ملاقات با یک سیاهچاله در باشگاه نجوم

صد و نودمین برنامه از مجموعه نشست‌های باشگاه نجوم مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، روز 28 فروردین‌ماه با حضور جمعی از اعضای این باشگاه در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش اصفهان امروز به نقل از سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ، صنعت فضایی در سال 98 نخستین موضوع موردبررسی در این نشست بود که توسط علی عباسی، دانش‌آموخته فنّاوری نرم‌افزار و از فعالان عرصه علوم نجومی و فضایی انجام شد. او سخنان خود را درباره تلسکوپ رادیویی آر.جی ارائه کرد و گفت: این تلسکوپ رادیویی که دومین پرتاب خود را در مردادماه سال 98 انجام می‌دهد، با مشارکت کشور آلمان و موسسه تحقیقاتی فضایی روسیه ساخته‌شده است.

او با اشاره به فعالیت چشمگیر کشور چین در عرصه نجوم و فضا گفت: پیش‌ازاین عرصه علوم فضایی و نجومی توسط دو کشور امریکا و روسیه تصاحب‌شده بود، اما درحال حاضر تلاش قابل‌توجهی از سوی چین و حتی هند انجام می‌شود.

او علت جذابیت رفت‌وآمد به کره ماه برای این کشورها را وجود آب و امکان سکونت در این کره دانست و تأکید کرد: البته عامل بسیار مهم دیگری که در این امر دخیل است، وجود هلیوم سه در کره ماه است که در اثر تابش شدید نور خورشید بر این کره ایجادشده است.

او افزود: هلیوم سه ازجمله مواد موردنیاز برای پیشبرد صنعت است و پیش‌بینی می‌شود که تا 50 سال آینده، جنگ برای تصاحب نفت، جای خود را به جنگ بر سر تصاحب هلیوم سه بدهد.

حسن حاتمی، رصدگر هلال ماه و از عکاسان فعال در حوزه عکاسی از خورشید دومین سخنران این نشست بود که سخنرانی خود را با موضوع «رصد آسمان در سال 98» ارائه کرد.

او ضمن ارائه تصویری از کهکشان ام هشتادوهفت در صورت فلکی سنبله، این موقعیت فضایی در فصل بهار قابل‌رؤیت دانست و گفت: رویداد دیگری که در سال جاری قابل‌رؤیت است، گذر عطارد است که موقعیت قرارگیری عطارد، زمین و خورشید را در یک راستا نشان می‌دهد.

او افزود: این رویداد بعد از امسال تا سال 2032 دیگر قابل‌رؤیت نخواهد بود؛ بنابراین تماشای آن را در روز دوشنبه، 20 آبان ماه 98 از دست ندهید.

حاتمی درباره ساعت وقوع این رویداد نیز گفت: رویداد گذر عطارد به‌وقت جهانی در ساعت 12 و 35 دقیقه و به‌وقت‌ایران ساعت 16 و 5 دقیقه رخ خواهد داد و با چشم غیرمسلح نیز قابل‌رؤیت خواهد بود.

این فعال عرصه نجوم و فضا، درباره خورشیدگرفتگی حلقوی به‌عنوان رویداد نجومی دیگر سال 98 سخن گفت و تصریح کرد: این رویداد که تصویر خورشید را به‌صورت حلقوی نشان می‌دهد، چندان از ایران قابل‌مشاهده نخواهد بود، چراکه یک ساعت بعد از شروع خورشیدگرفتگی، خورشید در ایران طلوع می‌کند و بنابراین تماشای انتهای این رویداد نصیب ایرانیان خواهد شد.

او تأکید کرد: خورشیدگرفتگی حلقوی سال 98، روز پنج‌شنبه، 5 دی‌ماه، ساعت 6 و 11 دقیقه آغاز می‌شود.

او ادامه داد: در سال 98 دو مقارنه نجومی رخ می‌دهد که هردوی آنها با چشم غیرمسلح قابل‌رؤیت است.

او افزود: نخستین این مقارنه‌ها، مقارنه مریخ و عطارد است که از دید ناظر زمینی کاملاً نزدیک به هم دیده می‌شوند. این رویداد نیز روز 12 شهریورماه سال 98 رخ می‌دهد که باید قبل از غروب آفتاب به رصد آن بپردازید، چراکه بعد از غروب دیگر دیده نخواهد شد.

حاتمی تأکید کرد: مقارنه دوم نیز به ماه و مشتری اختصاص دارد که روز پنج‌شنبه 9 آبان ماه رخ می‌دهد و جدایی زاویه این دو را به 35 دقیقه و 33 ثانیه می‌رساند.

او از وقوع دو ماه‌گرفتگی در سال جاری نیز خبر داد و تصریح کرد: یکی از این دو ماه‌گرفتگی که بسیار جزئی است، روز سه‌شنبه 25 تیرماه رخ می‌دهد و دیگری که شبیه یک سایه به نظر خواهد رسید و تماشای آن با چشم غیرمسلح دشوار است، روز جمعه 20 دی‌ماه است.

ارائه گزارش نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله، عنوان سومین موضوع نشست صد و نودم باشگاه نجوم بود که توسط مرتضی بارونی، دبیر اجرایی باشگاه نجوم ادیب ارائه شد. او در این گزارش درباره دریافت نخستین تصویر از یک سیاهچاله توسط گروه تخصصی نجوم جهان که روز 21 فروردین‌ماه انجام شد، سخنانی را بیان کرد و به شرح تاریخچه و پیشینه این سیاهچاله پرداخت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار