبی برای زاینده‌رود داریم.

او با اشاره به کشت دیرهنگامی که در استان اصفهان انجام شد، گفت: بیش از ۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در بهمن‌ماه صورت گرفته که کود مورد نیاز آن نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفته و تا زمانی که برای به ثمر نشستن این محصولات لازم است آب رودخانه باز خواهد بود و بر این اساس آب تا 20 خردادماه جریان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: امیدواریم امسال با تداوم بارندگی‌ها شاهد پویایی کشاورزی استان اصفهان باشیم.

کریمیان تأکید با ییان اینکه همه باید جهاد کشاورزی را در حفظ تولید یاری دهند، گفت: سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولیدکنندگان باید متوقف شود تا بتوانیم به وظیفه خود مبنی بر تولید بیش از شش میلیون تولید در استان عمل کنیم.

*توجه ویژه به صنعت مرغداری ضروری است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در آیین افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان اصفهان گفت: گردش مالی صنعت مرغداری ما سالانه 135 هزار میلیارد تومان و ارزش محصولات دامی تولیدی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که باید توجه ویژه‌ای به این امر صورت بگیرد.

شهرام موحدی افزود: نمایشگاه‌ها محل عرضه توانمندی‌های فوق‌العاده و نوآوری جدید هستند همچنین آشنایی تولیدکنندگان با صنعت گران چرخ صنعت بزرگ دام‌پروری کشور است.

او بیان کرد: امسال که سال رونق تولید نام‌گذاری شد هیچ‌کس نمی‌تواند بر بزرگ‌ترین صنعت کشور یعنی صنعت دام‌پروری که بعد از صنعت نفت از لحاظ ارزش‌افزوده، اشتغال، فعالیت‌ها و رونق اقتصادی است، چشم ببندد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: این صنعت قدمتی به بلندای یک قرن دارد، دامپزشکی کشور وظایف متعدی در حوزه کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های دام، طیور و آبزیان داریم.

او ادامه داد: در راستای حوزه کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و دام فعالیت و نظارت می‌کنیم ازاین‌رو در حوزه هاری سالانه 15 هزار قلاده سگ را واکسیناسیون می‌کنیم.

موحدی ادامه داد: استان اصفهان با دارا بودن 32 کشتارگاه دام، 18 کشتارگاه طیور بیشترین تعداد کشتارگاه‌های دام و طیور کشور را داراست.

او ادامه داد: بازرسی‌های سخت‌گیرانه بر کشتارگاه‌ها داریم که در حوزه کشتارگاه‌های دام در سال گذشته حدود 203 هزار کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های گوشتی آلوده و بیمار را حذف کردیم و در سطح عرضه از قصابی‌ها و مرغ فروشی‌ها و مراکز بسته‌بندی و کارگاه نزدیک به 250 هزار کیلوگرم فرآورده ضبط شد.

*98 درصد داروهای دام و طیور در ایران تولید می‌شود

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز در این آیین گفت: 98 درصد داروهای دام و طیور، 95 درصد واکسن‌های مورداستفاده صنعت دام و 40 درصد طیور در کشور تولید می‌شود.

قاسم رضاییان زاده با بیان اینکه با سیاست و همت در بخش تولید می‌توان به پایداری در تولید کمک کرد، افزود: اصفهان در بخش آمایش سرزمین و تأمین غذا نقش‌آفرینی می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به مطالعات اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی محققان در دهه‌های آینده تا سال 2050 اصلی‌ترین مشکل تمام جهان تأمین غذاست و به‌گونه‌ای شرایط پیش می‌رود که تمام جنگ‌ها بر سر تأمین غذا خواهد بود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بحث تأمین غذا مسئله مهمی است که باید جدی‌تر به آن پرداخته شود و اقدامات در جهت مدیریت شرایط آتی صورت بگیرد.

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور و حمایت از تولید اضافه کرد: مهم‌ترین مقوله‌ای که دامپزشکی به‌صورت روشن و شفاف در بحث تولید دارد بروز و شایع شدن بیماری‌ها و نقش در پیشگیری و کنترل و ورود این بیماری‌ها و نیز مبارزه با آن است.

رضاییان زاده بیان کرد: بیماری آنفلوانزا تاکنون به اصفهان آسیب‌های جدی وارد کرد همچنین بیماری تب برفکی را در سال‌های 90، 94 و 95 در استان شاهد بودیم که نبود این بیماری‌ها می‌تواند به تولید کمک کند.

او خاطرنشان کرد: ما با عمده فعالیت‌های علمی در سازمان با حضور و هماهنگی سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی و سیاست‌های ملی و بین‌المللی این مسائل را رصد و هوشمندانه و به‌طور کامل علمی در جهت کنترل این بیماری‌ها در استان‌ها تلاش می‌کنیم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در سال رونق تولید تشدید و دقت بیشتر فعالیت‌ها و حمایت از تولید دام و طیور بالاترین رسالتی است که سازمان دامپزشکی کشور دنبال می‌کند.

او بیان کرد: دامپزشکی از تولید در بخش خدمات، تولید دام و طیور و آبزیان و فرآورده‌های خام پروتئینی حمایت می‌کند، به هر تولیدی و با هر کیفیتی که در جهت خدمات اقدام کند اجازه لازم را نمی‌دهیم بلکه باید استانداردها و کیفیت لازم را داشته تا در آن راستا کمک کنیم.

رضاییان زاده ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخل با توجه به شرایط یک سال گذشته تأمین بسیاری اقلام مواد اولیه با مشکل مواجه بوده که راه گریز و حذف وابستگی بسیار وجود دارد.

او تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در کنار صنایعی که سازمان صمت از آن حمایت می‌کند از جمله دستورالعمل‌های جدید و تولید تحت لیسانس داروهای دامپزشکی را در زمینه امکان رونق در بخش‌ها تولیدی فراهم کرده که در سال جاری بر عملیاتی شدن چنین دستورالعمل‌ها در راستای رونق تولید پافشاری کرده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ابراز امیدواری کرد روزی برسد که با تولید یک سری اقلام اولیه از واردات جلوگیری شود همچنین باید شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تأمین غذا و بهره‌وری و راندمان تولید در بخش‌های مختلف ایجاد شود.

*از ورود گوشت یخ‌زده به استان جلوگیری شود

نماینده ویژه استاندار اصفهان نیز گفت: استان در حوزه شیر رتبه اول را داراست که با تلاش دام‌پروران و صنعت دام و طیور امکان‌پذیر شده است.

کرمی با بیان اینکه در زمان حال تولیدکنندگان فرماندهان اقتصادی کشور هستند، بیان کرد: استاندار اصفهان در تمامی حوزه‌هایی که تولیدکنندگان فعالیت دارند کارگروه‌های مختلفی تشکیل دادند.

او با اشاره به ظرفیت و توانایی‌های استان اضافه کرد: این استان با دارا بودن 20 هزار بهره‌بردار و یک‌میلیون و 700 هزار تن مواد پروتئینی جای بسی تأسف است که در برخی شرایط تمام تلاش جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام برای این است که دام و گوشت یخ‌زده به بازار وارد شود.

نماینده ویژه استاندار اصفهان ادامه داد: شاید ضعف در برخی دستگاه‌های اداری وجود داشته باشد اما در سال جاری از ورود این گوشت‌ها به استان جلوگیری شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار